A felhőalapú szolgáltatások különböző szempontok szerint csoportosíthatóak, ezek közül legfontosabbak hozzáférhetőség és a szolgáltatás módja szerinti csoportosítás.
Hozzáférhetőség szerint négy típust különböztetünk meg: magánfelhő, közösségi felhő, nyilvános felhő valamint hibrid felhő. Az 1. táblázatban összefoglaltam a felhőalapú szolgáltatások hozzáférhetőség szerinti típusainak fő jellemzőit.
A felhőalapú számítástechnika csoportosítása hozzáférhetőség szerint
A felhő típusa hozzáférhetőség szerint Jellemzői
Magán felhő(Private Cloud) Egy szervezet hoz létre felhőt, kizárólag saját részére fenntartott számítástechnikai infrastruktúrát jelent, amit a létrehozó szervezet biztosít és vezeti az erőforrásokat, szolgáltatásokat a saját csoportjai számára.
Megkülönböztetjük a vállalat telephelyén, valamint az azon kívül létesített típusát. Amennyiben a központot házon belül hozzák létre, így több kontrollt gyakorolnak az erőforrások felett, ami sokkal biztonságosabb, emellett felerősítik a felhők előnyeit. Az erőforrás nem oszlik meg más bérlők között, így magasabb teljesítményt képes nyújtani. A magánfelhőt birtokolhatja és működtetheti adott szervezet, a szolgáltató, egy harmadik fél, vagy azok bármilyen egyéb kombinációja. A vállalat egyéni érdekeihez igazítható, összehangolható a szervezeti egységek bármely szintjével. A kizárólagos felhasználás nagyobb biztonságot nyújt.Közösségi felhő(Community Cloud)
A magánfelhőhöz hasonlóan a közösségi felhő is zárt rendszerben működik. Itt azonban nem egyetlen vállalat, hanem azok egy csoportja fér hozzá az infrastruktúrához. Több szervezet között kerül megosztásra, amiket közös ügyeik vagy érdekeik kötnek össze, például: teljesítmények növelés, hatékonysági megfontolások, törvényi szabályozásoknak való megfelelés, egész rendszert átfogó biztonsági követelmények, biztonsági kockázatok csökkentése titoktartás vagy a küldetés. A közösségi felhőt egy vagy több partner, és akár egy harmadik fél is birtokolhatja, kezelheti.
Nyilvános felhő(Public Cloud) A nyilvános felhő hagyományos számítási felhő, amit egy külső fél biztosít több partner felé. A nyilvános felhő infrastruktúrájához a korábbiakkal ellentétben bárki (számos cég és magányszemély) hozzáférhet. Az erőforrásokat a szolgáltató vállalat birtokolja, kezeli és működteti saját telephelyén. A nyilvános felhő számos személy és cég számára gyorsan elérhető. A modell biztosítja a gyors hozzáférést, a legnagyobb hatékonyságot, mind közül a legolcsóbb megoldást nyújtja, hiszen itt nincs szükség a drága eszközök megvásárlására. A szolgáltató felé való elkötelezettség rövidtávú, vagy átmeneti. A rendszer hozzáférhetősége pedig sokkal rugalmasabb, mint a magánfelhők esetében.
Hibrid felhő(Hybrid Cloud) A hibrid felhő a fent említett változatok valamilyen kombinációja. a számítási felhő különböző típusait vegyesen, kombináltan lehet igénybe venni. Ebben az esetben különös mértékben érvényesül a személyre szabottság.
A vállalat bizonyos funkciókat elláthat nyilvános felhőn keresztül, másokat pedig magánfelhőben. Akadálya lehet a különböző rendszerek integritásának megteremtése, valamint a felhasználási ismeretek hiánya. Sok esetben nehézmegkülönböztetni, hogy adott alkalmazás mely rendszerben fut. A szolgáltatás módja szerint három alapvető modellt különböztetünk meg: Infrastruktúra, platform és szoftver.
A felhőalapú számítástechnika csoportosítása szolgáltatás módja szerint
A felhő típusa szolgáltatás módja szerint Jellemzői Infrastruktúra, mint szolgáltatás (IaaS – Infrastructure as a Service)A szervezet részére olyan hardvereszközöket biztosít a szolgáltató, amelyek alapvető számítástechnikai erőforrások. A szolgáltatást igénybe vevők a hardverhez egy virtuális felületen férnek hozzá, ami azt jelenti, hogy saját maga telepíti és futtatja a szükséges operációs rendszert és alkalmazásokat.
A szolgáltatás igénybe vételével bármely méretű vállalat képes lehet tetszőleges összetettségűinfrastruktúra igényét részben, vagy egészben kielégíteni. Az IaaS elsősorban azok részére ajánlott, akik rendelkeznek informatikai rendszerekkel, melyeket folyamatosan üzemben kívánnak tartani, de a hardver és más alap infrastrukturális beruházásaik és az üzemeltetésükkel kapcsolatos problémáktól és költségektől szeretnének megszabadulni.Platform, mint szolgáltatás (PaaS – Platform as a Service)
Ennél a modellnél az ügyfél a hardvereszközök mellett az operációs rendszert is bérli. Továbbá a szolgáltató egy komplex fejlesztői környezetet is biztosít a fogyasztó számára. A szolgáltatás igénybe vételével a vállalatnak nem csak a központi számítási infrastruktúráját, de a rajta futtatott szoftver környezeteket is szolgáltatásként veheti igénybe.
A PaaS azok részére javasolt, akik nem akarnak bajlódni sem a hardver, sem a platformot biztosító szoftverek kezelésével. A szolgáltatás lényege, hogy a hardver infrastruktúrán túl (IaaS) az alap operációs rendszerek, fejlesztői és kiszolgáló szoftverek, adatbázis kezelők és futtató környezetek is részei a szolgáltatásnak. Ebben az esetben az ügyfélnek nem kell foglalkoznia egyik összetevőtelepítésével, vagy frissítésével sem, azt a felhőszolgáltatást nyújtó cégek szakemberei biztosítják megrendelőinek.
A PaaS szolgáltatás az IaaS szolgáltatás kiterjesztése.Szoftver, mint szolgáltatás (SaaS – Softvare as a Service):Ebben az esetben a szolgáltató hozzáférést biztosít az infrastruktúráján futó alkalmazásokhoz a felhasználó számára. Az ügyfélnek mindössze egy kliensre van szüksége a szoftverek kezeléséhez. A szolgáltatás igénybe vételével a vállalatnak nem csak a központi számítási infrastruktúráját, de a rajta futtatott szoftvereket is szolgáltatásként veheti igénybe.
A SaaS azok részére előnyös, akik a szolgáltatások igénybevételével fokozatosan korszerűsíthetik saját informatikai részlegüket, megszabadulva a magas és kiszámíthatatlan informatikai költségektől és üzemeltetési nehézségektől.
Ezeknek a modelleknek az előnye, hogy elkerülhető egy - akár jelentős - hardver beruházás, jobb minőségű és rendelkezésre állású hardver felületet nyújtanak, mintha magunk építenénk egyet, továbbá azért, mert szabadon lehet méretezni az igényelt erőforrásokat, így az igényeink növekedésével vagy csökkenésével lépést tarthat a költségünk is. Az ANT (2016) szerint olyan mikro- és kisvállalkozások számára ajánlatos igénybevételük, akiknek a hardverparkja elavult, vagy kinőtték, akiknek több telephelye van, de közös számítógépközpontot szeretnének használni, továbbá, akik a szervereiken tárolt rendszereiket és adataikat nagyobb biztonságban szeretnék tudni. Olyan közép- és nagyvállalatoknak célszerű igénybe venni, akik a bizonytalan gazdasági környezetben nem mernek nagy beruházásokba kezdeni az IT terén, ahol cél a professzionális és olcsó működés. A felhőalapú számítástechnika használatának előnyei A felhő kulcsfontosságú jellemzője, hogy a szerverei nagy sávszélességűszerverparkokban találhatóak, ezáltal elérési sebességüket elsősorban a szolgáltatást igénybevevő sávszélessége határozza meg.
Lényeges tulajdonsága a flexibilis konfigurálhatóság, vagyis, hogy a megrendelő szabadon növelheti az általa bérelt szerver konfigurációjának számos alapvető paraméterét. Más megosztott számítástechnikai paradigmákhoz képest (pl. Grid computing, High Performance Computing (HPC), a felhőalapú szolgáltatások egyik nagy előnye, hogy sokkal nagyobb átjárhatóságot biztosítanak a világhálón. Számos vállalkozás felismerte már a felhőalapú szolgáltatás előnyeit, Nagy-Britanniában például becslések szerint a vállalkozások 90 százaléka használ minimum egy felhő alapú szolgáltatást, ennek oka a rugalmasságban, az adat-helyreállításban, az állóeszköz-kiadások csökkenésében, az automatikus software frissítésben, a távoli helyeken dolgozók hatékonyabb együttműködésében, az adat és eszköz biztonságban és a környezetbarát megoldásban keresendő .
A felsorolt előnyök közül a legfontosabbak az alábbiak :
- Költségcsökkentés: Csekély mértékű, vagy egyáltalán nincs tőkebefektetés; Kevesebb IT alkalmazott kell a rendszer fenntartásához; Magas fixköltségek, alacsonyabb változó- és működési költségekké alakíthatók; Rendszerrel kapcsolatos adminisztrációs feladatok csökkenése.
- Adatbiztonság, adatvédelem: Hatékonyabb adatellenőrzés, felügyelet; Jobb adatrendezettség; Nagyobb adatbiztonság; Rendszerösszeomlás esetén könnyebb helyreállíthatóság.
- Távoli hozzáférés: Gyorsabb információáramlás, hatékonyabb dolgozói együttműködés; Információs rendszerhez való távoli hozzáférés; Könnyebben hozzájut a vállalat a szükséges hardver-, és szoftvereszközökhöz; Rugalmas szolgáltatás.
- Gyors üzembe helyezés a használat igényeinek megfelelő módon (magas szintű mobilitás)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése