Internetes keresőrendszerek azok az online felületek, amelyek egy adott keresésre különböző tartalmakat jelenítenek meg. Leggyakrabban kulcsszavak alapján, vagyis kulcsszavas kereséssel keresünk, de van lehetőség például képek alapján is keresni a Google képkereső segítségével.
A találatokat sorba rendezve kapjuk kézhez a találati oldalakat, ezeket SERP-nek (Search Engine Result Pages) nevezzük. A találatok között nem csak különböző weboldalakara, hanem képekre, videókra, különböző fájlokra is rálelhetünk.
Az internetes keresők típusai
Alapvetően két fő kategóriát különböztethetünk meg a keresőeszközök adatbázisát tekintve:
keresőrobot-bázisú adatbázisok,
épített adatbázisok.
1. A keresőrobot-bázisú adatbázis (organikus találatok) esetében ahhoz, hogy folyamatosan naprakész információt kaphassunk, a keresőeszközöknek kétféle feladatot kell előzetesen elvégezniük:
az automatizált keresőrobotok, vagy más néven webes crawlerek első körben folyamatosan pásztázzák az internetet új webes tartalmak után és letöltik azokat,
a begyűjtött anyagokat pedig indexálja, vagyis metaadatokkal látja el őket, és indexet épít belőle, amely által ezután könnyen elérhetővé válik a keresés során,
2. Az épített adatbázisok esetében az input az emberi erőforrás, ennek használatával készül el az adatgyűjtemény. A változtatásához ennek köszönhetően folyamatos manuális beavatkozás szükséges. Ezeknek egy fajtája a tematikus kereső.
Keresőrobot-bázisú adatbázis például a Google, a Bing vagy a Yahoo!, míg klasszikusan épített adatbázisból dolgoznak a könyvtárak vagy a telefonszám-tudakozók, vagy tematikus keresők listája, amire felférnek olyan oldalak mint a Startlap, a Lap.hu vagy a Hudir.
Ha a keresőben megjelenő találatokat nézzük, akkor még láthatunk PPC hirdetéseket is (jellemzően Google Adwords hirdetéseket) az organikus találatok mellett, azonban ez egy külön kategória, mellyel ebben a posztban nem fogok foglalkozni.
Mindannyian használunk internetes keresőket. Méghozzá napi szinten. Ha a nagymamánkat megkérdezzük, feltehetően ő is hallott már a Google-ről. Szinte mindenkinek ez az első, ami eszébe jut, ha keresőkről van szó. Azonban közel sem csak ez az egy rendszer létezik. Gondoljunk csak a Windows Bingjére, vagy a Yahoo!-ra. Emlékszik valaki az Origo Vizsla keresőjére? Ebben a blogposztban az internetes keresők típusai közül a napjainkban használt legnépszerűbbeket mutatom be.
A legnépszerűbb internetes kereső oldalak
Joggal merülhet fel a kérdés rögtön az elején, hogy miért kell egyáltalán ezzel foglalkozni, hiszen mindenki Google-t használ a világon. Ebben valóban van némi igazság, azonban ennél árnyaltabb a kép.
A keresési volumenek tekintetében egyértelműen a Google a piacvezető világszinten. Még úgy is, hogy Kínában erősen szabályozott a környezet. 2012-ben a Google meghaladta az 1 200 milliárdos keresési volument.
A találatokat sorba rendezve kapjuk kézhez a találati oldalakat, ezeket SERP-nek (Search Engine Result Pages) nevezzük. A találatok között nem csak különböző weboldalakara, hanem képekre, videókra, különböző fájlokra is rálelhetünk.
Az internetes keresők típusai
Alapvetően két fő kategóriát különböztethetünk meg a keresőeszközök adatbázisát tekintve:
keresőrobot-bázisú adatbázisok,
épített adatbázisok.
1. A keresőrobot-bázisú adatbázis (organikus találatok) esetében ahhoz, hogy folyamatosan naprakész információt kaphassunk, a keresőeszközöknek kétféle feladatot kell előzetesen elvégezniük:
az automatizált keresőrobotok, vagy más néven webes crawlerek első körben folyamatosan pásztázzák az internetet új webes tartalmak után és letöltik azokat,
a begyűjtött anyagokat pedig indexálja, vagyis metaadatokkal látja el őket, és indexet épít belőle, amely által ezután könnyen elérhetővé válik a keresés során,
2. Az épített adatbázisok esetében az input az emberi erőforrás, ennek használatával készül el az adatgyűjtemény. A változtatásához ennek köszönhetően folyamatos manuális beavatkozás szükséges. Ezeknek egy fajtája a tematikus kereső.
Keresőrobot-bázisú adatbázis például a Google, a Bing vagy a Yahoo!, míg klasszikusan épített adatbázisból dolgoznak a könyvtárak vagy a telefonszám-tudakozók, vagy tematikus keresők listája, amire felférnek olyan oldalak mint a Startlap, a Lap.hu vagy a Hudir.
Ha a keresőben megjelenő találatokat nézzük, akkor még láthatunk PPC hirdetéseket is (jellemzően Google Adwords hirdetéseket) az organikus találatok mellett, azonban ez egy külön kategória, mellyel ebben a posztban nem fogok foglalkozni.
Mindannyian használunk internetes keresőket. Méghozzá napi szinten. Ha a nagymamánkat megkérdezzük, feltehetően ő is hallott már a Google-ről. Szinte mindenkinek ez az első, ami eszébe jut, ha keresőkről van szó. Azonban közel sem csak ez az egy rendszer létezik. Gondoljunk csak a Windows Bingjére, vagy a Yahoo!-ra. Emlékszik valaki az Origo Vizsla keresőjére? Ebben a blogposztban az internetes keresők típusai közül a napjainkban használt legnépszerűbbeket mutatom be.
A legnépszerűbb internetes kereső oldalak
Joggal merülhet fel a kérdés rögtön az elején, hogy miért kell egyáltalán ezzel foglalkozni, hiszen mindenki Google-t használ a világon. Ebben valóban van némi igazság, azonban ennél árnyaltabb a kép.
A keresési volumenek tekintetében egyértelműen a Google a piacvezető világszinten. Még úgy is, hogy Kínában erősen szabályozott a környezet. 2012-ben a Google meghaladta az 1 200 milliárdos keresési volument.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése