Ezen információk az interneten megtalálhatók, tanulás céljából lettek összegyűjtve!
A kommunikációban alapvető célunk az információ megragadása és továbbítása térben (pl. műsorszórás) és/vagy időben (pl. könyv, CD).
A kommunikációban alapvető célunk az információ megragadása és továbbítása térben (pl. műsorszórás) és/vagy időben (pl. könyv, CD).
A közlemény
előállítóját, az információ forrását adónak nevezzük. Üzenetét valamilyen
jelkészlet jeleiből állítja össze, bizonyos szabályok felhasználásával. A
sorozatba rendezett jeleket valamilyen információhordozóra bízza, és közvetítő
csatornán küldi az üzenet címzettjének, amit vevőnek nevezünk. A csatorna lehet
természetes (hang, fény stb.) és mesterséges (telefon, rádió stb.) is. A természetes
csatornákon a jel az eredeti alakjában utazhat, a mesterséges csatornákban való
szállításhoz át kell alakítani. Ez a kódolás.
Alapfogalmak
Közlemény: jel, jelsorozat, adatok,
amelyek információt hordoznak, az amit az adó közöl a vevővel.
Adó (Forrás): az információ forrása, lehet személy, állat,
szoftver, gép, stb., amely a közleményt előállítja és továbbítja.
Kódoló: a jeleket legtöbbször fizikailag át kell alakítani, hogy
alkalmasak legyenek a továbbításra. Például amikor telefonon beszélünk, a
beszédhangot elektromos impulzusokká alakítja a készülék.
Csatorna (Információs csat.): az a vezeték, közeg, fizikai mező,
amely a közleményt (jeleket) továbbítja.
Dekódoló: a kódolt közlemény (jelek)
visszaalakítását végzi.
Vevő (Nyelő): az, aki (amely)
értelmezi, tárolja a közleményt (jeleket).
Zaj: a közleményhez, jelhez keveredő
torzító, zavaró jel. Ez rendszerint a környezetből ered.
Amikor
telefonon beszélünk, kódolást hajtunk végre: a beszédhangot elektromos
impulzusokká alakítja a készülék (pontosabban a mikrofonja). A vevőnek vissza
kell alakítani a jeleket, ez a dekódolás (a telefonkészülék, ill. annak
hangszórója végzi). A telefonálásnál vezetékes telefon esetében a vezeték az
információs csatorna, mobil készülékek esetében pedig a rádióhullámok töltik be
ezt a szerepet. A közlemény pedig az vagy azok a gondolatok, amelyeket közölni
akarunk a másik féllel. Az adó és a vevő a kommunikációban részt vevő két
ember.
Az
információs csatornát jellemzi a jel/zaj
viszony. Zaj pl.: az utcai lárma, a sajtóhiba, légköri zavarok stb. A
kommunikációban törekedünk arra, hogy ez az arányszám minél nagyobb legyen. Ha
zajos utcán akarunk beszélgetni, akkor nagyobb hangerővel kell beszélni, hogy a
jel/zaj viszony jobb legyen, hogy megértsük egymást. Egy zajos telefonvonal
esetében pedig az is előfordulhat, hogy mondandónkat többször is meg kell
ismételnünk, hogy a másik megértse. Ilyenkor azt mondhatjuk, hogy a közölt információ
redundáns, vagyis fölösleges
részeket is tartalmaz. A kommunikáció szempontjából azonban mégis szükség van
rá.
Zaj – védekezés
1.
Analóg jel esetén a zaj ellen zajszűréssel, szigeteléssel védekezhetünk.
Például a hang esetében hangszigetelés, elektromos jel esetében elektromos
árnyékolás és elektromos szigetelés (ún. árnyékolt kábelek használata).
2.
Digitális jel esetében szintén alkalmazható a szigetelés is. Jellemzőbb azonban
a digitális jelátvitelre a szoftveres védelem. Ilyenkor a hibák ellenőrzéséhez
és javításához az üzenethez további biteket adnak hozzá (Paritás bit, Ellenőrző
összeg - Checksum) és hibajavító eljárásokat alkalmaznak. Vannak olyan
eljárások, melyek csak azt mutatják meg, hogy hibás bitek vannak az üzenetben,
de vannak olyanok is, amelyek ki is javítják a hibákat (Pl.: zenei CD-k
esetében – fontos: a zenei CD-k esetében alkalmazott hibajavító eljárás adat
CD-kre nem működik).
3.
Megfelelő mértékű redundanciával lehet hibákat érzékelni és javítani.
Redundancia: a terjengősség mértéke.
A kódolt információ sokszor
tartalmaz felesleges részleteket is. Pl.: „Elmész ma este a moziba?” – szól a
kérdés. Erre többféleképpen is válaszolhatunk: „Igen, ma este elmegyek
moziba.”, vagy „Igen, elmegyek.”, vagy „Igen”. Mindegyiknek ugyanaz az információtartalma,
de különböző a jelek száma. A lényeget az utolsó válasz is tartalmazza, de
nincs benne felesleges jel. Az első két választ redundánsnak nevezzük.
Felületesen nézve a redundanciát, úgy tűnhet, hogy az káros jelenség. Ez
sokszor így is van (Sok beszédnek sok az alja – tartja a közmondás is), de
bizonyos határon túl nem ajánlatos a redundanciát csökkenteni: ugyanis a
redundancia nélküli, maximális információt tartalmazó üzenet könnyen
megsérülhet az információs csatornában (zaj). A redundáns részek segítségével
küldhetünk olyan információkat, amelyek segítségével kijavíthatjuk a megsérült
üzenetet.
§
Redundáns közleményben, adathalmazban az
információ nem a lehető legtömörebben van megfogalmazva.
§
Az adatmennyiség jóval nagyobb, mint az információmennyiség.
Ez az alapja a tömörítés lehetőségének is.
§
Redundáns adathalmazban a hibák nagy
valószínűséggel javíthatók – annál biztosabban, minél nagyobb a redundancia.
Információ fogalma
Az információ
az egyik legellentmondásosabb fogalom: olyan sok értelemben használják, hogy
jelentése nem fedhető le egy meghatározással. Mindig attól függ pontosan hogyan
értelmezzük, hogy az adott szakterület (tudomány – tudományág) milyen
szempontból vizsgálja.
Hír,
adat, információ, tudás. Az információ köznapi fogalma.
Milyen
kijelentéseket, híreket, üzeneteket tekinthetünk információnak? Azokat, amelyek
új ismereteket hordoznak.
Az információ elemi egysége a bit (BInary
uniT). Ha egy állításról megtudjuk, hogy igaz vagy hamis, az 1 bit
információnak felel meg.
Az információ mennyiségére jellemző az,
hogy „mennyivel növeli a tudásunkat”. Azt is szokták mondani, hogy az
információ „értelmezett adat”. Az információ intuitív megközelítéséhez érdemes
szemügyre venni az információval kereskedők (pl. napilapok) módszereit. Ezekből
látható, hogy a hír értéke két dologtól függ:
- Váratlanság (mennyire meglepő a hír)
- Relevancia (mennyire vonatkozik a befogadóra).
Egy
példa a mindenkit érintő hírre: „Holnap reggel nem kel fel a Nap.”
Egy
kevésbé releváns hír: „Hosszú Péter végre átment
a szigorlaton.” (azért a család belső újságjában, ha lenne, biztos a címoldalra
kerülne!)
A
váratlanság megemeli az információ értékét: „Holnap csótányirtás lesz a
menzán.” — legfeljebb az egyetemi újságig jut el, de „Holnap denevérirtás lesz
a menzán.” — akár országos hír is lehet (mivel a denevér védett állat). Annak
a közlésnek tehát, amely már ismert eseményről számol be, nincs információs
értéke. Minél váratlanabb egy esemény, vagy minél kisebb bekövetkezésének
valószínűsége, annál nagyobb a róla szóló hírben foglalt információmennyiség.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése