Költői eszközök:
Hangzás
Ezután a költői dikció eszközeit fogjuk megvizsgálni. A
„költői dikció” azokat a hangokat, jelentéseket és ritmusokat jelenti, amelyek
a költészet nyelvét vagy „operációs rendszerét” alkotják. Az ilyen típusú
eszközökkel a költő a vers hangulatát és atmoszféráját teremti meg.
Az alliteráció az, amikor két vagy több azonos
mássalhangzóval kezdődő szót használnak egy gondolat vagy cselekvés
hangsúlyozására és érzelmi reakció kiváltására.
Míg az alliteráció ugyanazokat a mássalhangzókat ismétli a
szavak elején, addig az asszonancia a magánhangzók ismétlődése (bárhol a szón
belül) a vers azonos vagy egymást követő soraiban, hogy zenei, belső rímet
adjon a hangzásnak.
A kakofónia kellemetlen, csúnya vagy durva hangok (főleg
mássalhangzók) használata, hogy a káosz, a rendetlenség vagy a rettegés
benyomását keltse.
Az eufónia viszont a harmonikus, zenei hangok ismétlődése,
amelyeket kellemes olvasni vagy hallani. Ezt a lágy mássalhangzók, például az
m, n, r, f és h, valamint a rezgő mássalhangzók, például az s, sz használatával
érhetjük el.
A költőknek számos olyan költői eszköz is a rendelkezésükre
áll, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a vers szándékolt jelentését
kibontakoztassák anélkül, hogy túlságosan szájbarágósan kellenék fogalmazniuk.
Az utalás közvetett utalás egy személyre, helyre, dologra,
történelemre, mitológiára vagy műalkotásra, amelyet a költő a vers jelentése
szempontjából fontosnak akar elismerni.
Az önhittség egy bonyolult metafora, amely végigvonul az
egész versen, hogy két olyan dolgot hasonlítson össze, amelyek valójában nem
tartoznak össze. Az egyszerű metaforákkal ellentétben azonban a conceit valami
sokkal fantáziadúsabb és valószínűtlenebb lesz.
Az irónia a költészetben főként a „drámai iróniára” utal,
amelyben az olvasó fontos ismeretekkel rendelkezik, amelyekkel a szereplők nem.
A leghíresebb példa erre a Rómeó és Júlia, amelyben (spoilerveszély) a közönség
tudja, hogy Júlia nem halt meg, de nem tehet semmit az öngyilkosságot elkövető
Rómeó ellen.
A költészetben a metaforát az emberek, tárgyak vagy eszmék
közvetlen összehasonlítására használják. Míg a hasonlatok a „mint” kifejezéssel
hasonlítanak össze, a metaforák azt állítják, hogy egy dolog „valami más”. A szájszagod csatornabűz.
Paradoxon
Költői eszközként a paradoxon olyan mondatra utal, amely
önellentmondásos, de egy nagyobb igazságot tár fel. A Julius Caesarban például
Shakespeare azt írta, hogy „A gyávák sokszor meghalnak haláluk előtt, / A
vitézek csak egyszer ízlelik meg a halált”.
A megszemélyesítés az, amikor egy élettelen tárgyat, állatot
vagy eszmét emberi tulajdonságokkal ruházunk fel; például „a szél suttogott a
fák között”. Vagy Tóth Árpád: „Körúti hajnal”-jában a lila dalra kelt
nyakkendő.
A költészetben és az irodalomban a költői kérdés olyan
kérdés, amelyre nem várunk választ. Inkább azért kérdezik, hogy valamit
kifejtsen. A korábban idézett versben, az Óda a nyugati szélhez címűben Shelley
az utolsó sorban azt kérdezi:
Hasonlat
A hasonlat, akárcsak a metafora, egy másik összehasonlítási
eszközt kínál a költő számára. A hasonlat azonban sokkal kirívóbb, és az
összehasonlításhoz a mint vagy az akár kifejezéseket használja. Hiányzol, mint
sivatagnak a víz.
Szimbólum
A költők a rejtett jelentések közvetítésére szimbolizmust
használnak. A helyek, tárgyak és cselekvések mind szimbólumok lehetnek,
amelyekhez sokféle jelentésréteg kapcsolódik. A szimbolizmus mélységet ad a
vers sz ó szerinti jelentésének.
Csak megállok, hogy a leveleket elgereblyézzem.
(És várni, hogy lássam a vizet tisztulni, talán):
Nem maradok sokáig.- Te is jössz.
Költői eszközök: A ritmus.
A cezúra
A cezúra szünetet jelent a versszakban. Hagyja, hogy az
egyik mondat befejeződjön, és egy másik kezdődjön. Ezt egyaránt használhatjuk
arra, hogy a vers természetes folyását lehetővé tegyük, vagy alternatívaként
drámai szüneteket iktassunk be, kontrasztot mutassunk be, drámát és
feszültséget teremtsünk.
Te is senki vagy?
Akkor mi ketten vagyunk. Ne mondd el!
Száműznének minket, tudod!
Az enjambement, vagyis sorátlépés olyan poétikai alakzat,
amikor a mondat vége nem esik egybe a verssor végével, hanem a következő sor
elején folytatódik. Ha egymással szerkezetileg szorosabban összetartozó részek
szakadnak el ilyen módon egymástól, élesebb soráthajlás keletkezik. Ez
megakaszthatja a szöveg ritmusát, lendületét. A lágyabb soráthajlások inkább
sodró jelleget adnak a versnek.
A metrum maga a vers ritmusa, amelyet az egyes sorok
hosszával és a „lábak” számával mérünk. Ezek közül a legelterjedtebb a jambikus
pentameter – amelyet a szonettről szóló részben tárgyaltunk -, amely a
természetes beszéd ritmusát utánozza és felerősíti, és szabályos,
szívdobbanásszerű érzést ad a versnek.
Rím
A legkézenfekvőbb költői elem, eszköz, amely a hasonló
hangok ismétlődő mintáit használja, hogy zeneiséget és ritmust teremtsen, és szimmetriát
adjon a versnek. Az egyik leggyakoribb rím a páros rím, amely két egymásra
rímelő sor.
Te vagy erős, és igen bátor. Miattad áll ez a sátor.
Bizonyos szavak vagy mondatok ismétlése az érzelmek vagy
gondolatok közvetett hangsúlyozásának és a vers központi pontjának
megerősítésének egyik módszere. Az ismétlés alkalmazható szavakkal,
mondatokkal, sorokkal, sőt teljes versszakokkal is.
Míg a normál írásban az írásjelek használati célt
szolgálnak, addig a költészetben kifejezőeszközként vagy művészi választásként
is használhatók.
A költészetben az aposztróf kifejezés nem ugyanolyan típusú
írásjelre utal, mint ahogyan azt várnánk, hanem egy költői eszköz, amely azt
mutatja, hogy a beszélő megszólít valakit, aki nincs jelen a versben.
A költészetben a vesszők szünetet és az elemek elválasztását
jelzik, valamint lehetővé teszik az „és” eltávolítását a sorból. Az In Memoriam
A. H. H. OBIIT MDCCCXXXIII-ban Tennyson Többféleképpen használja a vesszőket:
Csengessetek, vad harangok, a vad égre,
A repülő felhőre, a fagyos fényre:
Az év kihal az éjszakában;
Zengjetek, vad harangok, és hagyjátok meghalni.
Felkiáltójelek
A költők felkiáltójeleket használnak, hogy kifejezzék a
feldobottságot, izgalmat, örömöt, meglepetést, vagy hogy hangsúlyt adjanak. Ám
óvatosan kell velük bánni. Túlzott használatukkal egy mérges tini Messenger
üzenetére hajaz majd a versünk.
Kérdőjel
Amint azt a retorikai kérdésekről szóló fenti részben
tárgyaltuk, a kérdőjeleket a költők gyakran használják arra, hogy a versben egy
rövid elgondolkodtató pillanatot sugalljanak a feltett kérdés átgondolására.
Aztán, amikor elkezded használni őket a saját verseidben, az első és legfontosabb lecke az – ne használd túl őket. A kevesebb gyakran több a költészetben, ezért kerüld el az alliteráló, szimbolikával teli, cezúrákkal és felkiáltójelekkel teletűzdelt ódákat anyu kedvenc vázájához.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése