A könyv a "halál angyala" Jozef Mengele történetének egy részét dolgozza
fel. Argentínába sorra menekülnek a náci bűnösök a Moszad elől, így
Eichmann mellé Josef Mengele (Alex Brendemühl) is megérkezik. Mengelének
egy világégés sem volt elég ahhoz, hogy felhagyjon kegyetlen
emberkísérleteivel, továbbra is a fejlődési rendellenességekben
szenvedők és az ikrek érdeklik - a rendezőnő pedig ügyesen használja ki
azt, hogy a néző már azelőtt elkezd rettegni Mengele várható
rémtetteitől, hogy a moziba beült volna. Nem érzi szükségét annak, hogy
felidézze a doktor előéletét (mindössze a jegyzetfüzetében található
groteszk rajzokkal utal vissza finoman korábbi tetteire), mivel a
fejünkben lappangó előtudás is elég is ahhoz, hogy fenn tudja tartani a
takaréklángon lobogó feszültséget. Márpedig ha ilyen környezetben tűnik
fel egy rendellenesen lassan növekvő kislány (Florencia Bado) és
ikrekkel várandós édesanyja (akit mellesleg a Vad angyalnak köszönhetően
híressé vált Natalia Oreiro alakít meglepően jól), akkor kezdhetünk
értük aggódni. A film java részét az áldozatul esett argentin család
kislányának szemén keresztül látjuk, ami tálcán kínálja a lehetőséget
arra, hogy az antagonistával kapcsolatban ambivalens érzéseket keltsen.
Ám a naiv kislány felé mutatott emberséges arc korántsem elég ahhoz,
hogy a néző előítéletei egy csapásra tovaszálljanak - eszünkbe juthat
például, hogy Auschwitzban is sokan jó kedélyű, udvarias emberként írták
le. Nem meglepő, hogy kiderül, ami már casino online egyszer kiderült:
kedvessége csupán álca annak érdekében, hogy szépen lassan az összes
családtag kiszolgáltatottá váljék vele szemben - az anyuka a
terhességének, Lilith a magasságának, az apuka pedig a babagyártásnak
köszönhetően. A film legszebben kidolgozott szála a baba-motívum
végigvezetése: az apuka kézzel készített, egyedi porcelánbabákat gyárt
azon kísérletezve, hogyan lehet dobogó szívet tenni a játékokba -
miközben Mengele családján hajtja végre kísérleteit. A tökéletes német
nép eszméjét idézi fel, amikor Mengele meggyőzi őt arról, hogy kezdjen a
babák tömeggyártásába, "hogy legyen mind egyforma és makulátlan" -, az
apuka babákról készített tervrajzai pedig párhuzamba kerülnek a doktor
által a családtagokról készített anatómiai rajzokkal. A film mellőzi a
naturalista és kegyetlen ábrázolásmódot, mégis képes arra, hogy a
babagyárban halmokban álló porcelán testrészek látványát A német doktor
legijesztőbb képeivé tegye, mivel ezek a haláltáborokból fennmaradt és
örökre a retinánkba égett archív képsorokat elevenítik fel. A német
doktor mesterien megkonstruált művészfilm, mert egy szörnyeteg emberi
oldalát mutatja meg, és szinte eléri, hogy empatikusak legyünk vele.
Aztán letaglóz bennünket a fájdalmas igazság. Az igazságot nem ismerő
néző, legfeljebb homályos rossz érzéssel küzdő családdal ellentétben
bőven akadnak, akik pontosan tudják, ki is a közösségükbe érkezett
német. Ők többségében náci szimpatizánsok, és bármit megtennének, hogy
segítsenek a bujkáló Mengelének, de a cselekményben felbukkan a Simon
Wiesenthal központ embere egy náci vadász. Ahogy bonyolódik a
cselekmény, a lappangó rossz érzés egyre növekszik a nézőben is. Látjuk,
hogy pácienseit kísérleti nyúlként kezeli, de mégiscsak azzal
szembesülünk újra és újra, hogy ez a Mengele igazából jól
szocializálódik, mint minden pszichopata rejtve marad igazi belső titka.
A csúcspont a családon belül kialakuló élet-halál helyzet, ami az orvos
közreműködése nélkül valószínűleg tragikus véget érne, de a film végére
megtudhatjuk, hogy a kísérletezés is a család vesztét okozza. Szorul a
hurok Mengele körül, de nem különösebben izgulunk azon, hogy mikor
kapják már el, a rendező úgy intézi, hogy ez a kettősség nem a
megszokott, felfokozott drámaisággal robog a végkifejlet felén, hanem
csupán tompán, a háttérben feszítsen, mintha egy apró kavics ment volna a
cipőnkbe, de még nem tudatosult volna bennünk, hogy miért ülünk
feszengve kényelmetlenül a széken. Szinte egészen a film zárójelenetéig
fenntartja ezt, akkor viszont egyértelművé teszi, hogy mi is zajlott a
szemünk előtt. Mi pedig összezavarodva, kicsit megszégyenülve sétálunk
ki a moziból, mert a végéig nem tudtuk, hogy mi okozza bennünk azt a
bizonytalanságot, azt a szégyenletes szimpátiát a szereplő iránt. A
cselekmény egyszerű, egy argentin hegyi település kis hoteljébe új
vendég érkezik. A férfi orvos, aki hamar összebarátkozik és bizalmába
férkőzik a szállót vezető, német nyelven is beszélő család tagjaival.
Miközben a doktor a kis közösségben igyekszik szaktudását hasznosítani,
érdeklődése egyre inkább a házaspár kislánya felé irányul. A környék
lakói mit sem sejtenek arról, hogy a német doktor nem más, mint a
második világháború egyik legveszélyesebb náci háborús bűnöse, Josef
Mengele, aki auschwitzi emberkísérleteit álnéven, hazájától messze és
évekkel a világégés után is a legnagyobb titokban folytatja. A továbbra
is a genetikai kísérletek és az ikerjelenségek megszállottjaként működő
Mengele azonban nem lehet biztonságban, a Moszad ugyanis Rudolf Eichmann
kézre kerítése után az ő levadászásával folytatná a történelmi
igazságszolgáltatást, és hamarosan a férfi nyomára is akadnak. Az
elmenekült náci háborús bűnösök utáni hajsza mára önálló műfajjá nőtte
ki magát a filmkultúrában. Mengele rémtettei a világtörténelem
legembertelenebb momentumaiként ismertek, a nemzetközi filmkultúra
mégsem erre a szegmensre fókuszál az auschwitzi halálangyal életéből. E
borzalmas évtizedek csupán alappillérekként épülnek be azokba a
filmekbe, melyek a német doktor argentin területen folytatott ádáz
kegyetlenkedését taglalják. Közismert, hogy a náci mészáros a háború
elvesztése után Buenos Aires-ben húzta meg magát Helmut Gregor néven, ám
azokat a legendákat, melyek a külföldön is folytatott beteges
küldetésteljesítésről szólnak, máig nem bizonyították. Talán épp ezek a
rejtélyes történetek inspirálták a film készítőit is. A német doktor
valahol a történelmi fikció és az életrajzi dráma között található.
Lucía Puenzo saját regényének filmes adaptálása közben lemondott arról,
hogy a német tisztiorvost egydimenziós szörnyetegként ábrázolja. A
történet szerint ugyanis az argentin kisvárosban élő család befogadja
panziójába a titokzatos idegent, akinek rögtön felkelti érdeklődését a
család alulfejlett kislánya. A koraszülöttként világra jött Lillithen a
doktor hormoninjekciókkal szándékozik segíteni, miközben anatómiailag
részletes elemzést vezet a naiv család minden egyes tagjának testi
adottságairól, valamint a szer Lillithre gyakorolt hatásáról. Emellett
pedig a legtöbb jelenetben mindenki boldogan és önfeledten táncol a
szereplők közül, amolyan latinos módra, ahogy azt arrafelé illik,
miközben a Moszad izraeli ügynökei vadásznak a doktorra. Ugyancsak
artikulálódik A német doktorban a rendezőnő állandó védjegye, a
játékbabák szerepeltetése is. Ezúttal nemcsak szimbolikus,
háttérjelentést hordoznak, hanem a történet részévé lényegülve,
közvetlen dramaturgiai funkcióval is bírnak, Mengele érdeklődését
ugyanis felkelti a családfő kedves hobbija. Enzo, a családapa elsősorban
kislányának akar örömet szerezni a mechanikus szívvel működő
játékbabával, mely nemcsak a kislány, de az őrült tudásszomjjal
rendelkező orvos tetszését is elnyeri. A doktor komolyabb összeget
fektet a prototípus kifejlesztésébe és a sorozatgyártásba. Természetesen
eltér a kreol bőrű és barna szemű sémától, Wakoldától (akinek neve a
film eredeti címéül is szolgál) és a szőke, kék szemű babák gyártása
mellett köteleződik el, ami a doktor faji előítéletét jelzi burkoltan.
Végül a várandós anya ikerszülésével tulajdonképpen beteljesülnek
Mengele beteg álmai: folytatni akarja a kísérleteket az egyik babán,
abmásikkkal összehasonlítva akarja kontrolálni az eredményt. A film
főszereplője Àlex Brendemühl aki a hírhedt náci háborús bűnöst
Josef Mengelét alakítja. Natalia Oreira kitörve a szappanopera
klasszikus köréből, drámai szerepet kap a filmben. Mengele találkozik
egy argentin családdal, és követi őket a hosszú sivatagi úton egy kis
városba, ahol a család szeretne új életet kezdeni. Eva és
Enzo és három gyermekük szívesen látják a doktort
otthonukban, és rábízzák a fiatal lány, Lilith, nem
tudván, hogy ők rejtegetik a világ egyik legveszélyesebb bűnözőjét.
Ugyanakkor, az izraeli ügynökök kétségbeesetten keresik, a filmben a
haláltábor elhíresült orvosát. 1960. Egy argentin hegyi település kis
hoteljébe új vendég érkezik. A férfi orvos, aki hamar összebarátkozik és
bizalmába férkőzik a szállót vezető, német nyelven is beszélő család
tagjaival. Miközben a doktor a kis közösségben igyekszik szaktudását
hasznosítani, érdeklődése egyre inkább a házaspár kislánya felé irányul.
A környék lakói mit sem sejtenek arról, hogy a német doktor nem más,
mint a második világháború egyik legveszélyesebb náci háborús bűnöse,
Josef Mengele, aki auschwitzi emberkísérleteit álnéven, hazájától messze
és évekkel a világégés után is folytatná. A továbbra is a genetikai
kísérletek és az ikerjelenségek megszállottjaként működő Mengele azonban
nem lehet biztonságban, a Moszad ugyanis Adolf Eichmann kézre kerítése
után az ő levadászásával folytatná a történelmi igazságszolgáltatást, és
hamarosan a férfi nyomára akadnak.A német doktor nem egy szenzáció
hajhász alkotás, végzetes kegyetlenkedések helyett a gyermeki naivitást
és a kiszolgáltatottságot állítja a középpontba.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése