2024. november 19., kedd

Rétköz

Milyen furcsák vagyub mi ember, az egészségüket feláldozzák a pénzért, majd mind elköltik hogy egészségesek legyyenek. Veszekszünk az élőkkel, és virágot viszünk a halottainknak. Évekig nem beszélünk egy emberrel, és amikor meghal, tiszteletére viszünk virágot a sírjára.

Nincs időnk az élő embert meglátogatni, de a temetésére virrasztására van időnk. Nem hívjuk fel, nem gondoskodunk, nem törődünk az élőkkel, de kétségbeesik a halottak miatt, mintha a halál értékesebb lenne az életnél. A Rétközi emberek kiejtésére jellemző a gyakori „í-zés” (pl. kék - kík, pénz - píz, néz - níz, szép - szíp), illetve a kettőshangzók használata (pl. ló - lóú, kóla - kaula). Szintén jellegzetes felszólító módban a "-fele" irányjelző szócskával történő nyomatékosítás (pl. csináld megfele, menjél kifele stb.), de az igeragozásnak is megvannak a térségre jellemző sajátosságai (pl. tudol, mondol, fogol, megyen, jösztök). A környéken élők a "d", "t" és "n" hangokat sokszor "gy", "ty" és "ny"-nek ejtik (pl. térd - térgy), néha pedig kétszer is kiteszik a tárgy ragját (pl. osztat, őtet, eztet).Ezen a területen erőteljesen keveredik az északkeleti nyelvjárás a tiszaival, mivel a török korban elnéptelenedett területekre Békés megyéből telepítettek be tótokat, akik magukkal hozták a keveredő szlovák-alföldi nyelvi sajátosságaikat.


Népi bölcsességek;

Az éjszakát rövidebbé, a nappalokat hosszabbá,  a bankbetétet kisebbé, a ruhát rongyossá,  a pénztárcát üressé, a múltat feledetté,  a jövőt érdemessé s az életet boldoggá teszi! A gyermekeink akkor tanulják meg a szeretetet, amikor alanyi jogon érzik, hogy szeretve vannak, és nem csak a különleges teljesítményeikért, hanem pusztán önmagukért is szerethetők. Minden gyereket elemi erővel hajt a kíváncsiság, [...] enélkül ugyanis nem lenne belső késztetése felfedezni a világot." "...szerintem ezt kell egy pedagógusnak megragadni, és ezt erősítve, fejlesztve juthatunk el oda, hogy kihívás kereső fiatallá váljon. Vagyis az alap minden gyermekben ott lakozik. Nekünk csak annyi a feladatunk, hogy az utat megmutassuk. Lásd be, hogy hibáztál; felnőttél, elfelejtettél játszani. Ezért nem vagy boldog, nem a gond miatt: a gyermekeknek is vannak gondjai. Lásd: én gyermek maradtam, hosszúnadrágos kamasz, éretlen suhanc, akin megbotránkoznak a felnőttek, ha a szemükbe vágja az igazat - csak a gyermek mondhatja meg az igazat és némelyik költő -, kamasz vagyok és az is maradok még negyvenévesen, őszülő halántékkal is, ha élek; a szenvedés, a kudarc nem törhet meg, ártatlan leszek akkor is. ... 
Hacsak lehet, játszik a gyermek. Mert végül a játék komolyodik munkává. Boldog ember, ki a munkájában megtalálja a valamikori játék hangulatát. Gyermekekkel foglalkozni minden bizonnyal a leghálásabb munka, ami a földünkön osztályrészünkről jutott, de saját tökéletességünket is ez mozdítja előre. Minden gyereknek szüksége van egy kis segítségre, egy kis reményre és valakire aki hisz benne. "
 „A világon mindenkinek hinnie kell abban,  hogy képes valami olyasmit nyújtani, amit a világ nélküle nem kapna meg. A gyermek az az apró lény,  aki az éjszakát rövidebbé, a nappalokat hosszabbá,  a bankbetétet kisebbé, a ruhát rongyossá,  a pénztárcát üressé, a múltat feledetté,  a jövőt érdemessé s az életet boldoggá teszi! "Az embert saját jellemének törvényei fogják irányítani, nem pedig a társadalom szabályai. Akárki, aki megáll tanulni, öreg, legyen bár 20 vagy 80 éves. Akárki, aki folyamatosan tanul, fiatal marad. Az élet legnagyobb dolga az, hogy az eszedet fiatalon tartsd. A játékban mutatkozik meg a gyermek hajlama, továbbá a játék az életre felkészítés fontos eszköze. A játék a gyermek titkos nyelve, a gyermeki lélek tükre. A játék gyakran annak az erőfeszítésnek a része, amellyel a gyermekek a világ megismerésére törekszenek. Gyermekeink úgy fognak holnap dolgozni, ahogyan ma játszanak: "alaposan és kitartóan" vagy figyelmetlenül és unottan. Tanítani sokkal könnyebb, mint nevelni: ahhoz csak tudni kell valamit, ehhez viszont lenni kell valakinek. A diákok azért puskáznak, mert az iskolarendszerünk többre becsüli az osztályzatokat, mint a diákok a tudást. A gyermeknevelésben nem beszélni kell. Mondasz, amit akarsz, úgysem a szavaiddal – az életeddel mutatsz példát. Nem az a feladatunk, hogy a felnövekvő  generációnak meggyőződéseket közvetítsünk.  Hozzá kell segítenünk, hogy a saját  ítélő erejét, a saját felfogóképességét használja.  Tanuljon meg a saját szemével nézni a világban.  A gyermek az egyetlen lény, aki képes annyira átölelni, mint amennyire szeret, azaz : teljes erejéből. A tanítás az optimizmus legnemesebb megnyilvánulása. Ha csak olyat csinálsz amit már tudsz, sosem leszel több annál, ami vagy. Mindig két út van előtted: a biztonságosabb, és az, amelyre születtél.
Az oktatás nem arról szól, hogy megtöltünk egy  csöbröt, hanem hogy meggyújtunk egy tüzet. Csak az számít valójában tanulásnak,  amit a magam módján tanulok,  miközben azt teszem, amit tenni akarok.
Az emberek mindig azt kérdezik tőlem: "De ezek a szabad gyerekek hogyan fognak hozzászokni az élet taposómalmához? Én pedig azt remélem, hogy ezek a gyerekek élen járnak majd a taposómalmok eltüntetésében. Tisztelettel gondolunk vissza nagyszerű tanárainkra, de hálát azok iránt érzünk, akik megérintették a lelkünket. A tanterv nagyon fontos, új ismeretanyag, de a melegség életfeltétel a sarjadó növény és a gyermeki lélek számára. Ha aszerint nézel valakit, például egy gyereket, amilyen ő most, a jelen pillanatban, azzal megakasztod a fejlődésének útját. Ha azonban aszerint nézel rá, hogy mivé lehetne, akkor segíted őt a fejlődésben. Sok nevelési csőd okozója, hogy nem szabnak határt annak, meddig lehet visszaélni egy másik ember szelídségével, bizalmával, elfogadásával. Ilyenkor a gyerek elkezd provokálni, mert attól szorong a legjobban, hogy milyen az a felnőtt, akit ő, a kölyök parttalanul ugráltathat. Hát milyen biztonságot ad . A legszebb ajándék, amit csak adhatunk a gyerekünknek, ha kielégítjük kíváncsiságát, ha megtanítjuk neki, mi a szépség. A gyermek abból okul leginkább, mit maga lát és figyel, nem pedig attól lesz értelmes, ha elhiszi nevelője magyarázatát! Édesanyám azt tanította, hogy a sikernek nem az ellentéte a kudarc, hanem egy alkotóeleme. Valaha tudták, hogy a legelső, amit egy gyereknek meg kell tanítani, az nem a számtan és a geometria, hanem az, hogy legyen önmaga. Erős, derűs, önbizalommal teli ember, aki - bárhová is vesse a sorsa - megbízhat önmagában. Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá, amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon ki. Olyan ez, mint a növények öntözése: a növény nem élhet víz nélkül, de nem sokat ér a vízzel, amit a leveleire öntenek, az lepereg róla, csak azt a vizet képes igazán felhasználni, amit a gyökerein keresztül maga szív fel. Senki emberfia nem alkalmas addig tanítani, amíg nem érzi minden emberben az önmagában valót, a jogot arra, hogy egy személyiség legyen, nem csupán egy darabka egy kirakós puzzle-ban, vagy egy katona a hadseregben, . A tanár, aki osztályát a büntetésektől való félelemmel kormányozza, a gyereket ellentmondásos viszonyba taszítja a társadalommal. Taníthatja a gyerekeket pontosságra az aritmetikán keresztül, a gondolatok kifejezésére az olvasáson keresztül... A kreativitás az a képesség, hogy a gondolkodás eddigi keretein túlmenően gondolkozzunk, és felfedezzünk szokatlan, sőt néha zseniális megoldásokat. De nem vagyok az életkorokban annyira járatlan, hogy az egészen fiatal gyermekeknek mindjárt keményen a sarkukban akarnék lenni, és tőlük igazi munkát akarnék követelni. Mert attól különösen óvakodni kell, hogy a gyermek a tanulmányokat, melyeket még nem szerethet, meg ne gyűlölje...A nevelés egyet jelent azzal, hogy segítsünk a gyermeknek valóra váltani lehetőségeit! A gyermekeink akkor tanulják meg a szeretetet, amikor alanyi jogon érzik, hogy szeretve vannak, és nem csak a különleges teljesítményeikért, hanem pusztán önmagukért is szerethetők. Minden gyereket elemi erővel hajt a kíváncsiság, [...] enélkül ugyanis nem lenne belső késztetése felfedezni a világot, szerintem ezt kell egy pedagógusnak  egragadni, és ezt erősítve, fejlesztve juthatunk el oda, hogy kihívás kereső fiatallá váljon. Vagyis az alap minden gyermekben ott lakozik. Nekünk csak annyi a feladatunk, hogy az utat megmutassuk. Lásd be, hogy hibáztál; felnőttél, elfelejtettél játszani. Ezért nem vagy boldog, nem a gond miatt: a gyermekeknek is vannak gondjai. Lásd: én gyermek maradtam, hosszúnadrágos kamasz, éretlen suhanc, akin megbotránkoznak a felnőttek, ha a szemükbe vágja az igazat - csak a gyermek mondhatja meg az igazat és némelyik költő -, kamasz vagyok és az is maradok még negyvenévesen, őszülő halántékkal is, ha élek; a szenvedés, a kudarc nem törhet meg, ártatlan leszek akkor is. ..Hacsak lehet, játszik a gyermek. Mert végül a játék komolyodik munkává. Boldog ember, ki a munkájában megtalálja a valamikori játék hangulatát. Gyermekekkel foglalkozni minden bizonnyal a leghálásabb munka, ami a földünkön osztályrészünkről jutott, de saját tökéletességünket is ez mozdítja előre. Minden gyereknek szüksége van egy kis segítségre, egy kis reményre és valakire aki hisz benne.  A világon mindenkinek hinnie kell abban,  hogy képes valami olyasmit nyújtani, amit a világ nélküle nem kapna meg. A gyermek az az apró lény,  aki az éjszakát rövidebbé, a nappalokat hosszabbá,  a bankbetétet kisebbé, a ruhát rongyossá,  a pénztárcát üressé, a múltat feledetté,  a jövőt érdemessé s az életet boldoggá teszi! Mindenki egy zseni. De, ha egy halat az alapján  ítélsz meg, hogy milyenek a képességei  a fára mászáshoz, abban a hitben élheti le az egész életét, hogy hülye. A gyerekek többet tanulnak abból,  amilyen vagy mint abból, amit tanítasz. 

Tájszavak 

a brant üszkösödés, franc,

abajgat -piszkál

abárol - abál

acskó - zacskó

ájer - illat, levegő

befele

bicskás

bigyusz - holmi, cucc

blóder - sütő

bobájka, babájka - mákos guba

brant- átok, pl.: a brant egyen meg (a brant a seb üszkösödését jelenti SZ-SZ-B megyében de nem ebben az értelemben szokták használni a brant szót)

bugázás - a napraforgómag kiverése a növény tányérából

canga - bicikli

cekker hálós szatyor kenyérnek

cibere -mikor a lekvárfőzéskor már levet ereszt, elkezd főni pld. a szilva

cicakaka - apró takonydarab (gyerekeknél)

cinke - dödölle

cula, cucc - kacat, holmi

curikkol - hátrafelé megy

család - gyerek

csida - kicsi, fiatal ló

csilánt - csalán

csirásgaluska - sztrapacska

cső(csű),

csurka - felkötött haj

dikó sezlony ágy

dikó, pecu, pulya, lipityóka, lingár, mag/magolni, sikákózni, kolompér, köszméte, levonó, paszuly, gyengepaszuly

duszi - tört burgonya gombóccá formálva

duszi püré

dücskő - farönk

dücskő - nagy, testes farönk

egy fagylalt gombóc, hanem gömb

felfele

firhang - függöny

furi - aranyos

furik - talicska

futol - futsz

gerjed - gyullad

gerjeszt - gyújt

gerjesztő - begyújtáshoz használt vékonyra vágott fa, vagy gallyak

gihercs - sovány, girhes ember

gógyi - ész

gorc domb

góré - kukoricakóró

góré - napraforgó levágott szára, régen még kerítést is csináltak belőle

gönc - ruha, cókmók

görcs (csomó), kellesz (kell majd)

guba- gallér

güzül - keményen dolgozik

gyepel - legel

gyerekeszű - könnyelmű, meggondolatlan

hadovál - össze-vissza beszél, humbugol

hamis kutya - harapós kutya

happáré

hokedli -  konyhai szék

hurkás

iromba - cirmos

iromba = cirmos

jösztök - jöttök

kas - kukorica tároló

kasu - bamba

kenyér fara - kenyér vége

kifele

kirántott hús - rántott hús

kizárja a gázt - elzárja a gázt

kojtol - elfojtva ég, füstöl

kóku - mumus

Kóla (kaula),

kolomol - zajt csap

kolompér - krumpli

kótog - kalapál

köpéce ujjas prémetlen ködmen

köszméte - egres

köszméte - pöszméte

kupa - vizeskanna fedele

lábtó - létra

laska = tészta

laska: hosszúmetélt

lefele - előszeretettel használják az igekötőköz a "fele" szót

lefő - leizzad

leöltözik - levetkőzik

lepcsánka - tócsni, lapcsánka

ler - tűzhely sütője

lér, ler - sütő

levonó - matrica

levonó - matrica

lingár csaló

lipityóka - libikóka

lóca - pad

löpéce bolt(bót),

lú - ló

mackó - melegítő

mackó - melegítő alsó

mackónadrág - melegítőnadrág

mag - szotyola, napraforgó mag

magol , szotyizik

málé - kukoricaliszt

Megyünk mamánál - megyünk nagyihoz

mensz - mész

mensz - mész

murkó - sárgarépa

murkó répa

nokedli - galuska

nyögő - sztrapacska

nyögő, nyögvenyelő - sztrapacska

nyögvenyelő - sztrapacska

ótó - autó

otthol - otthon

öhön, öhöm - slambuc

pacuha - rendetlenül felöltözött

pad - padlás

parázs hús - sovány hús

paszuly - bab

paszuly - bab

paszuly = bab

pecu - fáskamra

pecu - kamra

pitvar - előtér

pocok - patkány

popa kenyir

pőcsikél alszik

puci - csupasz

pucugaluska, pucagaluska - nudli

pulya - gyerek

pulya - gyerek

pulya = gyerek

púp - köldök

putina - liszt tároló

rétoja - létra

rizsa - rizs

rocska - ebbe fejték a teheneket, fejéshez használták

sikárkó - jeges csúszóka

sikárkózik - jégen csúszkál

sódar - füstölt sonka

spájz - kamra

Sparhelt-spórfurik - talicska

spór - sparhelt, tűzhely

spór - tűzhely

spúr - zsugori

sufni - fáskamra

susnyás - gazos aljnövényzet

süket - hamisan éneklő, nincs hallása

süsü - kapucni

mellyes

abajgat

abál

acsa szitakotő

acsarkodik

ácsingüzik

ád ad

adgyusztál püföl

affinitás rokonság

áfium csapda

ágál perel

ágos

ágyaz gabona kiterités

alaputréra fn ◊ húsfélékből hagymával készült étel

ámbitus tornác

anker vasmacska

durnol alszik


Szatócs kufár

szakállka - előke, partedli

szalonnás - ragacsos

széna vagy szalma? - igen vagy nem?

szikvíz - szódavíz

szolda - szóda

szomorodjon meg - érje valami rossz

szóval(szauval).

tallu - toll

tarhás - koldus, szegény

tejes csanak - tejes kannák

tejfel = tejföl

tengeri - kukorica

tengeri - kukorica

tik - tyúk

tikmony - tyúktojás

tinálatok - pld. ha valaki mondta, hogy megy hozzájuk, így mondta

tolonc - fogoly

torka - kemence

tornác - folyosó

törtpaszuly - törtbab

túros - sebes

vedér = vödör

vider - vödör

zsajtár - szintén a fejésnél használták, a rocska másik neve

zsengés - keletlen, sületlen kenyér

zsinatol - lármáz

grabanc nyakgallér

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése