2018. február 2., péntek

Keresőoptimalizálás egyszerűen

Webhelyét úgy érdemes optimalizálnia, hogy megfeleljen a felhasználók igényeinek. A felhasználók egyike a keresőmotor, melynek segítségével más felhasználók is felfedezhetik az Ön tartalmait. A keresőoptimalizálás célja az, hogy segítsen a keresőmotoroknak értelmezni és prezentálni a tartalmakat. Lehet, hogy az Ön webhelye nagyobb vagy kisebb a példánkban szereplőnél, és előfordulhat, hogy teljesen eltérő tartalmakat kínál, de az alább tárgyalt optimalizálási témakörök minden méretű és típusú webhelyre érvényesek.
Szószedet
A következő rövid szószedet az útmutatóban használt fontosabb kifejezéseket tartalmazza:
•    Index – A Google az összes általa ismert weboldalt az indexében tárolja. Az egyes oldalak indexbejegyzése leírja az adott oldal tartalmát és helyét (URL-jét). Az indexelés az a folyamat, amikor a Google lehívja és beolvassa az oldalt, majd hozzáadja az indexhez. A Google több oldalt is indexelt ma a webhelyemről.
•    Feltérképezés – Új vagy frissített weboldalak keresésének folyamata. A Google linkek követésével, webhelytérképek olvasásával, valamint számos más módszer alkalmazásával fedezi fel az URL-eket. A Google feltérképezi az internetet, megkeresi az új oldalakat, majd indexeli őket (ha szükséges).
•    Feltérképező robot – Automatizált szoftver, amely feltérképezi (lehívja) és indexeli az internetes oldalakat.
•    Googlebot – A Google feltérképező robotjának általános neve. A Googlebot folyamatosan végzi az internet feltérképezését.
•    SEO – Search engine optimization, azaz keresőoptimalizálás: a webhely fejlesztése annak érdekében, hogy a keresőmotoroknak könnyebb dolguk legyen. Ezenkívül azoknak a személyeknek a munkaköri megnevezése, akik ebből élnek. Nemrég béreltünk fel egy új SEO-t, hogy javítsa az internetes jelenlétünket.
Szerepel Ön a Google rendszerében?
Állapítsa meg, hogy szerepel-e webhelye a Google indexében – Keressen rá webhelye kezdőlapjának URL-jére a site: operátor használatával. Ha megjelennek találatok, akkor a webhely megtalálható az indexben. Ha például rákeres arra, hogy „site:wikipedia.org”, akkor ezek a találatok2 jelennek meg.
Ha webhelye nem szerepel a Google rendszerében – Bár a Google oldalak milliárdjait térképezi fel, elkerülhetetlen, hogy egyes webhelyek kimaradjanak. Feltérképező robotjaink figyelmét leggyakrabban a következő okok miatt kerülheti el egy-egy webhely:
•    A webhely nem rendelkezik elég sok, az internet más webhelyeiről rá mutató hivatkozással.
•    Új webhelyet indított, amelyet a Google még nem térképezett fel.
•    A webhely kialakítása megnehezíti a Google számára a tartalmak hatékony feltérképezését.
•    A Google hibát észlelt a webhely feltérképezésekor.
•    Az Ön házirendjei megtiltják a Google számára a webhely feltérképezését.
Hogyan kerülhet a webhelyem a Google rendszerébe?
A Google keresési eredményeiben ingyenesen és könnyen megjelenítheti webhelyét, amelyet még csak el sem kell küldenie a Google részére. A Google teljesen automatizált keresőmotor, amely webes feltérképező robotok segítségével rendszeresen feltérképezi az internetet, és webhelyeket keres, hogy felvegye őket az indexébe. A találatok között szereplő webhelyek nagy részét nem manuálisan küldik be, hanem automatikusan találjuk meg és adjuk az indexhez őket, amikor feltérképezzük az internetet. További információ arról, hogy a Google hogyan fedezi és térképezi fel, valamint jeleníti meg a weboldalakat3.
A Google-barát webhelyek létrehozásához az Útmutató webmestereknek4 című dokumentumunk nyújt segítséget. Bár azt nem tudjuk garantálni, hogy feltérképező robotjaink mindenképpen rátalálnak az adott webhelyre, irányelveink betartásával mégis nagyobb az esélye, hogy bekerüljön keresési eredményeink közé.
A Google Search Console olyan eszközöket biztosít, amelyek segítségével beküldheti tartalmát a Google rendszerébe, és figyelemmel kísérheti, hogyan teljesít a tartalom a Google Keresésben. Ha szeretné, a Search Console értesítéseket küldhet azokról a kritikus problémákról, amelyeket a Google a webhelynél tapasztal. Itt regisztrálhat a Search Console szolgáltatásra5.
Felsorolunk pár általános kérdést, amelyet fel kell tennie magának a webhelyével kapcsolatban a kezdetekkor.
•    Megjelenik a webhelyem a Google-on?
•    Jó minőségű tartalmat biztosítok a felhasználóknak?
•    Megjelenik a helyi vállalkozásom a Google-on?
•    Minden eszközön könnyen és gyorsan hozzáférhetők a tartalmaim?
•    Biztonságos a webhelyem?
A kezdéshez a következő webhelyen talál további információkat: http://g.co/webmasters6.
A dokumentum további része azzal kapcsolatban nyújt útmutatást (témakörök szerint rendezve), hogyan teheti jobbá webhelyét a keresőmotorok számára. A következő webhelyről letöltheti az ehhez kapcsolódó rövid, kinyomtatható ellenőrzőlistát: http://g.co/WebmasterChecklist7.
Szüksége van keresőoptimalizálási szakértőre?
A SEO-k („keresőoptimalizálók”) olyan szakemberek, akik képzettségük révén segíthetnek webhelye keresőmotorokban való láthatóságának javításában. A jelen útmutatóból Ön is megtanulhat elég dolgot ahhoz, hogy jó irányba induljon el webhelye optimalizálásának tekintetében. Emellett SEO-szakembert is megbízhat azzal, hogy segítsen a weboldalak felülvizsgálatában.
A keresőoptimalizáló felkérése nagy horderejű döntés, amelynek eredményeként jobbá teheti webhelyét, és időt takaríthat meg. Mindenképpen gondolja át a SEO megbízásának lehetséges előnyeit, valamint az esetleges hátrányokat is, amelyeket egy meggondolatlan szakember okozhat a webhelynek. Számos keresőoptimalizáló és egyéb ügynökség, illetve tanácsadó kínál a webhelytulajdonosok részére hasznos szolgáltatásokat, így például a következőket:
•    webhelye tartalmának és szerkezetének felülvizsgálatát;
•    a webhely fejlesztésére vonatkozó műszaki tanácsokat (például a tárhellyel, az átirányításokkal, a hibaoldalakkal és a JavaScript használatával kapcsolatban);
•    tartalomfejlesztést;
•    online üzleti fejlesztési kampányok kezelését;
•    kulcsszavakkal kapcsolatos kutatást;
•    keresőoptimalizálási képzést;
•    szakértelmet bizonyos piacokon és régiókban.
Mielőtt elkezdene keresőoptimalizálót keresni, képezze magát tájékozott fogyasztóvá, és ismerje meg a keresőmotorok működésének titkait. Javasoljuk, hogy olvassa végig ezt az útmutatót, valamint a következő forrásokat:
•    A Google működésének alapjai: Hogyan térképezi fel, indexeli és jeleníti meg a Google az internetes tartalmakat?8
•    A Google útmutatója webmestereknek9
•    Hogyan bízzunk meg keresőoptimalizáló szakértőt?10
Ha keresőoptimalizáló felkérésén gondolkodik, akkor minél hamarabb cselekedjen. Ideális időpont lehet a felkérésre a webhely újratervezését vagy egy új webhely indítását megelőző időszak. Így az Ön és a megbízott keresőoptimalizáló az együttműködésnek köszönhetően olyan webhelyet alakíthatnak ki, amely tetőtől talpig keresőmotor-barát. Egy jó keresőoptimalizáló azonban a meglévő webhely továbbfejlesztésében is tud segíteni.
Ha pontos részletekre kíváncsi azzal kapcsolatban, mire van szükség, illetve mire kell odafigyelni keresőoptimalizáló megbízásakor, olvassa el a „Szüksége van keresőoptimalizálásra?” című súgócikket11.
Segítsen a Google-nak tartalmai megkeresésében
Ha azt szeretné, hogy webhelye szerepeljen a Google rendszerében, az első lépés annak biztosítása, hogy a Google képes legyen megtalálni a webhelyet. E célra a webhelytérkép beküldése felel meg leginkább. A webhelytérkép olyan fájl a webhelyen, amely tájékoztatja a keresőmotorokat a webhely új és módosított oldalairól. További információ a webhelytérképek elkészítéséről és beküldéséről12.
A Google ezenkívül a más oldalakról rájuk mutató linkeket követve is meg tudja találni az oldalakat. A jelen dokumentum „Promotálja webhelyét” című részéből tudhat meg többet arról, hogyan ösztönözheti a felhasználókat webhelye felkeresésére.
Mondja el a Google-nak, hogy mely oldalakat ne térképezze fel
Bevált módszerek
Nem bizalmas adatok esetében tiltsa le a nem kívánt feltérképezést a robots.txt fájl használatával
A „robots.txt” fájl azt mondja meg a keresőmotoroknak, hozzáférhetnek-e a webhely bizonyos részeihez, és ezáltal feltérképezhetik-e őket. Ezt a fájlt a webhely gyökérkönyvtárában kell elhelyezni, és mindenképpen „robots.txt” kell, hogy legyen a neve. Előfordulhat, hogy mégis megtörténik a robots.txt által letiltott oldalak feltérképezése, ezért bizalmas tartalommal rendelkező oldalak esetében használjon biztonságosabb módszert.

Lehet, hogy azért nem szeretné webhelye bizonyos oldalainak feltérképezését, mert nem hasznosak a felhasználók számára, ha megjelennek a keresési találatokban. Ha szeretné megakadályozni, hogy a keresőmotorok feltérképezzék az oldalakat, a Google Search Console szolgáltatásban megtalálható robots.txt-generáló eszközzel egyszerűen létrehozhatja a fájlt. Ha aldomaineket használ webhelyén, és nem szeretné, hogy valamelyik aldomain bizonyos oldalai fel legyenek térképezve, külön robots.txt fájlt kell létrehoznia az adott aldomain számára. A robots.txt fájlról a webmesteri súgó robots.txt fájlok használatával foglalkozó cikke13 nyújt további tájékoztatást.
Tekintse át a többi módszert is, amelyekkel megakadályozhatja tartalmak megjelenését a keresési eredményekben14.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne hagyja, hogy a Google feltérképezze a belső kereső eredményoldalait. A felhasználók nem szeretnek olyan keresési találatra kattintani, amely csak egy másik webhely keresési eredményoldalára viszi őket.
•    Ne engedélyezze a proxyszolgáltatások által létrehozott URL-ek feltérképezését.
Bizalmas adatok esetén használjon biztonságosabb módszereket
A robots.txt fájl nem alkalmas a bizalmas tartalmak letiltására. Csak arra szólítja fel az utasításoknak engedelmeskedő feltérképező robotokat, hogy az oldalak nem nekik szólnak. Azt azonban nem akadályozza meg, hogy a szerver megjelenítse ezeket az oldalakat a kérést indító böngészőnek. Ennek egyik oka, hogy a keresőmotorok továbbra is hivatkozhatnak a letiltott URL-ekre (csak az URL-t megjelenítve, cím és kivonat nélkül), ha valahol az interneten vannak olyan linkek, amelyek ezekre az URL-ekre mutatnak (ilyenek lehetnek például a hivatkozási naplók). A robotok kizárását szabályozó szabványnak nem megfelelő, vagy azt el nem ismerő keresőmotorok ezenkívül figyelmen kívül hagyhatják a robots.txt utasításait. Emellett a kíváncsi felhasználók is megnézhetik a robots.txt fájlban található könyvtárakat és alkönyvtárakat, így kitalálhatják azon tartalmak URL-jeit, amelyeket Ön nem szeretne megmutatni nekik.
Az ilyen helyzetekben – ha csak annyit szeretne elérni, hogy ne jelenjen meg az oldal a Google rendszerében – a noindex címkét használhatja, de ne feledje, hogy a link birtokában lévő felhasználók elérhetik az oldalt. A legnagyobb biztonságot azonban a megfelelő hitelesítési módszerek használata (például felhasználói jelszó kérése), illetve az oldalnak a webhelyről való teljes eltávolítása jelentik.
Segítsen a Google-nak (és a felhasználóknak) tartalmai értelmezésében
Tegye lehetővé, hogy ugyanúgy jelenjen meg az oldal a Google és a felhasználók számára is
Amikor a Googlebot feltérképezi az oldalt, ugyanolyannak kell látnia, mint az átlagfelhasználónak15. Az optimális megjelenítés és indexelés érdekében mindig engedélyezze a Googlebot számára a webhely által használt JavaScript-, CSS- és képfájlok elérését. Ha a robots.txt fájl letiltja e tartalmak feltérképezését, közvetlenül is rossz hatást gyakorol arra, hogy algoritmusaink milyen jól tudják megjeleníteni és indexelni őket. Ez az optimálisnál rosszabb helyezést eredményezhet a rangsorban.
Javasolt intézkedések:
•    A Megtekintés Google-ként eszköz16 segítségével győződjön meg arról, hogy a Googlebot fel tudja térképezni a JavaScript-, CSS- és képfájlokat. Használatával megnézheti, hogy pontosan hogyan látja és jeleníti meg a Googlebot az Ön tartalmait, valamint segít a webhely indexelési problémáinak azonosításában és kijavításában.
•    A Google Search Console szolgáltatásban ellenőrizheti és tesztelheti a robots.txt fájlt17.
Egyedi és pontos címeket adjon az oldalaknak
A <title> címke az adott oldal témájáról tájékoztatja a felhasználókat és a keresőmotorokat. A <title> címkét a HTML-dokumentum <head> elemén belül kell elhelyezni. A webhelyen lévő összes oldalnak egyedi címet adjon.

Megfelelő címeket és kivonatokat hozzon létre a keresési eredményekhez
Ha dokumentuma megjelenik a keresési eredményoldalon, a „title” címke tartalma a találat első soraként jelenhet meg (amennyiben nem tudja, milyen részekből állnak össze a Google keresési találatai, nézze meg a keresési találatok felépítését bemutató videót18 és ezt a hasznos ábrát a Google keresési eredményoldaláról).
A kezdőlap címe lehet webhelye vagy vállalkozása neve, emellett tartalmazhat más fontos információkat is – például a vállalkozás fizikai címét, illetve néhány főbb tevékenységét vagy szolgáltatását.
Bevált módszerek
Pontosan írja le az oldal tartalmát
Természetes hangzású címet válasszon, amely jól leírja, milyen témakörrel foglalkozik az oldal tartalma.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne olyan címet válasszon, amely nem kapcsolódik az oldal tartalmához.
•    Kerülje el az alapértelmezett vagy olyan pontatlan címek használatát, mint a „Névtelen” vagy az „Új lap (1)”.
Minden oldalnak egyedi címet adjon
Ideális esetben a webhely minden oldalának egyedi címe van, így a Google tudja, hogy az adott oldal miben tér el a többitől. Ha webhelye külön mobilbarát oldalakat is használ, a mobilverziók esetében se feledkezzen meg a megfelelő címekről.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne használja ugyanazt a címet a webhely több, illetve összes oldalánál.
Rövid, de leíró címeket adjon
A címek lehetnek egyszerre rövidek és informatívak. Ha a cím hosszú, vagy ha más ok miatt kevésbé releváns, akkor előfordulhat, hogy a Google csak egy bizonyos részét jeleníti meg, illetve a keresési találat alapján automatikusan generált címet mutat. A felhasználói lekérdezéstől vagy a keresésre használt eszköztől függően az is megtörténhet, hogy más címeket jelenít meg a Google.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne használjon túl hosszú címeket, amelyek nem hasznosak a felhasználóknak.
•    Ne írjon szükségtelen kulcsszavakat a „title” címkékbe.
Használja a „description” metacímkét
Az oldal „description” metacímkéjében lévő leírás az oldal tartalmát összegzi a Google és más keresőmotorok számára. Az oldal címe állhat csupán néhány szóból vagy valamilyen kifejezésből, míg az oldal „description” metacímkéjében több mondatnyi, vagy akár bekezdésnyi kiterjedésű szöveg is lehet. A Google Search Console által biztosított hasznos „HTML-fejlesztések” jelentésben további információ találhat a túl rövid, túl hosszú, illetve túl sokszor ismétlődő „description” metacímkékről (ugyanezek az információk a <title> címkék esetében is rendelkezésre állnak). A <title> címkéhez hasonlóan a „description” metacímke is a HTML-dokumentum <head> elemén belülre kerül.

Mik a „description” metacímkék előnyei?
A leírást tartalmazó, „description” metacímkék azért fontosak, mert a Google felhasználhatja őket kivonatként az Ön oldalaihoz. Azért írtuk lehetőségként, mert a Google dönthet úgy is, hogy az oldalon látható szöveg vonatkozó szakaszát használja, ha az jobban illik a felhasználó lekérdezéséhez. Minden oldalnál érdemes megadni a „description” metacímkét arra az esetre, ha a Google nem talál megfelelő szöveget a kivonathoz. A Webmesterközpont blogján hasznos bejegyzéseket talál a kivonatok jobb „description” metacímkék segítségével történő javításáról19, valamint a felhasználóknak szóló jobb kivonatokról20. Az egyik súgócikkünk pedig azt mutatja be, hogyan lehet jó címeket és kivonatokat készíteni21.

Bevált módszerek
Pontosan összegezze az oldal tartalmát
Olyan leírást adjon meg, amely felkelti a felhasználók figyelmét, egyúttal tájékoztatja is őket, amikor kivonatként meglátják a „description” metacímkét a keresési eredményekben. Bár a „description” metacímkében lévő szöveg minimális és maximális hosszára vonatkozóan nincs korlátozás, érdemes olyan hosszúságúra hagyni, hogy teljesen megjelenhessen a keresési találatban (a keresés módjától és helyétől függően előfordulhat, hogy az egyes felhasználók más-más méretű kivonatot látnak), ezenkívül érdemes ügyelni arra is, hogy minden olyan információt tartalmazzon, amely alapján a felhasználók el tudják dönteni, hasznos és releváns-e számukra az oldal.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne írjon olyan „description” metacímkét, amely nem kapcsolódik az oldal tartalmához.
•    Ne használjon olyan általános leírásokat, mint az „Ez egy weboldal” vagy a „Focis kártyákkal foglalkozó oldal”.
•    Ne kizárólag kulcsszavakkal töltse ki a leírást.
•    Ne másolja át a dokumentum teljes tartalmát a „description” metacímkébe.
Mindegyik oldalhoz egyedi leírást használjon
Ha minden oldalnál más „description” metacímkét ad meg, megkönnyíti a felhasználók és a Google dolgát, főleg azokban a keresésekben, amikor több oldal jelenik meg a domainről (például a site: operátort használó keresések esetében). Amennyiben webhelyén több ezer, vagy akár több millió oldal is található, a leírások kézi bevitele valószínűleg megoldhatatlan. Ebben az esetben automatikusan is generálhat leírásokat tartalmazó metacímkéket az egyes oldalak tartalma alapján.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne használja ugyanazt a „description” metacímkét a webhely több, illetve összes oldalánál.
Használjon „heading” címkéket a fontosabb szövegrészek kiemelésére
A „heading” (címsor) címkék általában az oldalon megtalálható egyéb szövegeknél nagyobbá teszik a közéjük írt szöveget, ezért vizuális jelzésként szolgálnak a felhasználónak, aki ezáltal tudhatja, hogy az adott szöveg fontos, valamint képet alkothat magának a címsor alatti részek tartalmáról. A felhasználók könnyebben tudnak navigálni a dokumentumban, ha több címsorméret használatával alakítja ki a tartalomstruktúra hierarchiáját.
Bevált módszerek
Gondoljon rá úgy, mintha vázlatpontokba szedett ismertetőt írna
A nagyobb tanulmányok összegzéséhez hasonlóan gondolja át az oldalon lévő tartalom főbb témaköreit és alpontjait, majd ez alapján döntse el, hol használ „heading” címkéket.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne írjon olyan szöveget a „heading” címkékbe, amelyek nem segítenek az oldalszerkezet kialakításában.
•    Ne használjon „heading” címkéket ott, ahova más címkék (például az <em> vagy a <strong>) jobban illenek.
•    Ne váltogassa összevissza a „heading” címkék méreteit.
Ne vigye túlzásba a címsorok használatát az oldalon
Ott használja a „heading” címkéket, ahol valóban szükség van rájuk. Ha túl sok címsor van az oldalon, megnehezíti a felhasználó számára annak felismerését a tartalom gyors átfutása során, hogy hol kezdődnek, illetve végződnek az egyes témakörök.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne vigye túlzásba a „heading” címkék használatát egy adott oldalon.
•    Kerülje a túl hosszú címsorokat.
•    A címsorokat ne csak a szöveg stílusának kialakítására, hanem a szerkezetének bemutatására is használja.
Jelölje meg tartalmát strukturált adatokkal
A strukturált adatok22 a webhelyek oldalaihoz hozzáadható kódok, amelyek jellemzik a tartalmat a keresőmotorok számára, így azok jobban tudják értelmezni, mi van az oldalakon. Ennek révén hasznos (és figyelemfelkeltő!) módon jelenítik meg a tartalmakat a keresési eredményekben. Ez pedig a megfelelő érdeklődőket vonzhatja a vállalkozás weboldalára.

Ha például internetes áruháza van, amelyben megjelöli az egyes termékek oldalait, azzal segít nekünk a következő információk felismerésében: az oldalon egy kerékpár van, mennyi a termék ára, valamint milyen vásárlói értékeléseket kapott. A releváns lekérdezések esetében ezeket az információkat megjeleníthetjük a keresési eredmények kivonatában. Ezeket a kivonatokat „bővített találatoknak” hívjuk.
A bővített találatok mellett a strukturált adatok jelöléseit arra is felhasználhatjuk, hogy más formában jelenítsük meg a releváns találatokat. Ha például fizikai üzlete van, a nyitvatartási idő megjelölése révén a lehetséges ügyfelek pontosan akkor találhatnak rá, amikor kell, ugyanis a jelölés tájékoztatja őket arról, hogy a keresés pillanatában éppen nyitva van-e a bolt.
Számos dolgot meg lehet jelölni a vállalkozásokkal kapcsolatban:
•    az értékesített termékek jellegét;
•    a vállalkozás helyét;
•    a termékekről vagy a vállalkozásról készített videókat;
•    a nyitvatartási időt;
•    az események listáját;
•    recepteket;
•    a cég emblémáját és még sok minden mást!
A támogatott tartalomtípusok listáját a fejlesztői webhelyen tekintheti meg23.
Azt javasoljuk, hogy a strukturált adatokat az összes támogatott jelöléssel együtt használja tartalmai leírására. A jelölést hozzáadhatja az oldalak HTML-kódjához, emellett használhatja az Adatkiemelő24 és a Jelölő Súgó25 eszközöket is (e két eszközről a „Bevált módszerek” részben talál további információt).
Bevált módszerek
Ellenőrizze a jelölést a strukturált adatok tesztelőeszközével
Miután megjelölte a tartalmakat, a Google strukturált adatok tesztelésére szolgáló eszközével26 győződhet meg arról, hogy nincsenek hibák a megvalósításban. Megadhatja a tartalmak helyéül szolgáló URL-t, de bemásolhatja a jelölést tartalmazó konkrét HTML-kódot is.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne használjon érvénytelen jelölést.
Használja az Adatkiemelő eszközt
Ha anélkül szeretné kipróbálni a strukturált jelölést, hogy módosítaná a webhely forráskódját, használhatja a Search Console szolgáltatásba integrált Adatkiemelő nevű ingyenes eszközt, amely többféle tartalomtípust támogat.
A Jelölő Súgó nevű eszköz nyújthat segítséget akkor, ha úgy szeretne hozzájutni a jelölési kódhoz, hogy egyből be is tudja illeszteni az oldalba.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne módosítsa a webhely forráskódját, ha bizonytalan a jelölések megvalósítását illetően.
Kövesse figyelemmel, hogyan teljesítenek a megjelölt oldalak
A Search Console Strukturált adatok jelentése27 megmutatja, hogy a webhely oldalai közül mennyin találtunk bizonyos fajta jelölést, hányszor jelentek meg az oldalak a keresési eredményekben, és hogy a felhasználók hányszor kattintottak rájuk az elmúlt 90 napban. Ezenkívül megjeleníti az általunk észlelt hibákat is.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne adjon hozzá olyan jelölési adatokat, amelyeket nem láthatnak a felhasználók.
•    Ne hozzon létre hamis véleményeket, valamint ne adjon hozzá irreleváns jelöléseket.
Tartsa kézben webhelye megjelenését a Google Keresés találataiban
A helyes strukturált adatok több speciális funkció használatára is feljogosítják az oldalakat a Google Keresés találataiban. Ide tartoznak például a vélemények csillagos értékeléseinek, illetve díszes találatoknak a megjelenítése stb. Tekintse meg a galériát, amelyben láthatja, oldalai milyen találattípusokra lehetnek jogosultak.28
Rendszerezze webhelye hierarchiáját
Tanulmányozza, hogyan használják a keresőmotorok az URL-eket
A keresőmotoroknak minden egyes tartalomhoz egyedi URL-re van szükségük, hogy feltérképezhessék és indexelhessék az adott tartalmat, valamint hogy hozzá vezethessék a felhasználókat. Az eltérő tartalmaknak (például az adott bolt különféle termékeinek) és a módosított tartalmaknak (például a nyelvi vagy regionális változatoknak) külön URL-eket kell használniuk, ugyanis csak így tudnak megfelelően megjelenni a keresési eredményekben.
Az URL-ek általában több egymástól elkülöníthető részből állnak:
protokoll://gazdagépnév/útvonal/fájlnév?lekérdezés#töredék
Például:
https://www.example.com/RunningShoes/Womens.htm?size=8#info
A Google azt tanácsolja minden webhelynek, hogy lehetőség szerint a https:// protokollt használják. A gazdagépnév a webhely tárolási helye. Általában megegyezik a levelezéshez használt a domainnévvel. A Google megkülönbözteti a „www” és „nem www” változatokat (például „www.example.com” vagy csak „example.com”). Azt javasoljuk, hogy amikor hozzáadja webhelyét a Search Console szolgáltatáshoz, adja hozzá a http:// és a https://, valamint a „www” és „nem www” változatokat is.
Az útvonal, a fájlnév és a lekérdezési karakterlánc határozzák meg a szerveren elért tartalmat. Ez a három elem megkülönbözteti a kis- és nagybetűket, ezért a „FILE” karakterlánc más URL-t eredményez, mint a „file”. A gazdagépnév és a protokoll esetében ilyen megkülönböztetés nincsen; nem számít, hogy kis- vagy nagybetűvel írja-e őket.
A töredék (ebben az esetben az „#info”) általában azt jelzi, hogy a böngészőnek az oldal melyik részére kell görgetnie. Mivel a tartalom a töredéktől függetlenül többnyire ugyanaz, ezért a keresőmotorok általában figyelmen kívül hagyják a töredékeket.
Ha a kezdőlapról van szó, a gazdagép nevének végén nem kötelező használni a záró törtvonalat, ugyanis mindkét esetben ugyanaz a tartalom a végcél (a „https://example.com/” ugyanaz, mint a „https://example.com”). Az útvonal és a fájlnév esetében a záró törtvonal másik URL-ként értelmezhető (vagy fájlt, vagy könyvtárat jelez); azaz nem ugyanaz például a „https://example.com/fish” és a „https://example.com/fish/”.
A navigáció fontos a keresőmotorok számára
A webhelyen való navigáció nagyon fontos, ugyanis a látogatók szeretnék gyorsan megtalálni a kívánt tartalmat. Ezenkívül a keresőmotoroknak is segíthet megérteni, hogy a webmester a tartalom mely részét találja fontosnak. Noha a Google oldalszinten biztosítja a keresési találatokat, azt is szereti látni, milyen szerepet tölt be az adott oldal a webhely hierarchiájában.
Tervezze meg a navigációt a kezdőlap alapján
Minden webhelynek van egy „gyökéroldala” vagy kezdőlapja, amely általában a leglátogatottabb oldal a webhelyen, egyúttal a navigáció kiindulási pontjául szolgál a látogatók többsége számára. Ha nem tartalmaz túl sok oldalt a webhely, érdemes átgondolni azt, hogy a felhasználók hogyan jutnak el az általános oldaltól (a gyökéroldaltól) a konkrét tartalmat tároló oldalhoz. Foglalkozik annyi oldala egy adott témakörrel, hogy érdemes legyen az ezeket a kapcsolódó oldalakat felsoroló oldalt létrehozni (például gyökéroldal -> kapcsolódó témák oldala -> konkrét téma)? Több száz különféle terméket kínál, amelyeket több kategória- és alkategória-oldal alá kell besorolni?
Használjon navigációs útvonalakat
A navigációs útvonal belső linkek sorozata az oldal alján vagy tetején, amely lehetővé teszi a látogatók számára, hogy gyorsan visszalépjenek valamelyik korábbi szekcióba vagy a gyökéroldalra. Számos navigációs útvonalban a legáltalánosabb oldal (általában a gyökéroldal) a bal szélen található első link, tőle jobbra pedig az egyre részletesebb szekciók láthatók. Azt javasoljuk, hogy navigációs útvonal megjelenítése esetén használja a navigációs útvonalakra vonatkozó strukturált adatjelölést29.

Hozzon létre egyszerű navigációs oldalt a felhasználóknak
Az egyszerű kialakítású navigációs oldal megjeleníti a webhely felépítését, és általában a webhelyen megtalálható oldalak hierarchikus felsorolását tartalmazza. Ha nem találnak bizonyos oldalakat a látogatók a webhelyen, ehhez az oldalhoz fordulhatnak. Bár a keresőmotorok is felkeresik ezt az oldalt, hogy a feltérképezett oldalak lefedettsége minél jobb legyen a webhelyen, általában embereknek szól.
Bevált módszerek
Természetesnek ható struktúrát alakítson ki
Tegye a lehető legegyszerűbbé a felhasználók számára, hogy az általános tartalmaktól eljussanak a webhelyen keresett konkrétabb tartalmakig. Ahol szükséges, adjon hozzá navigációs oldalakat, és építse be őket a belső linkek struktúrájába. Győződjön meg arról, hogy a webhelyen lévő összes oldal elérhető linkeken keresztül, és hogy megtalálásukhoz nincsen szükség belső kereső funkcióra. Ahol lehet, hivatkozzon a kapcsolódó oldalakra is, így a felhasználók felfedezhetik a hasonló tartalmakat.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne készítsen túlságosan bonyolult linkhálózatot, azaz például ne hivatkozzon minden oldalon a webhely összes többi oldalára.
•    Ne vigye túlzásba a tartalmak feldarabolását (azaz ne legyen szükség húsz kattintásra egy adott oldalnak a kezdőlapról való eléréséhez).
Szöveget használjon a navigációs célokra
Ha szöveges linkekkel oldja meg az oldalak közti navigációt, a keresőmotorok könnyebben feltérképezhetik és értelmezhetik a webhelyet. Ha JavaScriptet használt az oldal létrehozásához, adjon hozzá „a” elemeket, amelyekben a „href” attribútum értékei URL-ek, és az összes menüelemet oldalbetöltéskor generálja, ne pedig felhasználói interakció végrehajtásakor.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne használjon teljes mértékben képeken vagy animációkon alapuló navigációt.
•    Ne követeljen meg szkript- vagy beépülőmodul-alapú eseménykezelést a navigációhoz30.
Készítsen navigációs oldalt a felhasználók, webhelytérképet pedig a keresőmotorok számára
Készítsen a teljes webhelyre (vagy ha több száz vagy ezer oldala van, akkor a legfontosabb oldalakra) vonatkozó egyszerű navigációs oldalt a felhasználók számára. Hozzon létre XML-webhelytérképfájlt, amely az összes releváns URL-t és a fő tartalmuk utolsó módosításának dátumát is felsorolja, és amely biztosítja, hogy a keresőmotorok fel tudják fedezni a webhely új és frissített oldalait.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne hagyja elavulni a navigációs oldalt nem működő linkekkel.
•    Ne olyan navigációs oldalt készítsen, amely egyszerűen csak felsorolja az oldalakat mindennemű rendszerezés (például témakör szerinti rendezés) nélkül.
Hasznos 404-es oldalakat használjon
A felhasználók – hibás linkeket követve, vagy rossz URL-t beírva – alkalmanként nem létező oldalt próbálnak megnyitni. Ha webhelye egyedi 404-es oldallal31 rendelkezik, amely jóindulatúan az egyik működő oldalra irányítja át a felhasználót, sokat javíthat a felhasználói élményen. A 404-es oldal ideális esetben tartalmazza a gyökéroldalra, valamint a webhelyen megtalálható népszerű vagy kapcsolódó tartalmakra vezető linkeket. A Google Search Console segítségével találhatja meg azokat az URL-forrásokat, amelyek „nem található” hibákat eredményeznek32.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne hagyja, hogy a keresőmotorok indexeljék a 404-es oldalakat (gondoskodjon arról, hogy a szerver 404-es HTTP-állapotkódot adjon vissza, vagy – JavaScript-alapú webhelyek esetében – használja a feltérképező robotoknak szóló „noindex” metacímkét nem létező oldalak lekérésekor).
•    Ne tiltsa le a 404-es oldalak feltérképezését a robots.txt fájl használatával.
•    Ne adjon meg semmitmondó üzeneteket (például „Nem található” vagy „404”), illetve mindenképpen jelenítsen meg 404-es oldalt.
•    Ne használjon olyan dizájnt a 404-es oldalakon, amely nagyon eltér a webhely többi részétől.
Az egyszerű URL-ek tájékoztatást adnak a tartalomról is
Ha leíró névvel rendelkező kategóriákat és fájlneveket ad a webhelyen lévő dokumentumoknak, azzal nemcsak a webhely lesz rendezettebb, hanem egyszerűbb, „barátságosabb” URL-eket is létrehozhat azoknak, akik hivatkozni akarnak a webhelyen található tartalmakra. A látogatókat zavarhatják a túl hosszú és titokzatos URL-ek, amelyek kevés felismerhető szót tartalmaznak.

A fenti képen láthatóhoz hasonló URL-ek zavarók és barátságtalanok. A felhasználóknak bonyolult lehet linkeket készíteniük hozzájuk.
 Egyes felhasználók hivatkozhatnak az adott oldalra úgy, hogy az oldal URL-jét használják horgonyszövegként. Ha az URL tartalmazza a lényeges szavakat, a felhasználók több információhoz jutnak, mint ha csak azonosítót vagy valamilyen furcsa nevű paramétert látnának.

Az URL-ek megjelennek a keresési eredményekben
Végül ne feledje, hogy a dokumentum címe alatt általában a rá mutató URL is megjelenik a Google keresési találataiban.
A Google még a viszonylag összetett URL-struktúrák típusainak feltérképezésében is jó, de általában érdemes időt fordítani a lehető legegyszerűbb URL-ek létrehozására.
Bevált módszerek
Használjon szavakat az URL-ekben
A webhely tartalma és struktúrája szempontjából releváns szavakat tartalmazó URL-ek hasznosabbak a webhelyre látogató felhasználók számára.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne használjon hosszú URL-eket felesleges paraméterekkel és munkamenet-azonosítókkal.
•    Ne általános nevet (például „oldal1.html”) adjon meg.
•    Ne használjon túl sok kulcsszót. Például: „focis-kartyak-focis-kartyak-fociskartyak.htm”.
Egyszerű könyvtárstruktúrát alakítson ki
Olyan könyvtárszerkezetet használjon, amely megfelelően rendszerezi a tartalmakat, és amelyből a látogatók könnyen megállapíthatják, hol tartózkodnak éppen a webhelyen. Próbáljon olyan könyvtárstruktúrát kialakítani, amely jelzi, hogy milyen típusú tartalom található az adott URL-en.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne használjon mélyen beágyazott alkönyvtárakat; mint például „.../dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/dir6/oldal.html”.
•    Ne használjon olyan könyvtárneveket, amelyeknek semmi közük a bennük lévő tartalomhoz.
Adott dokumentum eléréséhez csak egy URL-verziót biztosítson
Ha meg szeretné akadályozni, hogy egyes felhasználók az URL egyik verziójára hivatkozzanak, mások pedig valamelyik másik verziójára (ezzel ugyanis az adott tartalom hírneve osztozik a két URL között), koncentráljon arra, hogy a szerkezetben és a belső hivatkozásokban egyetlen URL-t használjon és csak arra hivatkozzon. Amennyiben azt tapasztalja, hogy a felhasználók ugyanazt a tartalmat több URL-en keresztül érik el, kielégítő megoldást jelent, ha a nem preferált URL-ek esetében 301-es átirányítást33 állít be az előnyben részesített URL-re. Ha nem tudja megoldani az átirányítást, akkor használhat gyűjtő-URL-t, illetve a rel="canonical"34 linkelemet.
Figyeljen a következőkre:
•    Az aldomaineken és a gyökérkönyvtárban lévő oldalak ne ugyanazt a tartalmat biztosítsák (például: „domain.com/oldal.html” és „al.domain.com/oldal.html”).
Optimalizálja tartalmait
Tegye webhelyét érdekessé és hasznossá
A lebilincselő és hasznos tartalmak valószínűleg nagyobb hatást gyakorolnak a webhelyre, mint az itt felsorolt többi tényező. A felhasználók felismerik a jó tartalmat, és nagyobb valószínűséggel irányítanak oda más felhasználókat is. Erre több módszer is rendelkezésükre áll: blogbejegyzések, közösségmédia-szolgáltatások, e-mailek, fórumok stb.
Az organikus, szájról szájra terjedő hírek növelik igazán a webhely hírnevét a felhasználók között és a Google-on egyaránt, ez pedig ritkán elképzelhető minőségi tartalom nélkül.

Vegye figyelembe, hogy mi kell az olvasóknak (és adja meg nekik)
Gondolja végig, hogy a felhasználók milyen keresőszavak alapján juthatnak el az Ön adott tartalmához. A témában jártas felhasználók esetleg más kulcsszavakat használnak a keresésben, mint azok, akik még csak most ismerkednek az adott témakörrel. A régi futballrajongók például a [fifa] szóra, a Fédération Internationale de Football Association nevű szervezet nevének rövidítésére keresnek rá, míg az új szimpatizánsok általánosabb lekérdezést használnak (például: [labdarúgó világbajnokságok]). Pozitív eredményekkel járhat, ha figyelembe veszi ezeket a keresési viselkedésben megnyilvánuló eltéréseket a tartalom megírása során (kulcsszókifejezések megfelelő kombinációjának használatával). A Google AdWords Kulcsszótervező35 nevű hasznos eszköze segítségével új kulcsszó-kombinációkat fedezhet fel, valamint megnézheti az egyes kulcsszavak által generált hozzávetőleges keresési mennyiséget. A Keresési statisztikák jelentésben36 a Google Search Console tájékoztatást nyújt azokról a keresési lekérdezésekről, amelyeknél a webhelye leggyakrabban megjelent, valamint azokról, amelyek a legtöbb látogatót vonzották a webhelyre.
Próbáljon létrehozni olyan új és hasznos szolgáltatást, amelyet más webhelyek nem kínálnak. Írhat eredeti kutatómunkát, közzétehet valamilyen izgalmas hírt, illetve hagyatkozhat egyedi felhasználóbázisára. Előfordulhat, hogy más webhelyeknél nincsenek meg az ehhez szükséges erőforrások vagy szakértelem.
Bevált módszerek
Könnyen olvasható szöveget írjon
A felhasználók szeretik a jól megírt, könnyen érthető szövegeket.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne hanyag stílusú szöveget írjon, amelyben hemzsegnek a helyesírási és nyelvtani hibák.
•    Ne tegyen közzé gyengén megírt, rossz minőségű tartalmat.
•    Ne ágyazzon be szövegeket képekbe és videókba szövegkörnyezet megadásához. Előfordulhat, hogy a felhasználók ki szeretnék másolni a szöveget, ezenkívül a keresőmotorok sem tudják elolvasni.
Legyen egyértelmű a témakörök rendezése
Érdemes rendszerezni a tartalmakat, így ugyanis a látogatók átlátják a témakörök tagolását. Ha logikai egységekbe vagy szekciókba csoportosítja tartalmait, a felhasználók gyorsabban megtalálják, amit keresnek.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne helyezzen különféle témakörökkel foglalkozó, nagy mennyiségű szöveget egy oldalra bekezdések, alcímek vagy más elrendezésbeli tagolás nélkül.
Új és egyedi tartalmat kínáljon
Az új tartalmak visszacsábítják a rendszeres látogatókat, ezenkívül újakat is vonzanak.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne dolgozzon át (és főleg ne másoljon) régebbi tartalmakat, amelyek kevés hozzáadott értéket biztosítanak a felhasználóknak.
•    Ne ismétlődjenek a tartalmak a webhelyen, illetve ne legyenek belőlük majdnem pontosan ugyanolyan változatok.
•    További információ az ismétlődő tartalmakról37.
A felhasználókra optimalizálja a tartalmakat, ne a keresőmotorokra
Általában azzal érheti el a legjobb eredményt, ha a webhelyet a látogatók igényeire szabja, egyúttal könnyen hozzáférhetővé teszi a keresőmotorok számára.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne helyezzen el sok felesleges kulcsszót a keresőmotorok számára, ez ugyanis bosszantó vagy értelmetlen lehet a felhasználók számára.
•    Ne legyenek a felhasználók számára kevés információs értékkel bíró szövegrészek; például „az erre az oldalra elvezető gyakori elírások”.
•    Ne rejtsen el megtévesztő módon olyan szövegblokkokat a felhasználók elől38, amelyeket a keresőmotorok láthatnak.
Használja okosan a linkeket
Jó linkszöveget írjon
A linkszöveg a linkben látható szöveg. Elárul valamit a felhasználóknak és a Google-nak arról az oldalról, amelyikre hivatkozik. Az oldalon lévő linkek lehetnek belső linkek (amelyek ugyanannak a webhelynek egyéb oldalaira mutatnak) vagy külső linkek (amelyek más webhelyeken lévő tartalmakra vezetnek). Mindkét esetre igaz, hogy minél jobb a horgonyszöveg, annál könnyebb a felhasználói navigáció, és a Google annál jobban tudja, miről szól a hivatkozott oldal.

A megfelelő horgonyszövegnek köszönhetően a felhasználók és a keresőmotorok könnyen rájönnek, mit tartalmaz a hivatkozott oldal.
Bevált módszerek
Leíró szöveget használjon
A linkhez használt horgonyszöveg legalább valamilyen támpontot adjon arra nézve, miről szól a hivatkozott oldal.
Figyeljen a következőkre:
•    Kerülje az általános horgonyszövegeket (például „oldal”, „cikk” vagy „kattintson ide”).
•    Ne használjon a témához vagy a hivatkozott oldal tartalmához nem kapcsolódó szöveget.
•    A legtöbb esetben javasolt az oldal URL horgonyszövegként való használatának kerülése. Ez azonban néha mégis indokolható, például valamelyik új webhely címének promotálásakor vagy hivatkozásakor.
Tömören fogalmazzon
Rövid, mégis informatív szövegben gondolkozzon – általában néhány szóban vagy rövidebb kifejezésben.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne írjon hosszú horgonyszövegeket, például többszörösen összetett mondatot vagy rövid bekezdést.
Formázza úgy a linkeket, hogy könnyen észre lehessen venni őket
Könnyítse meg a felhasználók számára a normál szövegnek és a linkek horgonyszövegének megkülönböztetését. A tartalom kevésbé hasznos a felhasználóknak, ha nem veszik észre a linkeket, vagy ha véletlenül rájuk kattintanak.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne használjon olyan CSS- vagy szövegstílust, amelyeknél nem lehet megkülönböztetni a linkeket és a normál szöveget.
Gondolja át azt is, milyen horgonyszöveget kapjanak a belső linkek
Hivatkozás alatt általában külső webhelyekre mutató linkekre gondol az ember, de a belső linkekhez tartozó megfelelő horgonyszövegek kiválasztása is segít a felhasználóknak és a Google-nak a webhelyen való navigációban.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne használjon kulcsszavakkal telezsúfolt vagy hosszú horgonyszövegeket a keresőmotorok kedvéért.
•    Ne hozzon létre felesleges linkeket, amelyek nem segítik a felhasználói navigációt a webhelyen.
Ügyeljen arra, milyen webhelyre mutatnak a linkjei
Ha webhelye másik webhelyre hivatkozik, akkor a saját hírnevéből is átad neki valamennyit. A felhasználók néha úgy használják ezt ki, hogy megjegyzésekben vagy az üzenőfalon a saját webhelyükre mutató linkeket helyeznek el. Az is előfordulhat, hogy negatív kontextusban említi meg valamelyik webhelyet, és nem szeretné, hogy saját hírnevéből bármennyi is átszálljon rá. Tegyük fel, hogy a megjegyzésspamelésről ír blogbejegyzést, és ki szeretne emelni egy adott webhelyet, amely nemrég tömegesen helyezett el spamet az Ön blogján. Figyelmeztetni szeretne másokat erre a webhelyre, ezért megadja a linket a tartalomban, viszont a link révén semmiképpen se szeretne átadni neki a saját hírnevéből. Erre a célra a „nofollow” attribútum használható.
A „nofollow” attribútum ugyanakkor a modulok linkjeinél is hasznos lehet. Ha harmadik féltől származó modullal gazdagítja a webhelyen tapasztalható felhasználói élményt, ellenőrizze, hogy tartalmaz-e a modul olyan linkeket, amelyeket nem szándékozik vele együtt elhelyezni a webhelyen. Egyes modulok olyan linkeket adnak a webhelyhez, amelyek ellenkeznek a szerkesztői elvekkel, emellett olyan horgonyszövegeket tartalmaznak, amelyeket webmesterként Ön nem tud módosítani. Ha nem tudja eltávolítani ezeket a kéretlen linkeket a modulból, letilthatja őket a „nofollow” attribútummal. Ha saját maga által biztosított funkcióhoz vagy tartalomhoz hoz létre modult, az alapértelmezett kódrészlet linkjeiben használja a „nofollow” attribútumot.
Ha pedig az adott oldalon lévő linkek közül egyet sem szeretne követni, akkor elhelyezheti az oldal <head> címkéjében a <meta name="robots" content="nofollow"> címkét. A „robots” metacímkével kapcsolatban a webmestereknek szóló blogon39 talál további információt.
Harcoljon a megjegyzésspamelés ellen a „nofollow” attribútummal
Ha valamelyik link „rel” attribútumát a „nofollow” értékre állítja, arról tájékoztatja a Google-t, hogy ne kövesse a webhely adott linkjeit, valamint ne adja át az oldal hírnevét a hivatkozott oldalaknak. A link követését úgy akadályozhatja meg, hogy hozzáadja a rel="nofollow" attribútumot a link horgonycímkéjéhez, ahogyan ebben a példában is szerepel:
<a href="http://www.example.com" rel="nofollow">Ide kerül a horgonyszöveg</a>
Mikor van erre szükség? Ha webhelye blogjához bárki, regisztráció nélkül fűzhet megjegyzést, akkor a megjegyzésekben szereplő linkek olyan oldalaknak adhatnak át az Ön hírnevéből, amelyek esetében Ön ezt nem szeretné. A blogok megjegyzés szekciói általában erősen ki vannak téve a megjegyzésspamelés veszélyének. Ha nem követi a felhasználók által hozzáadott linkeket, nem is ad át saját webhelye nehezen kivívott hírnevéből a spam jellegű webhelyeknek.

Automatikusan adja hozzá a „nofollow” attribútumot a megjegyzések rovathoz és az üzenőfalakhoz
Sok blogszoftvercsomag automatikusan nem követi a felhasználói megjegyzéseket, de nagy valószínűséggel azoknál is beállítható manuálisan, hogy ne tegyék, amelyek mégsem használják a „nofollow” attribútumot. Ez a tanács a webhely többi olyan részére is érvényes, amelyen felhasználó által létrehozott tartalmak lehetnek – például a vendégkönyvekre, a fórumokra, üzenőtáblákra, hivatkozói listákra stb. Amennyiben hajlandó kezeskedni a harmadik felek által hozzáadott linkekért (például mert megbízhatónak tartja a webhely valamelyik hozzászólóját), akkor nincs szükség a linkek követésének letiltására. Ha viszont olyan webhelyekre mutatnak a linkek, amelyeket a Google spam jellegűnek tekint, azzal ronthatja saját webhelye hírnevét. A webmesterek súgójában további tippeket olvashat a megjegyzésekben lévő spamek elkerüléséről40. Használható módszer például a captcha és a moderálás bekapcsolása.

Optimalizálja képeit
Használja az „alt” attribútumot
Legyen informatív a képek fájlneve és „alt” attribútumának leírása. Az „alt” attribútumban megadott szöveg akkor látható, ha a kép valamilyen oknál fogva nem jelenik meg.

Miért érdemes használni ezt az attribútumot? Ha a felhasználó valamilyen segítő technológia, például képernyőolvasó használatával nézi meg a webhelyet, az „alt” attribútum tartalma információt ad neki a képről.
Ha pedig képet használ linkként, akkor a kép alternatív szövegét a keresőmotorok a szöveges linkek horgonyszövegéhez hasonlóan kezelik. Azonban nem javasoljuk, hogy túl sok képet használjon linkekként a webhelyén való navigációhoz, ha ugyanerre a célra szöveges linkek is alkalmasak. A képfájlok nevének és a képek alternatív szövegének optimalizálása a képkereső megoldásoknak (például a Google Képek szolgáltatásnak) is megkönnyíti a képek értelmezését.
Bevált módszerek
Rövid, de leíró fájlneveket és alternatív szöveget adjon meg
Ha az optimalizálás a cél, akkor ahogy az oldal többi részének esetében, úgy a fájlneveknél és az alternatív szövegeknél is az a legjobb, ha rövidek, de informatívak.
Figyeljen a következőkre:
•    Ha lehet, ne használjon általános fájlneveket (például „image1.jpg”, „kep.gif”, „1.jpg” stb.). Amennyiben webhelyén több ezer kép van, fontolja meg a névadási folyamat automatizálását.
•    Ne adjon meg túl hosszú fájlneveket.
•    Ne halmozzon kulcsszavakat az alternatív szövegben, és ne másoljon bele teljes mondatokat.
Adja meg az alternatív szöveget, ha képet használ linkként
Ha úgy dönt, hogy képet használ linkként, az alternatív szöveg megadása segít a Google-nak abban, hogy többet megtudjon a hivatkozott oldalról. Úgy írja meg a kép alternatív szövegét, mintha szöveges linkhez írna horgonyszöveget.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne írjon túl hosszú alternatív szöveget, amely spamnek minősülhet.
•    Ne használjon csak képes linkeket a webhelyen belüli navigációhoz.
Segítsen a keresőmotoroknak a képek megtalálásában
A kép-webhelytérkép41 további információval láthatja el a Googlebotot a webhelyen talált képekkel kapcsolatban. Ez növeli annak valószínűségét, hogy az Ön képei megjelennek a képkeresési eredmények között. Ennek a fájlnak a szerkezete hasonló a weboldalakhoz készített XML formátumú webhelytérképfájlokéhoz.
Használjon szabványos képformátumokat
Széles körben támogatott fájltípusokat használjon. A legtöbb böngésző támogatja a JPEG, GIF, PNG, BMP és WebP képformátumokat. Arra is érdemes ügyelni, hogy a fájlnév kiterjesztése egyezzen a fájltípussal.
Alakítsa webhelyét mobilbaráttá
A mai világ egyre mobilabb. A legtöbben mobileszköz használatával keresnek a Google-on. Előfordulhat, hogy a webhelyek asztali számítógépekre szánt változatai nehezen megnézhetők és használhatók mobileszközökön. A mobilbarát webhelyek ezért az online jelenlét kulcsfontosságú részeivé váltak. 2016 végén a Google elkezdett kísérletezni azzal, hogy elsődlegesen a webhelytartalom mobilverzióját használja42 a rangsor megállapításához, a strukturált adatok elemzéséhez és a kivonatok generálásához.
Figyelje meg az eszközök közti különbségeket
•    Okostelefon – Ebben a dokumentumban a „mobil” és a „mobileszköz” kifejezés az okostelefonokra utal (például az Android, iPhone vagy Windows Phone operációs rendszert futtató eszközökre). A mobilböngészők annyiban hasonlítanak az asztali böngészőkre, hogy a HTML5 szabvány számos elemét képesek megjeleníteni, de a képernyőn elfoglalt méretük kisebb, az alapértelmezett tájolásuk pedig majdnem minden esetben függőleges.
•    Táblagép – Táblagép alatt a kifejezetten ebbe a kategóriába tartozó eszközöket értjük, ezért amikor a mobileszközökről van szó, a táblagépek általában nem tartoznak közéjük. A táblagépek képernyője általában nagyobb, ezért ha nem kínál táblagépekre optimalizált tartalmat, nyugodtan feltételezheti, hogy a használóik úgy látják a webhelyét, mint az asztali böngészők használói (nem pedig úgy, mint az okostelefon-használók).
•    Multimédiás telefon – Ezeken a telefonokon olyan böngészők futnak, amelyek képesek megjeleníteni az XHTML szabványnak megfelelően kódolt oldalakat, támogatják a HTML5-jelölést, valamint a JavaScript, illetve az ECMAScript programozási nyelvet, de előfordulhat, hogy nem támogatják a HTML5 szabványban szereplő bővítmény API-k némelyikét. Ez általánosságban a 3G-képes, nem okostelefonnak minősülő telefonokban megtalálható böngészőt írja le.
•    Mobiltelefonok – Ezeken a telefonokon a böngésző nem tudja megjeleníteni a szabványos HTML-kód használatával kódolt asztali weboldalakat. Azok a böngészők tartoznak ide, amelyek csak a cHTML (iMode), WML, XHTML-MP stb. szabványokat tudják kezelni.
Ajánlásaink elsősorban az okostelefonokra vonatkoznak, de a multimédiás és a mobiltelefonokra írt weboldalak tulajdonosainak is azt javasoljuk, hogy ha jónak látják, kövessék a tanácsokat.
Válasszon mobilstratégiát
Webhelye mobilbaráttá tételére több módszer is kínálkozik, és a Google több megvalósítási módszert is támogat:
•    Eszközhöz alkalmazkodó megjelenítés43 (ajánlott)
•    Dinamikus megjelenítés44
•    Külön URL-ek45
Mobilbarát webhelye létrehozása után a Google mobilbarát jelleget vizsgáló tesztjével46 ellenőrizheti, hogy az oldalak megfelelnek-e a szükséges feltételeknek ahhoz, hogy a Google keresési eredményoldalain megkapják a „mobilbarát” címkét. A Search Console Mobilos használhatósági jelentése47 segíthet a webhelyét érintő mobilos használhatósági problémák kijavításában.
Ha webhelyén sok statikus tartalom található (például blogbejegyzések vagy termékek céloldalai) több oldalon, a mobilbarát jelleget megvalósíthatja az AMP48 (Accelerated Mobile Pages) technológia használatával. Ez a HTML egyik típusa, amellyel biztosíthatja, hogy webhelye gyors és felhasználóbarát maradjon, és még tovább gyorsíthassák különféle platformok, például a Google Keresés.
Konfigurálja a mobilwebhelyeket a pontos indexelhetőség érdekében
Függetlenül attól, hogyan alakítja mobilwebhelyét, néhány dolgot mindenképpen érdemes szem előtt tartania:
1.    Amennyiben dinamikus megjelenítést vagy külön mobilwebhelyet használ, jelezze a Google-nak, ha az adott oldal mobilokra van formázva (vagy ha rendelkezik mobilra formázott azonos oldallal). A Google így pontosabban meg tudja jeleníteni az Ön tartalmát a mobilon kereső felhasználóknak a keresési eredményekben.
2.    Az eszközhöz alkalmazkodó megjelenítés használata esetén a meta name="viewport" címkével utasítja a böngészőt arra, hogy hogyan igazítsa a tartalmakat. Dinamikus megjelenítés esetén a „Vary” HTTP-fejléccel jelezheti a módosításokat a felhasználói ügynöktől függően. Külön URL-ek használata esetén a két URL közti kapcsolatot a <link> címke és a rel="canonical" vagy rel="alternate" elemek együttes használatával jelezheti.
3.    A források legyenek feltérképezhetők. Ha letilt egyes forrásokat az oldalakon, a Google hiányos képet kaphat a webhelyről. Ez gyakran megtörténik, ha a robots.txt fájl letiltja a hozzáférést az oldal néhány vagy összes erőforrásához. Ha a Googlebot nem tud hozzáférni az oldal forrásaihoz (például a CSS-elemekhez, a JavaScripthez vagy a képekhez), akkor lehet, hogy nem vesszük észre, hogy ezeknek a forrásoknak meg kellene jelenniük, és hogy jól működnek mobilböngészőkben. Más szóval, lehet, hogy nem vesszük észre, hogy az oldal „mobilbarát”, ezért nem jelenítjük meg megfelelően a mobilos felhasználóknak.
4.    Kerülje el a mobilról érkező látogatókat gyakran bosszantó hibákat, például a lejátszhatatlan videókat (azaz mondjuk Flash-videókat az oldal fontos tartalmaként).
5.    A rossz keresési élményt biztosító mobiloldalakat hátrébb sorolhatjuk a rangsorban, illetve figyelmeztetést jeleníthetünk meg mellettük a mobilos keresési eredményekben. Egyebek mellett ide tartoznak a teljes oldalas közbeiktatott hirdetések49 a mobileszközökön, ezek ugyanis rontják a felhasználói élményt.
6.    Minden eszközön biztosítsa az összes funkciót. A mobilos felhasználók ugyanazokat a funkciókat (például megjegyzés hozzáfűzését vagy fizetést) és tartalmat várják el mobilon, mint a webhely által támogatott bármilyen más eszközön. Gondoskodjon arról, hogy a szöveges tartalmak mellett minden fontosabb kép és videó be legyen ágyazva, és hozzáférhető legyen mobileszközön is. A keresőmotorok számára az oldal összes verziójánál adja meg a strukturált adatokat és más metaadatokat (címeket, leírásokat, linkelemeket, egyéb metacímkéket).
7.    Győződjön meg arról, hogy az asztali számítógépekre szánt webhelyen lévő strukturált adatok, képek, videók és metaadatok a mobilwebhelyen is rendelkezésre állnak.

Bevált módszerek
•    A mobilbarát jelleget vizsgáló teszt50 segítségével ellenőrizze mobiloldalait, és győződjön meg arról, hogy a Google szerint jól működik a webhely mobileszközökön.
•    Ha külön URL-eket használ a mobiloldalakhoz, a mobil- és az asztali változat URL-jeit is tesztelje, meggyőződve arról, hogy az átirányítás felismerhető és feltérképezhető.
További információt a Google mobilbarát útmutatójában talál.51
Promotálja webhelyét
A webhelyére mutató linkek fokozatosan kerülnek ki a weboldalakra, ahogy a felhasználók felfedezik a rajta található tartalmakat keresés során vagy más módon, és elkezdenek hivatkozni rájuk. Ennek ellenére a Google tudja, hogy az Ön érdeke mások tájékoztatása arról a kemény munkáról, amelyet a tartalom létrehozásába fektetett. Ha hatékonyan promotálja az új tartalmakat, könnyebben felfedezhetik őket a téma iránt érdeklődők. Ahogyan a jelen dokumentumban szereplő többi javaslat, ennek esetében is elmondható, hogy a túlzásba vitelével akár árthat is webhelye hírnevének.
Ha webhelyén blogbejegyzést tesz közzé, amelyben tudatja látogatóival, hogy új dolog került a webhelyre, gyorsan terjesztheti új tartalma vagy szolgáltatása hírét. Ha webhelyét vagy RSS-hírcsatornáját követik más webmesterek, ők is átvehetik a hírt.
Az is kifizetődőnek bizonyulhat, ha nem az interneten hirdeti cégét vagy webhelyét. Ha például vállalkozásának van webhelye, az URL-jét tüntesse fel a névjegykártyáin, a levelek fejlécében, a plakátokon stb. Rendszeres hírlevelet is küldhet postán az ügyfeleinek, amelyben tájékoztathatja őket a céges webhelyen megjelent új tartalmakról.
Helyi vállalkozás működtetése esetén adja hozzá adait a Google Cégem52 szolgáltatáshoz, így ugyanis a Google Térképen és az internetes keresésen keresztül is elérhet ügyfeleket.

Bevált módszerek
Tájékozódjon a közösségi média webhelyeiről
A felhasználói interakciókra és megosztásra alapozó webhelyek megkönnyítették az érdeklődő célcsoportok elérését releváns tartalmakkal.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne próbáljon reklámozni minden egyes apró új tartalmat. Koncentráljon a nagyobb, érdekesebb elemekre.
•    Ne folyjon bele linkekkel elkövetett csalásba53, hogy tartalmait mesterségesen az ilyen szolgáltatások élére juttassa.
Érje el a webhelye tartalmához kapcsolódó közösséget
Nagy az esélye annak, hogy több webhely is foglalkozik az Önéhez hasonló témákkal. Általában hasznos lehet, ha elkezd kommunikálni ezekkel a webhelyekkel. A közösségben felkapott témák újabb ötleteket adhatnak, illetve valamilyen közösségi erőforrás létrehozását szolgálhatják.
Figyeljen a következőkre:
•    Ne spamelje linkkérelmekkel az összes olyan webhelyet, amely hasonló témákkal foglalkozik.
•    Ne vásároljon linkeket más webhelyekről a PageRank-mutató befolyásolása érdekében.
Elemezze a keresési teljesítményt és a felhasználói viselkedést
A keresési teljesítmény elemzése
A főbb keresőmotorok (köztük a Google is) ingyenes eszközöket kínálnak a webmestereknek a webhelyek keresőmotorokban nyújtott teljesítményének elemzésére. A Google esetében ez az eszköz a Search Console54.
A Search Console két fontos kategóriában biztosít információkat: Meg tudja találni a Google a tartalmaimat? Hogyan teljesítek a Google Keresés találatai között?
A Search Console használatával webhelye nem részesül kiváltságos bánásmódban, azonban segíthet a szolgáltatás a problémák azonosításában, és ezek megoldásával a webhely jobban teljesíthet a keresési eredményekben is.
A szolgáltatással a webmesterek a következőket tehetik meg:
•    Megnézhetik, hogy a webhely mely részeiben akadtak problémái a Googlebotnak a feltérképezéssel.
•    Webhelytérképeket ellenőrizhetnek és küldhetnek be.
•    Létrehozhatják és elemezhetik a robots.txt fájlokat.
•    Eltávolíthatják a Googlebot által már feltérképezett URL-eket.
•    Megadhatják az előnyben részesített domaint.
•    Azonosíthatják a „title” és „description” metacímkékben lévő problémákat.
•    Értelmezhetik a webhely elérésére leggyakrabban használt kereséseket.
•    Bepillantást nyerhetnek abba, hogy a Googlebot hogyan látja az oldalaikat.
•    Értesítéseket kaphatnak a minőségi irányelvek megsértéséről, valamint webhely-felülvizsgálati kérelmet nyújthatnak be.
A Microsoft Bing Webmestereszközök55 szolgáltatása szintén ingyenes eszközöket kínál a webmestereknek.
A webhelyen mutatott felhasználói viselkedés elemzése
Ha javította a webhely feltérképezését és indexelését a Google Search Console vagy más szolgáltatások használatával, valószínűleg a webhelyre érkező forgalomra is kíváncsi. Az olyan webhelyelemző programok, mint Google Analytics, értékes segítséget nyújtanak e statisztika megtekintéséhez. A következőkre használhatja őket:
•    Statisztikát kaphat arról, hogyan érik el a felhasználók a webhelyét, és hogyan viselkednek rajta.
•    Felfedezheti, hogy mi a webhely legnépszerűbb tartalma.
•    Mérheti a webhelyen elvégzett optimizálási megoldások hatását, azaz például azt, hogy növelte-e a „title” és „description” metacímkék módosítása a keresőmotorokból érkező forgalmat.
A tapasztaltabb felhasználók számára az elemzőcsomagokból és a szerver naplófájljaiból származó információk összegzése még átfogóbb információkat nyújthat azzal kapcsolatban, hogyan használják a látogatók a dokumentumokat. (Ide tartoznak például a további kulcsszavak, amelyekkel a keresők megtalálják a webhelyet.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése