2021. szeptember 8., szerda

A felhőalapú számítástechnika csoportosítása

A  felhőalapú  szolgáltatások  különböző  szempontok  szerint  csoportosíthatóak,  ezek közül legfontosabbak hozzáférhetőség és a szolgáltatás módja szerinti csoportosítás.

Hozzáférhetőség  szerint  négy  típust  különböztetünk  meg:  magánfelhő,  közösségi felhő,  nyilvános  felhő  valamint  hibrid  felhő.  Az  1.  táblázatban  összefoglaltam  a felhőalapú szolgáltatások hozzáférhetőség szerinti típusainak fő jellemzőit. 

A felhőalapú számítástechnika csoportosítása hozzáférhetőség szerint 

 A felhő típusa hozzáférhetőség szerint Jellemzői 

Magán felhő(Private Cloud) Egy  szervezet  hoz  létre  felhőt,  kizárólag  saját  részére  fenntartott számítástechnikai  infrastruktúrát  jelent,  amit  a  létrehozó  szervezet biztosít  és  vezeti  az  erőforrásokat,  szolgáltatásokat  a  saját  csoportjai számára. 

 Megkülönböztetjük  a  vállalat  telephelyén, valamint  az  azon kívül  létesített  típusát.  Amennyiben  a  központot  házon  belül  hozzák létre,  így  több  kontrollt  gyakorolnak  az  erőforrások  felett,  ami  sokkal biztonságosabb,  emellett  felerősítik  a  felhők  előnyeit.  Az  erőforrás nem oszlik meg más bérlők között, így magasabb teljesítményt képes nyújtani. A magánfelhőt birtokolhatja és működtetheti adott szervezet, a   szolgáltató,   egy   harmadik   fél,   vagy   azok   bármilyen   egyéb kombinációja. A vállalat egyéni érdekeihez igazítható, összehangolható   a   szervezeti   egységek   bármely   szintjével.   A kizárólagos felhasználás nagyobb biztonságot nyújt.Közösségi felhő(Community Cloud)

 A  magánfelhőhöz  hasonlóan  a közösségi  felhő  is  zárt  rendszerben működik. Itt azonban nem egyetlen vállalat, hanem azok egy csoportja fér    hozzá    az    infrastruktúrához.    Több    szervezet    között    kerül megosztásra,   amiket   közös   ügyeik   vagy   érdekeik   kötnek   össze, például: teljesítmények növelés, hatékonysági megfontolások, törvényi szabályozásoknak való megfelelés, egész rendszert átfogó biztonsági követelmények,  biztonsági kockázatok  csökkentése  titoktartás  vagy  a küldetés.  A  közösségi  felhőt  egy  vagy  több  partner,  és  akár  egy harmadik fél is birtokolhatja, kezelheti.

 Nyilvános felhő(Public Cloud) A  nyilvános  felhő  hagyományos  számítási  felhő,  amit  egy  külső  fél biztosít  több  partner  felé.  A nyilvános  felhő  infrastruktúrájához  a korábbiakkal   ellentétben   bárki   (számos   cég   és   magányszemély) hozzáférhet. Az erőforrásokat a szolgáltató vállalat birtokolja, kezeli és működteti saját telephelyén. A nyilvános felhő számos személy és cég számára  gyorsan  elérhető.  A  modell  biztosítja  a  gyors  hozzáférést,  a legnagyobb   hatékonyságot,   mind   közül   a   legolcsóbb   megoldást nyújtja, hiszen itt nincs szükség a drága eszközök megvásárlására. A szolgáltató   felé   való   elkötelezettség   rövidtávú,   vagy   átmeneti.   A rendszer   hozzáférhetősége   pedig   sokkal   rugalmasabb,   mint   a magánfelhők esetében. 

Hibrid felhő(Hybrid Cloud) A hibrid  felhő  a  fent  említett  változatok  valamilyen  kombinációja.  a számítási   felhő   különböző   típusait   vegyesen,   kombináltan   lehet igénybe  venni.  Ebben  az  esetben  különös  mértékben  érvényesül  a személyre    szabottság.  
  A    vállalat    bizonyos    funkciókat    elláthat nyilvános  felhőn  keresztül,  másokat  pedig  magánfelhőben.  Akadálya lehet  a  különböző  rendszerek  integritásának  megteremtése,  valamint a felhasználási ismeretek hiánya. Sok esetben nehézmegkülönböztetni, hogy adott alkalmazás mely rendszerben fut. A szolgáltatás   módja   szerint   három   alapvető   modellt   különböztetünk   meg: Infrastruktúra,  platform  és  szoftver.  

A felhőalapú számítástechnika csoportosítása szolgáltatás módja szerint

A felhő típusa szolgáltatás módja szerint Jellemzői Infrastruktúra, mint szolgáltatás (IaaS – Infrastructure as a Service)A  szervezet  részére  olyan  hardvereszközöket  biztosít  a  szolgáltató, amelyek   alapvető   számítástechnikai   erőforrások.   A   szolgáltatást igénybe  vevők  a  hardverhez  egy  virtuális  felületen  férnek  hozzá,  ami azt jelenti, hogy saját maga telepíti és futtatja a szükséges operációs rendszert   és   alkalmazásokat.   
A   szolgáltatás   igénybe   vételével bármely   méretű   vállalat   képes   lehet   tetszőleges   összetettségűinfrastruktúra igényét részben, vagy egészben kielégíteni. Az IaaS   elsősorban   azok   részére   ajánlott,   akik   rendelkeznek informatikai rendszerekkel, melyeket folyamatosan üzemben kívánnak tartani, de a hardver és más alap infrastrukturális beruházásaik és az üzemeltetésükkel kapcsolatos problémáktól és költségektől szeretnének megszabadulni.Platform, mint szolgáltatás (PaaS – Platform as a Service)

Ennél  a  modellnél  az  ügyfél  a  hardvereszközök  mellett  az  operációs rendszert   is   bérli.   Továbbá   a   szolgáltató   egy   komplex   fejlesztői környezetet  is  biztosít  a  fogyasztó  számára.  A  szolgáltatás  igénybe vételével a vállalatnak nem csak a központi számítási infrastruktúráját, de  a  rajta  futtatott  szoftver  környezeteket  is  szolgáltatásként  veheti igénybe.  
A PaaS  azok  részére  javasolt,  akik  nem  akarnak  bajlódni sem  a  hardver,  sem  a  platformot  biztosító  szoftverek  kezelésével.  A szolgáltatás lényege, hogy a hardver infrastruktúrán túl (IaaS) az alap operációs  rendszerek,  fejlesztői  és  kiszolgáló  szoftverek,  adatbázis kezelők  és  futtató  környezetek  is  részei  a  szolgáltatásnak.  Ebben  az esetben   az   ügyfélnek   nem   kell   foglalkoznia   egyik   összetevőtelepítésével,  vagy  frissítésével  sem,  azt  a  felhőszolgáltatást  nyújtó cégek  szakemberei  biztosítják  megrendelőinek. 
 A  PaaS  szolgáltatás az IaaS szolgáltatás kiterjesztése.Szoftver, mint szolgáltatás (SaaS – Softvare as a Service):Ebben     az     esetben     a     szolgáltató     hozzáférést     biztosít     az infrastruktúráján  futó  alkalmazásokhoz  a  felhasználó  számára.  Az ügyfélnek   mindössze   egy   kliensre   van   szüksége   a   szoftverek kezeléséhez. A szolgáltatás igénybe vételével a vállalatnak nem csak a  központi  számítási  infrastruktúráját,  de  a  rajta futtatott  szoftvereket is szolgáltatásként veheti igénybe.
 A SaaS azok részére előnyös, akik a  szolgáltatások  igénybevételével  fokozatosan  korszerűsíthetik  saját informatikai részlegüket, megszabadulva a magas és kiszámíthatatlan informatikai költségektől és üzemeltetési nehézségektől.

 Ezeknek a modelleknek az előnye, hogy elkerülhető egy - akár jelentős - hardver beruházás,  jobb  minőségű  és  rendelkezésre  állású  hardver  felületet  nyújtanak, mintha  magunk  építenénk  egyet,  továbbá  azért,  mert szabadon  lehet  méretezni  az igényelt  erőforrásokat,  így  az  igényeink  növekedésével  vagy  csökkenésével  lépést tarthat a költségünk is. Az   ANT   (2016)   szerint   olyan   mikro-   és   kisvállalkozások   számára   ajánlatos igénybevételük,   akiknek   a   hardverparkja   elavult,   vagy   kinőtték,   akiknek   több telephelye van, de közös számítógépközpontot szeretnének használni, továbbá, akik a  szervereiken  tárolt  rendszereiket  és  adataikat  nagyobb  biztonságban  szeretnék tudni. Olyan közép- és nagyvállalatoknak célszerű igénybe venni, akik a bizonytalan gazdasági környezetben nem mernek nagy beruházásokba kezdeni az IT terén, ahol cél a professzionális és olcsó működés. A felhőalapú számítástechnika használatának előnyei A   felhő   kulcsfontosságú   jellemzője,   hogy   a   szerverei   nagy   sávszélességűszerverparkokban    találhatóak,    ezáltal    elérési    sebességüket    elsősorban    a szolgáltatást  igénybevevő  sávszélessége  határozza  meg. 
 Lényeges  tulajdonsága  a flexibilis konfigurálhatóság, vagyis, hogy a megrendelő szabadon növelheti az általa bérelt  szerver  konfigurációjának  számos  alapvető  paraméterét.  Más  megosztott számítástechnikai  paradigmákhoz  képest  (pl.  Grid  computing,  High  Performance Computing  (HPC),  a  felhőalapú  szolgáltatások  egyik  nagy  előnye,  hogy  sokkal nagyobb  átjárhatóságot  biztosítanak a  világhálón.  Számos  vállalkozás felismerte   már   a   felhőalapú   szolgáltatás   előnyeit,   Nagy-Britanniában   például becslések  szerint  a  vállalkozások  90  százaléka  használ  minimum  egy  felhő  alapú szolgáltatást, ennek oka a rugalmasságban, az adat-helyreállításban, az állóeszköz-kiadások  csökkenésében,  az  automatikus  software  frissítésben,  a  távoli  helyeken dolgozók  hatékonyabb  együttműködésében,  az  adat  és  eszköz  biztonságban  és  a környezetbarát megoldásban keresendő . 

A felsorolt  előnyök  közül  a  legfontosabbak  az  alábbiak  : 
-    Költségcsökkentés: Csekély mértékű, vagy egyáltalán nincs tőkebefektetés; Kevesebb IT alkalmazott kell a rendszer fenntartásához; Magas fixköltségek, alacsonyabb változó- és működési költségekké alakíthatók; Rendszerrel kapcsolatos adminisztrációs feladatok csökkenése.
 -    Adatbiztonság, adatvédelem: Hatékonyabb adatellenőrzés, felügyelet; Jobb adatrendezettség; Nagyobb adatbiztonság; Rendszerösszeomlás esetén könnyebb helyreállíthatóság. 
-    Távoli hozzáférés: Gyorsabb információáramlás, hatékonyabb dolgozói együttműködés; Információs rendszerhez való távoli hozzáférés; Könnyebben hozzájut a vállalat a szükséges hardver-, és szoftvereszközökhöz; Rugalmas szolgáltatás. 
-    Gyors üzembe helyezés a használat igényeinek megfelelő módon (magas szintű mobilitás)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése