2019. október 10., csütörtök

A Szabolcs(57) és a Béke(33) páholy


Reform Grand Lodge of Hungarian Freemasons The single existence of the Symbolic Grand Lodge of Hungary in years 1900’s. is generally accepted by Hungarian historians. This study presents evidence and analyses existence and work of an other Grand Lodge, based on János Espersit’s diary and domestic and foreign resources. After 1910 and until at least 1929 operated the previously unknown “Reform Grand Lodge of Hungarian Freemasons" with a total of six lodges. They worked by the edict of the German Grand Lodge F.Z.A.S. (Freimaurerbund Zur Aufgehenden Sonne) using its reformed rites. Lodges of this Grand Lodge were Balthazar Horváth in Szombathely, Renaissance in Budapest, Gábor Klauzál and Amicitia in Szeged and two accepted lodges, Gerechtigkeit from Vienna and Mozart from Graz. This Reform Grand Lodge worked at least nine years after prohibition of Hungarian freemasonry at 1920.
Nem ismerek nemesebb, magasztosabb célokat szolgáló emberi intézményt a szabadkőművességnél. Mégis az egész szövetséget borító, sok tekintetben csak látszólagos titokzatosság folytán nagyon sok félreértés, gyanúsítás és rágalom környezi. Ezeknek az eloszlatása a célom, amikor, mint a nyíregyházi szabadkőműves páholy főmestere, a nyilvánosság elé állok és törvényeink adta jogainknál fogva  szószerint  közzéteszem  a  Magyarországi Symbolikus Nagypáholynak a szabadkőművesség alapelveire  és  törekvéseire vonatkozó összes  törvényeit, amelyeknek legszigorúbb érvényben tartására minden páholy minden tagja és első sorban vezetője  a  legsúlyosabb  következmények terhe alatt becsületbelileg kötelezve van:

1. A szabadkőművesek szövetsége a felvilágosodás  terjesztésére  és a humanizmus  megőrzésére  és ápolására alakult testület.
2. A szabadkőművesek és a páholyok magatartásának  legfőbb zsinórmértéke a tisztán  emberi  erkölcsi  törvény.
3. A szabadkőművesek szövetsége jó hírnevű,  független  férfiakat fogad be tagjaiúl, akik  testvériesen egyesülnek a szellemi s erkölcsi nemesbülésre irányzott törekvésükben,  minden  tekintet  nélkül Zajra, nemzetiségre,  vallásra,  társadalmi  helyzetre  vagy politikai  pártállásra.
4. A szabadkőműves  minden  igaz meggyőződés  tisztel,  és azért a szabadkőművesek szabadon köveihetik meggyőződésüket  és  a m. kir. kormány által megerősített törvényeik korlátai közt azt nyíltan kifejezhetik.
5. A szabadkőművesek szövetsége a lelkiismereti,  vallási  és szellemi  szabadság  erkölcsi alapelveinek hódol és kárhozlat minden kényszert, mely ezt a szabadságot veszélyezteti, és bármely meggyőződésnek, hitnek vagy gondolkozásnak minden üldözését, valamint a  felebaráti szeretettel  ellenkező minden törekvést.
6.  A  szabadkőművesek  szövetsége tagjaitól hit vallomást  ntm kíván; (vagyis nem kérdezi, ki milyen hiten van); tiszteli tagjainak vallási  és politikai  meggyőződését  és kizár gyülekezeteiből minden vallási és politikai vitatkozást.
7. A szabadkőművesek szövetsége kötelezi tagjait, hogy  engedelmeskedjenek hazájok  törvényeinek. 8. A szabadkőművesek szövetsége tagjait az emberszeretet  gyakorlására serkenti.
9. A hazaszeretet  a szabadkőműves egyik legszentebb  kötelessége.
10. A szabadkőművesek  szövetsége, ennek története,  elvei  és céljai  nem titkosak;  a szabadkőműves titok, melynek megtartására a szabadkőművesek szövetsége a  szabadkőműveseket  kötelezi csak arra való, hogy a kölcsönös felismerést világszerte lehetővé tegye.
11. A szabadkőművesek  szövetsége megkívánja tagjaitól, hogy saját nemesbülésükön  munkálkodjanak,  egymásnak ebbeli  törekvéseit  támogassák."

Íme a törvényeink; a szabadkőművességnek  alapelveire  és  törekvéseire vonatkozó egyéb  titkos  törvényeink nincsenek, és ezekkel bármi tekintetben ellenkező határozatot egy páholy sem hozhat soha érvényesen; minden ezzel ellenkező állítás tehát csak rosszakaratú rágalom lehet. Mindezekből kiviláglik az, hogy csak a nagyközönség  megtévesztését célzó rágalom az, hogy a szabadkőművesség a hitet  nem  tiszteli.  Ellenkezőleg kinekkinek hitét, mint az ő legbensőbb lelki ügyét, a legszentebb  tiszteletben  tartja, aminek fennséges jelképéül minden páholyban a főmesternek asztalán  ott van a biblia,  mint a világ legszentebb könyveinek egyike. És a szabadkőművesek az Isten nevében  és dicsőségére  kezdik meg és fejezik be munkájukat. A szabadkőművesség fent állván az emberi gondolkodás csúcsain,  ahonnan  az emberiség előtte elterülő történetét éppen úgy beláthatja, mint egykor Krisztus ama dicsőséges országokat és földeket, amelyekkel a sátán megkísértette, nem szegődhetik  szolgálatába,  semmiféle felekezetnek;  hanem valamennyinek híveit egyformán megbecsülve, fehér lobogójára jelszóúl tűzi ki az Isten békéjét. Keblében katholikusok, protestánsok, zsidók, mohamedánok egyaránt élnek, egymás megbecsülésében, szeretetében testvérekűl. Az evangélium  országa ez, amelyet minden  időben  fölkerestek minden  vallás  nemes papjai s amit ott láttak, tanúltak  s  tapasztaltak,  bizony-bizony azon meg nem romlott az ő élő hitük. A szabadkőművesség  csak  azok ellen  fordul kérlelhetetlen,  megalkuvást nem  ismerő  küzdelemmel,  akik a hitet önző hatalmi  érdekek  előmozdítására akarják fölhasználni, akik a  lelkiismereti és gondolat-szabadságot  el akarják ti porni, vagy akik a vallási  rajongás  és gyűlölködés  útvesztőiben  tévelyegnek. Kiviláglik továbbá a szabadkőművesség törvényeiből az is, hogy a szabadkőművesek szövetsége nem  titkos,  hanem csak zárt  társulat.
 A szabadkőművesek csak belső  háziügyeiket,  valamint az ezekkel kapcsolatos és a kölcsönös  felismerésre szolgáló szertartásaikat  és  alakszerűségeiket  tartják titokban, amihez teljes joguk van.  Maga a szövetség,  valamint elvei,  céljai és története  nem képeznek/ titkot. Ahol a szabadkőművesek  közös munkásságra egyesülnek, ezt mindig csak az illető  ország  kormányának  beleegyezésével  teszik és a szabadkőművesség elveire  és céljaira  vonatkozó  alapszabályaikat  annak  megerősítés véget bemutatják. És kiviláglik végre a szabadkőművesség törvényeiből az is, hogy a  hazaszeretet  a szabadkőművesnek  egyik  legszentebb  kötelessége.  De nem is lehet ez másképpen:  hogyan  fogadhatná  beszívébe az egész  emberiséget  az, akinek' a szíve szűk arra, hogy a maga családját szeresse, a saját polgártársaiért  érezzen! önnön  hazájáért  áldozni,  munkálni s ha kell, meghalni tudjon? Az angol szabadkőművesség élén mindenkor a walesi herceg áll, a német  szabadkőművesség élén az egyik királyi herceg, a svéd szabadkőművesség  élén  maga a király; áz. Unita Italiát Garibaldi és szabadkőműves társai  teremtették  meg,  az új, modern Törökországot az ifjú török szabadkőmű-vesek, mert minden igaz szabadkőműves lelkében a hazaszeretet szent lángja lobog. A magyar szabadkőművesek is mindig az elsők sorában küzdöttek hazánk szabadságáért és függetlenségeért: a nemzeti elkorcsosodás szomorú napjaiban  Bessenyei György,  Báróczy Sándor és többi szabadkőműves társaik rázták föl a nemzetet lethargicus álmából, és az ő kezükből ki-
hullott zászlót Kazinczy  Ferenc  ragadta föl szabadkőműves társaival, hogy átadja Kossuth  Lajosnak,  a legnagyobb magyar szabadkőművesnek,  akinek  emlékezetes szavaival  fejezem be fölvilágosító soraimat:  „Kötelességemet  teljesítettem, amikor a testvérlánc tagjává  lettem. A
szabadkőművesség sohasem virágzott olyan országban, amelyben zsarnokság uralkodik.
A polgári szabadság megalapítása  maga után vonja a szabadkőművesség  megszilárdulását. Ellenben elhervad az a absolutizmus kezei között. írta  Dr. Popini  Albert.
