Nos ebben a kontextusban a felhő (cloud) adekvát kommunikációs hálózat. Ezért a felhőalapú számítástechnika vagy angol nevén cloud computing az internet (vagy nagyobb cégek esetében a belső, intranet hálózat) felhasználásával nyújtott szolgáltatások összességét jelenti. Amikor egy cloud szolgáltatást igénybe vesz egy felhasználó, akkor a szolgáltatójának erőforrásait használja, miközben az adatai részben vagy teljes mértékben távoli adatközpontok megbízható rendszereiben kerülnek eltárolásra, feldolgozásra. Persze a cloud computing mögött meghúzódó elgondolások korántsem új keletűek. Már az 1960-as években is foglalkoztak a tudósok a gondolattal, azonban a technológia és az internetes kommunikáció fejlődése napjainkra tette lehetővé, hogy a felhőalapú megoldások elindulhassanak hódító útjukra. A Gartner piacelemző cég szerint 2012-re a legnagyobb, Fortune 1000 soraiba tartozó vállalatok 80 százaléka igénybe fog venni valamilyen felhőalapú szolgáltatást. Tehát az informatika e területe óriási jövő előtt áll, de már jelenleg is számos olyan jellemzővel kecsegtet, amelyek a kis- és közepes méretű vállalatok számára is komoly előnyt jelentenek.
Rengeteg előnye van;
Méretezhetőség
Az informatikai rendszerek méretezhetősége mindig érdekes kérdéseket vet fel: Vajon elegendő lesz a rendelkezésre álló erőforrás? Mi történik, ha hirtelen megnövekszik a forgalmunk? Mit kezdjünk a rendelkezésre álló hardverekkel, ha kedvezőtlenebbre fordulnak a piaci körülmények? Ezekkel a kérdésekkel sokkal kevésbé kell foglalkozni a cloud computing világában, hiszen az igénybe vett szolgáltatások rugalmasan méretezhetők.
Költségkímélő és könnyű bevezethetőség
A cloud computing szolgáltatások anélkül vezethetők be, hogy hardverekre kellene költeni. A legtöbb esetben a felhőalapú megoldások egyszerű, többnyire webes felületet biztosítanak az egyes feladatok elvégzéséhez.
Erőforrások felszabadítása
A felhőalapú szolgáltatások egyrészt segítenek felszabadítani az informatikai infrastruktúrák hardvereire rakódó terheket, és lehetővé teszik, hogy az erőforrásokat más, üzletileg fontos célokra lehessen átcsoportosítani. Másrészt jelentős mennyiségű emberi erőforrást takarítanak meg, hiszen számos tevékenység elvégzését a szolgáltatók vállalják.
Nagy rendelkezésre állás
A cloud computing szolgáltatások mögött meghúzódó cégek folyamatosan jelentős fejlesztéseket és beruházásokat eszközölnek annak érdekében, hogy a szolgáltatásaikat világszerte megfelelő minőségben tudják nyújtani. A legtöbb cég a világ különböző pontjain elhelyezett, komoly méretű adatközpontokkal rendelkezik, amelyek nagy rendelkezésre állást biztosítanak.
Perzisztens támogatás
Esetlegesen felmerülő technikai problémák esetén az ügyfelek a legtöbbször az év minden napjának minden órájában hívhatják a szolgáltatók támogatási központjait, és kérhetnek segítséget a rendellenességek minél gyorsabb megszüntetése érdekében.
Milyen költségeket takaríthat meg?Szerverköltség, Lincencdíjak, Energiaköltség, Szakképzett informatikai munkaerő bére, Informatikusok folyamatos képzési költsége, Alkalmazások frissítésével járó költségek. stb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése