Az elektronikus könyvek megjelenése forradalmasította az oktatást. A hagyományos olvasás és a könyv használat fogalma is új értelmet nyert általa. Az ekönyv olvasók megjelenése divatot teremtett és paradigmaváltást okozott az információ tárolás, információszerzés terülten. Alíg lehet megbecsülni az interneten fellelhető e-könyvek számát. Boldog boldogtalan digitalizál könyveket és tesz fel az internetre, nem törődve a szerzői jog problémájával. 70 év a védelmi idő, de számításával igen körültekintően kell eljárni többszerzős művek digitalizálása és megosztása esetén, mivel itt az utolsó elhalálozott szerző számít. A fordítás tovább bonyolítja a dolgot, a részekben megjelent könyvekről nem is beszélve. Akik felelőtlenül osztanak meg az interneten e-könyveket azoknak a jogi következményekre is gondolni kellene. Akik letöltik, jóhiszeműen járnak el feltételezik az e-könyvet megosztók törvénytisztelő voltát, hiszen mindenkit megillet az ártatlanság vélelme. Én is feltételezem a fent nevezett MEK.-ban található dokumentumokról, hangos könyvekről az előbb leírtakat. A felelősség a weboldal tartalmát feltöltő személyeké intézményeké. Más a helyzet, ha rendelkezik a közreadó a szerzők írásos engedélyével. Természetesen, aki az interneten találja a dokumentumot, nem tudja ellenőrizni ennek meglétét. A weblapra fel lehetne tenni az engedélyt is, ezáltal megnyugodna a lelkiismeretünk. Az élelmes bibiliofil emberek szorgalmasan gyűjtik az e-könyveket, oktatás, közművelődés, szórakozás vagy információszerzés céljából, akár több tízezer példányos e-könyvtára is lehet bárkinek. Elterjedésük és népszerűségük nagyrészt köszönhető annak, hogy a legnagyobb információforrás, ami ingyen van, nem kell utánajárni, a kis helyigény, a gyors kereshetőség, a tanulástámogatás, a beépített szótárfunkció és egyebek. Mivel elektronikus formában jelenik meg így számítógéppel felolvastatható a digitális szöveg, így az olvasási idő is lerövidül. Az e-learning támogatásában óriási szerepet kapott, nem is beszélve az autodidakta tanulók körében. Az új nemzedék már elektronikus könyvek segítségével tanul, jelentős fejlődést érnek el a szóbeli kifejezésmód, a szövegértelmezés és szövegolvasás terén. A fiatalok körében fontos a gazdag interakció és szórakoztató hatások lehetősége, vagyis olyan elektronikus könyveket készítünk számukra, amelyek az olvasmányba beágyazott linkekkel és azokon keresztül elérhető hang és képhatásokkal, szemléltető animációkkal, támogatják az olvasmányok megértését. Az e-könyvek használatára, tanulástámogató szerepére vonatkozóan a különböző korosztályokban más és más módon lehet felkelteni és fenntartani az érdeklődést. Az ekönyvekben lévő lehetőség kiaknázásához az életkori és informatikai jártasság elengedhetetlen. Bár a lakosság egy része még idegenkedik az ekönyvektől, mégis visszafordíthatatlanum integrálódik folyamatosan a modern társadalomba.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése