2012. június 8., péntek

A digitális festészet térhódítása

Digitalizáló Tábla
Az informatika új alapokra helyezte a képzőművészetet, ezen belül a grafika és a festészet világában történnek érdekes változások. A számítógéppel támogatott technika egy új lehetőség vagy eszköz a művészi alkotások elkészítésében. A digitális festészet térhódítása és helye a művészetek között aligha kérdéses, mivel komoly szellemi teljesítmények eredménye. Mi lehet ez irányzat, vagy stílus, nehéz lenne erre a kérdésre egyértelmű választ adni. Kétségtelen, hogy a hagyományos ecset, paletta, vászon helyett a számítógépet hívja segítségül az alkotó. A hagyományos ecset helyett digitális ecsettel, vászon helyett digitalizáló táblával, egérrel digitális ceruzával formálja meg az alkotását. A digitálisan készített művek esztétikai vizuális értéke és hatása semmiben nem marad el a hagyományos festményektől. Itt is lehet festeni modell után, vagy a fantázia segítségével, bár a speciális grafikai szoftver sokat segít a minőség elérésében és sokszorosításában. A digitális festmény ugyanis számtalan példányban nyomtatható ki ezáltal  nem egyedi és megismételhetetlen, mint a hagyományos festmények, és a tintafröcsköléses eljárással történő kinyomtatás is egyedivé teszi. Ezt a vászonra nyomtatási technológiát hívják giclée technológiának. (tintafröcsköléses eljárás, mint ahogy a francia szó is erre utal). Az elkészült giclée a hagyományos festményekhez hasonló módon kerülhet keretezésre. Lehet vakkeretre feszíteni, majd díszítő keretbe illeszteni, de a vásznat fel is lehet falemezre, vagy habkartonra kasírozni, így keret nélkül is felfüggeszthető a festmény. A számítógépes technika miatt akár több egymással megegyező példány, másolat is előállítható a festményekből, de ezzel sok művész nem él, hanem csak egy példányban nyomtatja ki az alkotását. A művész dönthet úgy is, hogy alkotását meghatározott számú másolatban, azaz meghatározott példányszám nyomtatja ki. (Ez az úgynevezett zárt sorozat.) De van művész, aki előre meg nem határozott, azaz korlátlan számban fog az alkotásából másolatot készíteni. (Ez az úgy nevezett nyílt sorozat.)Szabadkézi rajzokhoz, festményekhez, kép és video szerkesztéséhez és más grafikus alkalmazásokhoz szolgáló eszköz, amely közvetlenül a számítógéphez csatlakoztatva képes a tollegér (digitális ecset) és egy grafikai szoftver segítségével elkészített (dokumentumokat) ábrákat a számítógép memóriájában elmenteni. Az egyszerűbb verzióknál az ábra a számítógép monitorján jelenik meg, annak ellenére, hogy az alkotó a digitalizáló táblán rajzol, de a digitalizáló tábla lehet egyben monitor is, ebben az esetben az alkotás helyén közvetlenül jelenik meg az ábra, ugyanúgy mint a hagyományos festészetnél. A digitális ecset, vagy más néven tollegér (digitális toll) a digitalizáló táblán használható ecset. Hasonló módon lehet dolgozni vele, mint egy hagyományos ecsettel, krétával vagy éppen ceruzával. A lényege hogy érzékeli a nyomást és a dőlést, azaz a rajzoló, festő kézmozdulatait, és azt egy professzionális grafikai szoftver, festőprogram beállításai alapján a képernyőre vetíti. A program segítségével ki lehet választani, hogy a digitális ecset milyen hagyományos technikai eszközt utánozzon, pl. ceruza, kréta, ecset, illetve milyen színekbe lehessen azt „mártani", azaz milyen színpalettából lehessen dolgozni. A giclée szó francia eredetű szó (fröcsköl) amely a tintasugaras nyomtatásra utal - így kerülnek a tintacseppek a papír felületére. A digitálisan létrehozott műalkotások megjelenítése egy speciális nyomtató segítségéve, az esetek többségében vászonra, vagy speciális művészpapírra.
A giclée technika ismérvei: a tökéletes minőség, a hosszú élettartam és az egymással megegye-ző példányok előállításának lehetősége, amellyel azonban nem minden művész él. Az ezzel a technikával előállított nyomatok lehetnek így egyediek (egy példányban készülnek), zárt sorozatúak (a művész által meghatározott példányszámban készülnek), vagy nyílt sorozatúak (előre meg nem határozott példányszámban készülnek). Sokszorozási eljárással (pl. offszet nyomtatási technikával, giclée nyomtatással, vagy linómetszéssel) készült művészeti példányok, melyeknél nincs megszabva az előállításra kerülő nyomatok példányszáma. Tetszőleges számban készülhetnek utánnyomások, akár különféle méretekben és eltérő alapanyagokra is. Előre meghatározott példányban készült művészeti példányok egyforma, sorszámozással megkülönböztetett kiadási sorozata. Az alkotó a sokszorosítási eljárással készült nyomatok mindegyikét ellátja kézjegyével. A példányok eredetiségét kiadói tanúsítvány, esetleg hologram is igazolhatja. Számítógépes rajzolást, festést, ábrázolást lehetővé tevő szoftver, amely választható kelléktárakat (eszközöket) tartalmaz. A létrehozott ábrát (dokumentumot) digitalizált képállományba menti el. Használatához megfelelő számítógépes háttér (memória, tárhely, perifériák) szükséges-A digitalizált képállományok információit a nyomtató által használt pixelek (képpontok) adattömegére kell átfordítani ahhoz, hogy a nyomtató a megfelelő helyre a megfelelő színű tintacseppet helyezze el. Matematikai eljárásokkal nemcsak a pozíció, hanem a szín információit is átfordítják a képi állományból a nyomtató képpontjaira. A feldolgozást egy RIP szoftver végzi a számítógépes munkaállomáson. Egy kép egy digitális színinformációval leírt területi alapegysége, más szóval képpontja, mert az alkotó több lépcsőben fejlesztheti, alakíthatja alkotásait: A digitális alkotás lehetővé teszi, hogy az alkotások bármeddig továbbfejleszthetőek legyenek, egymás vázlatául szolgáljanak. Könnyen lehetővé teszi a művész számára, hogy új irányzatokban, stílusokban is kipróbálja magát, mert minden eddiginél nagyobb, nemzetközi fórumon lehet az alkotásokat bemutatni: A digitális festmények kiállításhoz csak számítógép kell, és az internet segítségével minden eddiginél nagyobb kiállítótérben mutathatók be az alkotások. Azért jó mert kevésbé időigényes az alkotási folyamat: A digitális festészeti technika alkalmazása gyorsabb, mint a hagyományos festési technikák. Míg akár egy kisebb festmény megfestése olajfestési technikával akár több hetet vagy akár hosszabb időt is igényel a technológia és az alkalmazott alapanyagok miatt, addig egy digitális festmény elkészítéséhez csak néhány napra van szükség, természetesen a művész felkészültségének és tehetségének függvényében. Így az alkotó az idejét a szellemi alkotás megteremtésére, nem pedig a fizikai kivitelezésre fordítja, és kisebb anyagköltségű a festmények kivitelezése: A digitális festmények előállításához nincs szükség drága alapanyagokra, festékekre, amíg kinyomtatásra nem kerül az alkotás, a festmények tárolásának helyigénye is csak annyi, ahol a számítógép elfér, olyan alkotók is megengedhetik maguknak, akiknek nem áll rendelkezésére a megfelelő infrastruktúra, hely, műterem. A Giclée nyomatok tulajdonképpen művészeti alkotások, festmények gépi reprodukcióját jelentik a legújabb és legkifinomultabb tintasugaras eljárással. 1989-e piaci megjelenésük óta a Giclée nyomatok nagyon népszerűek lettek, mint az eredeti művek lehető legpontosabb megjelenítői. Egy másik indok a Giclee nyomatok gyűjtésére a tartósság. Tartósabb, mint a leggondosabban tárolt eredeti festmény. Múzeumi körülmények közötti tárolás esetén a mai festékek már 70 évre garantálják a színek tökéletes megőrzését és az UV sugárzás károsító hatásának való ellenállást. A még jobb élvezhetőség és védelem érdekében selyemfényű lakkbevonattal érdemes ellátni. A Giclée francia eredetű szó, eredeti jelentése bepermetezés, ami jelen esetben a nyomtatási technológiára utal. Nagyon drága tintasugaras nyomtató "permetezi" a vászonra(vagy papírra) a kiemelkedő minőségű festéket.  Reprodukciókat illetve a fotóból festmény szolgáltatásunk igénybe vételével készülő festményeket eredeti festővászonra nyomtatva kínáljuk, tovább fokozva ezzel a hagyományos művekhez  való hasonlatosságot. Az elkészült képet illetve reprodukcióinkat festővászonra nyomtatva kínáljuk .A kép így lényegesen szebb és elegánsabb mint egy papírnyomat vagy egy hagyományos poszter. További előny, hogy a vászonképet keretezéskor nem kell üvegezni, így a téma anélkül élvezhető, hogy el kellene viselnünk a zavaró fényvisszaverődéseket az üvegen. A vászon természetes textúrája egy eredeti olajfestmény látványát és hangulatát biztosítja. A vászon nyomat erősebb, tartósabb és rugalmasabb mint egy papírnyomat vagy poszter. Csak első osztályú eredeti festővásznat használjunk nyomataink elkészítéséhez. Hasonló alapanyagra dolgoznak a festőművészek a kézzel készített eredeti olajfestmények esetében is. Nyomataink az eredeti festményekhez hasonló módon kerülhetnek keretezésre. Nagyobb méretek esetén ajánljuk a vakkeretre való kifeszítést, majd a díszítő keretbe való elhelyezést. Kisebb méretek esetén a vásznat fel kell kasírozni, majd így behelyezni a hozzá illő képkeretbe. A digitális ecset nem más, mint egy új lehetőség a művészek eszköztárában. Hasonló módon lehet dolgozni vele, mint egy hagyományos ecsettel, krétával vagy éppen ceruzával. A lényege egy nyomás és dőlés érzékeny golyóstollhoz hasonlító eszköz-digitális ecset-ami a rajzoló, festő kézmozdulatainkat egy érzékelő táblán keresztül egy professzionális festőprogram beállításai alapján a képernyőre varázsolja. A program segítségével választhatjuk meg, hogy eszközünk milyen hagyományos technika rajzolatát utánozza- ceruzáét, krétáét vagy valamelyik festék hatását. Tehát digitális ecsetünkkel valóban rajzolhatunk és festhetünk a saját egyéniségünknek megfelelő módon festményt-a képernyőre! •       A digitális festmények teljes egészében digitális technikával készülnek. A művész digitális ecseteivel-úgy, mint a megszokott ecsetekkel- kézimunkával újrafogalmazza, beszédesebbé teszi beküldött fotód mondanivalóját. Ezután a digitális nyomtatási folyamat következik, amellyel a képet egyenesen festő vászonra nyomtatjuk. A digitális festmények legfőbb előnyei: a gyorsaság, a kedvező ár és az azonnali újranyomtatás lehetősége. A hagyományos olajfestési technikával 3 hetet vagy akár hosszabb időt is igényel a kép elkészítése, míg a digitális festmény elkészítéséhez csak pár napra van szükség. Tehát kisebb költség mellett akár azonnal is tetszés szerinti számban megrendelheted a képedet. Igen. Együtt dolgozunk nagyon tehetséges festőművészekkel, akik fotód alapján hagyományos olaj technikával is készítenek számodra festményt. További információkért kattints ide. Festőművészek, akik elsajátították a digitális festészet forradalmian új technikáját. Nem csak lemásolják fotódat, hanem hozzáadják saját tehetségüket és kreativitásukat a téma művészi szintre emelése érdekében. Tulajdonképpen mindent. Embereket, kutyát, macskát, házat, tájat, életképet, csendéletet, motort, autót, vitorlást csak hogy egy párat megemlítsünk. Bármit képesek vagyunk megfesteni, amit fotó formájában beküldesz hozzánk. A képek,giclée készítése során a legkorszerűbb technikát és a legjobb anyagokat használjuk. Ezekre természetesen teljes körű garanciát vállalunk. Minden digitális festmény egyedi megrendelői igény alapján készül, művészeink legjobb tehetségüket adják a képek minél tökéletesebb megvalósításához. Éppen egyediségük miatt viszont a képek újra nem eladhatóak így nem tudjuk őket visszavenni. Postázás előtt minden elkészült alkotást gondosan ellenőrzünk annak érdekében, hogy az elérhető legjobb minőséget biztosítsuk számodra. Ha a fentiek ellenére az elkészült festményeddel mégsem vagy 100%-ban elégedett keress meg minket. Mindig hajlandók vagyunk megtenni a szükséges lépéseket, hogy vevőink elégedettek legyenek.