A szabadkőművességnek Nyíregyházán való megtelepülése megtörtént. íme most megtörténik az, hogy a ,Nyírvidék a maga, Szabolcsvármegyében legteljesebb nyilvánosságával módot nyújt arra, hogya szabadkőművesek nyíregyházi páholyának — egyébként a világ minden részeiben egy és ugyanaz alapszabályainak publikálásával és közléssel is csupán — ennek a nemzetközi izű szövetkezésnek esetleg reklámot csinál. Ezért tartottuk szükségesnek elmondani azt; amit előzőleg elmondottunk. De még azok után is hangoztátni kívánjuk, 400 esztendős, vérrel és szenvedéssel  teljes történetünk  igazságai  ma is ugyan azok:  a tanulsága ennek a történekek az, hogy nekünk, szentesített törvényeink dacára küzdenünk kell  tovább is a magyar levegőért. Nyíltan  vívtuk idáig is ezt a harcot. Egyik kezünkben a publikált  törvénynyel, a másik kezünkben — ha arra került a sor —  kivillant kardjainkkal. De mindig  nyíltan. Becsületes harcot mi másként  nem is képzelünk;  még győzelmet  sem,  ha nem így vívnánk ki. Mit akarnak  hát a szabadkőművesek a maguk nemzetközi  szervezetével  és titokzatosságukkal itt  Magyarországon, ahol  vérázott mezők és temetők és Golgoták jelzik e nemzetnek  nemzeti  törekvéseit és Kálváriáit. Egy szívnek, egy agyvelőnek és egy izomnak kell lennie és ebben  összefornia a magyarnak  épen  most is megint,  ha nemzeti épségét megőrizni, állami függetlenségét visszaszerezni akarja. A „világszabadság eszméi csupa meg- tévesztő maszlag, csupa erőbomlasztó törekvés abban a 400 esztendős küzdelemben amit őseink vívtak és mi most folytatunk azért, hogy független legyen és magyar Magyarország.
Dr. Popini Albert főgimnáziumi tanár úrral, a Bessenyeiről nevezett kör titkárával, mint a nyíregyházi szabadkőműves páholy főmesterével az ő, fentebb közölt cikkének  a  „Nyírvidékiben való/közzé- tételét általa is kért tanácskozásunk előzte meg. A nyilvánosság  organuma lévén, s tudván azt, hogy a napfény tisztít és nemesít — semmi kifogásunk nem volt az ellen, hogy dr. Popini Albert tanárúr, mint a nyíregyházi szabadkőműves páholy „főmestere",  erről  a titkos  szövetkezésről való közölni valóit itt a „Nyírvidékiben közzétegye. Íme megtettük! Megmondottuk  azonban, hogy a mi régi, vérbeli és meg nem rontható,  születésünk, neveltetésünk, apáink szenvedésein és vérén,  és tudásunk  tanulságain nőtt és gyökeresedett szívós,  törhetetlen meggyőződésünk: a magyar nemzet ezen a nagy erejű és fundamentális alapján állva:  a kritika minden — ez esetben igazán provokált — jogával élni fogunk. Egyelőre csak annak a titokzatosságnak, szinte megfélemlítő titokzatosságnak a kérdését vetjük föl, amelybe a „szabadelvűség", a „humánizmus, a jótékonyság és — alapszabályai utolsó pontjában — a „hazafiság" gyakorlásában ez az egyesület burkolódzik Mi ugy tudjuk, hogy Magyarországon titkos egyesületek, törvény szerint nincsenek, mert nem lehetnek! Van-e a nyíregyházi  szabadkőműves páholynak törvényes hatóságok által jóváhagyott s mas egyéb egyesületek módjára hatósági ellenőrzés alá vetett  alapszabályai. Ha Kemecsén, Demecserben,  Nagykállóban Piripócson  vadásztársulat alakul, megcsinálja a szabályzatát,  hogy szeptembertől februárig milyen turnusokban szabad lőni a szegény nyulakat; ehez alapszabály kell, amit a törvényhatóság utján fel kell terjeszteni a  kormányhoz, jóvá kell /hagyni az illetékes miniszternek, aki azután ez alapszabályoknak egy jóváhagyási záradékkal ellátott  példányát leküldi  alispánnak, hogy ez az alapszabályok jováhagyott rendelkezéseinek meg- tartását; ellenőriztesse. Hogy ez igy van,  közöljük itt a ma is érvényben levő 1885. évi 1508. számú belügyminiszteri rendelet következő rendelkezéseit: Mindennemű  egylet  megalakulhatásának főkelléke,  hogy alapszabály tervezetet a m. kir. kormánynak,  illetékes törvényhatósága  utján,  láttamozás végett fölterjessze". (Még pedig /legalább is 3 példányban.)  / „A törvényes felügyelet /joga és kötelessége ^z egyletek felett első sorban a törvényhatóságot  illeti;  ezen  kötelesség gyakorol hatása céljából az  alapszabályok  egyik példánya  mindenkor megküldetik A nyíregyházi szabadkőműves páholy megalakulásakor azonban, mindeme, minden  elmagyarázást  kiiáró  kellékeknek mellőzésével Csak annyi történt, hogy a belügyminiszter  egyszerűen  értesítette a vármegye alispánját, hogy Nyiregyházán ilyen meg ilyen nevezetű szabadkőműves  páholy alakult.  Miért vonják ki magokat  a  szabadkőművesek a törvény sége alól, amely pedig szemben  jogszabály es ellenőrzés lehető minden egyesüléssel Magyarországon ? A titokzatosságban gondolt erőt akarják ezzel nagyobbítani, hogy bátor harcosok táborát gyűjtsék  össze a  nemzeti  hadsereg, a nemzeti külügyi képvviselet, a nemzeti bank, az elkülönített vámlerület és más  nagy nemzeti, minden magyar törekvés végcélját képező törekvés diadalra juttatására!? Nem hisszük! Azonban látjuk,  hogy ennek  a  titokzatosságnak  megfélemlítő hatása van,  mini ahogy példáját tudjuk annak,  hogy egy nyíregyházi uri ember, magyar  érzésű, / magyar  eszmények  és gondolatok ábrándjaiban és törekvéseiben szórakozó kis tarsaságban  való megjele- néstől  visszariadt a szabadkőműves befo- lyásától való félelmében, azért, mert előre- haladása esélyeit látta veszélyeztetve e ma- gyar érzésű társaságban való résztvevésé- nek gyanúja altal. Ha nem volt is igaza, a példa azéry jellemző. A két Szfinksz, ami a nyíregyházi sza- badkőművesek Károlyi-téri palotája hom- lokzatát  beszegi:  ugy-e  hogy  rejtély! Avatatlan szem oda be nem láthat, hiszen még a napsugár is átlátszhatlanná festett szines üvegtáblákon át jut  be, fényének tisztaságát veszítve, ez épület  titokzatos- ságába, amelynek belsejébe nem férkőz- hetett be például egy helybeli banknak a szakértője,  amelyhez  a  páholy,  házára fölveendő kölcsönért fordult, de még az a hivatalos közeg sem, akinek a legutóbbi házacLo összeíráskor az épület helyiségei- nek 4- szobáinak — a számáról kellett vplna a hivatalos leletet fölvennie. Miért ez a nagy titokzatosság, a „humanizmusának, „jótékonyságinak, „liberalizmus "-nak, „hazafiság"-nak szolgálatában. Száz  és száz  egyesület  szolgálja ugyan ezeket a célokat  Magyarországon, nyíltan,  törvény  szerint  megalkotott és alkalmazott  alapszabályokkal.  Hiszen  a mi nemzeti — politikai és társadalmi törekvéseink gondolata és eszménye is csupa nyíltság, mert  szentesitett  és  publikált törvények és ezeréves nemzeti karakterünk éradajyján nyugszik. Mi szükség van arra,  hogy  szabadkőműves páholyok rászoktatni akarják a magyart arra,  hogy a „humanizmus", a „szabadelvüség", a „jótékonyság" s végül még a „hazafiság" eszméinek  is  titkos oltárokon áldozzon! A beolvasztó,  nemzeti  önállásunk s ezzel együtt nemzeti jellegünk megsemmi- sítésére irányuló törekvés ellen való négy- száz esztendős küzdelemnek circulus vitiosusában (a hibás kör olyan hibás okoskodás, mely azzal bizonyít, amit be kellene bizonyítania ez egy olyan helyzet, amiből nincs kiút) —  minden  jelek  szerint megint egy dátumhoz jutottunk,  amikor ebbe az élet-halál harcba magyar  mivol- tunk minden erejét kell összegyűjtenünk, hogy el ne bukjunk. Ezer éves államiságunk intézményeit, amik magyarok, ezeken és ezekben nőtt társadalmunk nagy magyar erényeit szó- lítja harcba megint ez a megujuló küz- delem. Csak is koncentrált magyarságunkkal verhetjük vissza ezt a legújabb támadást.Meg kell megint ismernünk,  a  ma- gyarok  Istenét! Éreznünk  kell,  hogy magyar  levegő  az, amit  beszívunk és hogy magyar  föld dobban lábaink alatt. Minden érzésünknek, minden gondolatunknak abból az  egy  forrásból  kell fakadnia, hogy mi  magyarok  akarunk lenni és megmaradni. Ám, — ha majd még ránk váró nehéz küzdelmek, szinte bizonyossággal be- következő ujabb és ujabb szenvedések és véráldozatok után eljutunk az ígéret földjére — Magyarország függetlenségéhez: világboldogító eszmék nemzetközi forrásaiból akkor majd merítgethetünk mi is, ha úgy tetszik, mint egy nyelvben, egy vallásban egységes nagy nemzetek: a francia, az angol, a német, az olasz, a spanyol, a török és a többi. Addig azonban, minden, nem kizárólag  nemzeti  célú  és vonatkozású,  sőt nemzetközi forrásból fakadt törekvést és egyesülést a nagy  küzdelmek  előtt álló nemzeti erők bomlasztójának  és elterjesztőjének tartunk, így és mindezekhez képest a szabadkőművességet is!

http://www.ppek.hu/konyvek/Miklossy_Istvan_A_magyarorszagi_szabadkomuvesseg_felforgato_torekvesei_1.pdf

http://www.fszek.hu/mtda/Bartha-A_szabadkomuvesseg.pdf

http://mek.oszk.hu/06200/06293/06293.pdf

http://mtdaportal.extra.hu/books/abafi_lajos_a_szabadkomuvesseg_es_az_uralkodohaz.pdf

https://karpatiaklubgyor.gportal.hu/portal/karpatiaklubgyor/upload/520225_1347821374_09897.pdf

http://acta.bibl.u-szeged.hu/40725/1/aetas_1996_001_075-086.pdf

http://www.galilei.hu/erdekes/kupan.pdf

http://midra.uni-miskolc.hu/document/16229/8952.pdf

http://real.mtak.hu/95646/1/Aszabadkomuvesdosszie.pdf

https://www.karizmatikus.hu/images/stories/docs/Paul_J._Jakobius_-_Utols_harc_95-122.pdf


Én nem vagyok szabadkőműves, de nincs jogom mások nevét felfedni akik tagok. Nem kérkedünk, de nem is vagyunk titkosak. Sajnos sok összeesküvéselmélet látott napvilágot.

Alapító okirat szerint

A páholy szó a szabadkőműves-terminológiában a testvérek legkisebb szervezeti egysége, amelyet minimum hét fő hozhat létre.

Alapító tagok;

  1. Banu .....
  2. Baráth  .....
  3. Csala .....
  4. Éles .....
  5. Sipos .....
  6. Szabó .....
  7. Szoboszlai.....

 

Free and Accepted Masonok

A páholy kékre lett festve. Feliratai: ES LEBE DIE FREUNDSCHAFT a bejárat felett és FÜR SICH UND NACHKÖMLINGE az oltáron. Az Éljen a Barátság feliratot nem nehéz összefüggésbe hozni a szabadkőművességgel, már csak a „szabadság, egyenlőség, testvériség” jelmondattal való rokonsága miatt sem.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése