2020. december 7., hétfő

Java program elemei

A proram forráskódja

public class Alap {
public static void main(String[] args) {
  System.out.println("**********");
  System.out.println("* Hello! *");
  System.out.println("**********");
  }
 }

A programban előforduló legfontosabb nyelvi elemek:

public class Alap {...} (az Alap nevű osztály deklarálása)
public static void main(String[] args) {...} (a main nevű metódus deklarálása, amely a program végrehajtható utasításait tartalmazza)
System.out.println("Hello!"); (a "Hello!" szöveg kiírása a szöveges konzolra)
A program utasításai:

public class Alap { az Alap nevű Java osztály blokkjának kezdete
public static void main(String[] args) { a main nevű publikus és statikus (osztályszintű) metódus (itt: eljárás) blokkjának kezdete
az eljárás formális paramétere egy args nevű tömb, amelynek elemei a program indításakor megadott parancssori paramétereket tartalmazzák (ld. később)
a main metódus tartalmazza az Alap osztály végrehajtható utasításait
az utastásokat pontosvesszővel (;) zárjuk

   System.out.println("**********");
a System osztály PrintStream osztálytípusú out statikus mezőjén keresztül a println nem statikus (példányszintű) metódus meghívása (ld. később)

a System.out.println eljárás segítségével tudunk adatokat kiírni szöveges felületen a képernyőre
a kiírandó adatokat idézőjelek (") közé kell tennünk

   System.out.println("* Hello! *");
   System.out.println("**********");
   } a main metódus blokkjának vége
} az Alap osztály blokkjának vége

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A program forráskódja

public class Alap1 {
public static void main(String[] args) {
  int kor;
  String nev;
  kor=23;
  nev="Kata";
  System.out.println(nev+" * "+nev+" * "+nev+" * "+nev+" * "+nev);
  System.out.println("Hello!");
  System.out.println("Nevem: "+nev);
  System.out.println("Korom: "+kor);
  System.out.println(kor+" * "+kor+" * "+kor+" * "+kor+" * "+kor);
  }
 }

A lokális változók használata (a main metódusban)
Feladat: Tároljunk egy nevet és egy életkort jelző adatot (számot) a main metódus lokális változóiban és írassuk ki őket!

A programban előforduló legfontosabb nyelvi elemek:

int kor; String nev; (adott típusú változók létrehozása vagy deklarálása)
kor=23; nev="Kata"; (értékadás az = operátorral)
System.out.println("Korom: "+kor); (szövegek és változótartalmak együttes kiírása a + operátorral)
A program utasításai:

public class Alap1 {
public static void main(String[] args) {
  int kor;
  String nev;
  kor=23;
  nev="Kata";
  System.out.println(nev+" * "+nev+" * "+nev+" * "+nev+" * "+nev);
  System.out.println("Hello!");
  System.out.println("Nevem: "+nev);
  System.out.println("Korom: "+kor);
  System.out.println(kor+" * "+kor+" * "+kor+" * "+kor+" * "+kor);
  }
 }
Az osztály (class) neve Alap1. Fontos szabály az, hogy Java nyelvben az osztályok neveit mindig nagybetűvel írjuk!
A public módosító az osztályt "mindenki" (azaz minden további Java osztály) számára elérhetővé, "láthatóvá" teszi (ld. később).
A kapcsos zárójelek ( { ... } ) között megadott utasítássorozatokat blokknak nevezzük.
Az osztály blokkja tartalmazza az osztály definícióját, amelyben megadjuk az osztályhoz tartozó elemeket ("jellegzetességeket"):

az osztály mezőit (ld. később),
az osztály konstruktorait (ld. később), és
az osztály metódusait (pl. a main metódust).
A main nevű metódus szöveges felületen a legfontosabb metódus; ennek a blokkja tartalmazza a Java program végrehajtható utasításait.

A metódusokban létrehozott változókat (pl. kor, nev) lokális változóknak nevezzük. A változókban adatokat (értékeket) tárolhatunk az ún. értékadó operátor (=) segítségével.
A kor és nev azonosítók a változók nevei, az int és String azonosítók a változók típusának nevei.
A lokális változók csak abban a metódusban -- abban a blokkban -- használhatóak, amelyben deklaráltuk őket; ezt úgy szoktuk kifejezni, hogy a lokális változók hatásköre (vagy hatóköre) csak a metódusuk blokkjára terjed ki.

http://bodaistvan.hu/prog/egyszeru_Java_programok.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése