Könyvtár: Az emberiség tudásanyagának bizonyos, egyedileg
sajátos szegmensét gyűjtő, rendszerező és elsősorban megőrző intézmény, és a hozzáfordulók
tudományos és információs igényeit elégíti ki. A forráshasználat és az
ismeretszerzés, rendszerezés elsajátító helye.
Röviden:
dokumentumok rendezett, feltárt gyűjteménye
Szerepe: beszerezni, őrizni,
hozzáférhetővé tenni a tudást és az információt, bármilyen hordozón jelenik
meg, és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
A könyvtárak megváltozott szerepe és
feladatai:
- Adatok és információk közvetítése
- Értéknövelt szolgáltatások készítése és közvetítése
- Információkezelési, szervezési és értékelési tapasztalatok közvetítése, az információs intelligencia növelése
- Szocializáció segítése
Könyvtártípusok:
Az ismeretek
közvetítésének egyik fontos színhelye a könyvtár. Nem tudna azonban ennek a feladatnak
megfelelni, ha nem alkalmazkodna a különféle csoportok igényeihez. Egészen más
feladatai vannak egy hatalmas nemzeti könyvtárnak, és megint mások egy jól
szervezett iskolainak. Ezért a könyvtárak legkülönfélébb típusai jöttek létre,
hogy ki tudják szolgálni a kutatni, tanulni, művelődni és szórakozni vágyó
embereket. A típusok nem függetlenek, hanem egymással kapcsolatot tartó,
egymást segítő könyvtári hálózatot alkotnak.
Röviden: a könyvtár gyűjtőköre és a szerint
csoportosítjuk, hogy kiket szolgál ki.
A mai időknek megfelelő legfontosabb típusok
- nemzeti könyvtár Pl. Országos Széchenyi Könyvtár Bp.
- közművelődési könyvtárak Pl. Szegeden a Somogyi Könyvtár (Somogyi Károly esztergomi kanonok ajándékozta könyvtárát a városnak a nagy árvíz után)
- szakkönyvtárak
- felsőoktatási könyvtárak
- iskolai könyvtárak
- virtuális könyvtár (MEK)
A nemzeti könyvtárnak az a feladata, hogy
egy adott nemzethez vagy annak nyelvéhez, nyelveihez tartozó minden
dokumentumot beszerezzen és feldolgozzon. Tudományos és szakkönyvtári
feladatokat is ellát. Az Országos Széchényi Könyvtár teljességre törekedve
gyűjt minden magyar nyomdából kikerült művet, és külföldön megjelent magyar
nyelvű anyagokat. Ezen kívül igyekszik megszerezni a hazánkról szóló
legfontosabb dokumentumokat is, tekintet nélkül arra, hogy milyen nyelven íródtak.
A hazai könyvtárak bejelentik külföldi könyv és folyóirat vásárlásaikat. Ezen
adatok feldolgozásával készül a központi lelőjegyzék. Külföldi könyvek
gyarapodási jegyzéke és a Nemzeti Periodika Adatbázis. Az Időszaki kiadványok
Bibliográfiája a Magyarországon megjelent folyóiratok, hírlapok, évkönyvek
adatbázisa. Az Országos Széchényi Könyvtár koordinálja a hazai könyvtárak külföldre
irányuló könyvtárközi kéréseit. Adatbázisai Interneten és CD-ROM-on is
elérhetők. A nemzeti könyvtárak rendelkeznek kötelespéldány joggal, azaz minden kiadványból kötelezően kapnak példányt.
Nemzeti könyvtárunk alapjait 1802-ben Széchényi Ferenc rakta le, amikor
jelentős gyűjteményét a nemzetnek adományozta.
A közművelődési könyvtárak általános
gyűjtőkörűek. Az átlagos közművelődési könyvtár jól kiszolgálja a tanulni,
művelődni és szórakozni vágyó közönség igényeit, a nagyobbak elkülönített
gyermek-, ifjúsági, zenei részleggel igyekeznek alkalmazkodni a különböző
könyvtárlátogató rétegekhez. A közművelődési könyvtáraknál az egyes altípusok
szervesen egymásra épülnek, így általában a fiókkönyvtár- városi
könyvtár-megyei könyvtár modellel találkozhatunk.
A városi
könyvtár célja a helyi lakosok, vagy azok egy csoportja általános műveltségének
emelése. A települések könyvtárai jelentős helytörténeti gyűjtő és feltáró
tevékenységet is végeznek. Pl. Berzsenyi Dániel Megyei és Városi Könyvtár
(Szombathely). A megyei könyvtárak szakmai, módszertani funkciót látnak el a
megyében.
A szakkönyvtárak egy adott szakterület
irodalmát gyűjtik, és e szakterület művelőit, kutatóit látják el szakirodalmi
információval. Az országos szakkönyvtárak nagyobb átfogó szakterület hazai
szakirodalmát a teljesség igényével, a külföldi szakirodalmat válogatva
gyűjtik. Országos szakkönyvtárakban készülnek a szakterület hazai és külföldi
szakirodalmát regisztráló szakbibliográfiák. Egy részük ma már elektronikus
dokumentum formájában jelenik meg. Olykor a kettő párhuzamosan él egymás
mellett. Gyakran a külföldi szakirodalomról a bibliográfiai adatokon túl szemléket,
referátumokat is készíttetnek. Ezek a szolgáltatások legtöbbször elérhetők a
könyvtár honlapjáról. Néhány példa a szakkönyvtárakra: Országos Pedagógiai
Múzeum és Könyvtár, Országos Mezőgazdasági Könyvtár, Országos Műszaki
Információs Központ és Könyvtár, Országos Orvostudományi Könyvtár.
Kutatóintézetek,
termelői egységek, cégek is tartanak fenn szakkönyvtárakat. Ezek az adott
munkahely szakirodalmi igényeit elégítik ki, és általában nem nyilvánosak.
A felsőoktatási könyvtárak nagyon régi
intézmények, és feladatuk sem igen változott az elmúlt 6-700 év során: az
intézményekben folyó oktató és tudományos kutatómunka ellátása. Gyűjtőkörük
alkalmazkodik az egyetemeken vagy főiskolákon oktatott tudományágakhoz,
szakterületekhez. Legnagyobb múltú, és jelentőségű a Magyar Országos
Tudományegyetem Egyetemi Könyvtára.
Az iskolai könyvtár az általános és
középiskolák könyvtára. Gyűjtőkörét az ott folyó oktató-nevelő munka és az
iskolai tananyag határozza meg. Feladata közé tartozik az alapvető
könyvtárhasználati ismeretek oktatása.
Az iskolai
könyvtárak feladatai:
v
A
gyűjtemény folyamatos fejlesztése, feltárása és védelme
v
Könyvtári
és szakirodalmi szolgáltatások nyújtása az iskola tanulóinak és pedagógusainak:
Ø
kölcsönzés,
Ø
helyben használat,
Ø
szakirodalmi tájékoztatás,
Ø
másolatszolgáltatás.
v
Más
könyvtárak szolgáltatásainak közvetítése, illetve átvétele.
v
Könyvtárhasználati
ismeretek oktatása és feltételek biztosítása a további műveltségi területek
számára könyvtári foglalkozások tartásához.
v
Sajátos
eszközrendszerével - együttműködve az iskola pedagógusaival - a tanulók
segítése az eredményes tanulási, olvasási és önművelési szokásaik
kibontakoztatásában.
v
Együttműködés
a többi iskolai könyvtárral, a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó
intézmények könyvtáraival és a nyilvános könyvtárakkal.
A virtuális könyvtár
Az internet megjelenése a könyvtárakat is változtatásokra
késztette. Ennek egyrészt az az oka, hogy a papír kevéssé időtálló anyag.
Tartósabb megőrzésre jobb az elektronikus, mágneses, optikai tárolás. A másik
fontos tényező az, hogy a könyvtárak egy-egy műből csak korlátozott
példányszámot tárolnak, így egyszerre kevesen férhetnek ezekhez. Sokkal
praktikusabb a könyvek digitális tárolása, amelyhez szövegfájlként egyszerűen
hozzáférhetünk.
Az Országos Széchényi Könyvtár
Internetes szolgáltatása a Magyar
Elektronikus Könyvtár, ahol dokumentumok kivonatait és több teljes
dokumentumot is elolvashatunk. Tematikus keresőrendszere segítségével könnyen
megtalálhatjuk a számunkra érdekes anyagot (www.mek.iif.hu).
Miben áll tehát
az elektronikus könyvtár lényege? Egy 1994-ben született meghatározás szerint
„az elektronikus könyvtár a digitális számítástechnikai, tároló- és
kommunikációs eszközöknek, valamint tárolókapacitásnak és szoftvereknek olyan
együttese, amely az információ – a hagyományos könyvtárban papíron és más
anyagokon alapuló gyűjtését, katalogizálását, visszakeresését és terjesztését
képes reprodukálni, felülmúlni és gazdagítani.” (Forrás: Borbinha,
J.L.B.-Delgado, J.C.M.: Az elketronikus könyvtárak hálózata)
Egyes könyvtárak
több típusba is besorolhatók. A Magyar Testnevelési Egyetem felsőoktatási
könyvtár és egyben a testnevelés kultúra sport országos szakkönyvtára is. De
ide sorolható a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, és a gyógypedagógiai
főiskola könyvtára is.
Bármely könyvtárba iratkozunk be,
közvetett módon igénybe vesszük más könyvtárak szolgáltatásait is. Használjuk a
nemzeti és a szakkönyvtárak bibliográfiáit, lelőhelyjegyzékeit és egyéb
központi szolgáltatásait., megyei és egyéb települési könyvtárak helytörténeti
bibliográfiáit. Könyvtárközi kölcsönzés, vagy másolatkérés útján bármely
könyvtárban lévő dokumentumhoz hozzájuthatunk. A hazai könyvtárak listáját és
címét a Könyvtári Minerva c. könyv tartalmazza. A könyvtárak honlapjait a HUNOPAC weblapról érjük el. A Mit-Hol
nevű internetes könyvtári tájékoztató szolgáltatás több felsőoktatási és
szakkönyvtár legjobb tájékoztató könyvtárosainak közös projektje. A
http://libinfo.oszk.hu/ címen vehető igénybe.
Dokumentumtípusok (többféle szempont szerint
csoportosíthatók)
q A
katalógusok
A könyvtárban a könyvek közötti tájékozódásra, böngészésre elsőként a
szabadpolcos rendszer ad lehetőséget. Ez azt jelenti, hogy a könyvtárban minden
műnek pontosan meghatározott helye van a polcokon. A művek helyét a szerzők
(írók) nevének kezdőbetűje alapján határozzák meg. A rendezés alapja a betűrendi
jel, a Cutter-szám (Ch. A. Cutter amerikai könyvtáros dolgozta ki a rendszert).
A szám a szerző nevének betűjeléből és egy kétjegyű számból áll. E számokat
táblázat rögzíti, ennek segítségével határozzák meg a könyvtárosok a könyv
helyét (A 76 = Arany János). A szakkönyveken ezen kívül általában szakjelzet is
található, ez a különböző témacsoportokat jelöli (pl. 632 = mezőgazdaság). A könyvtárban az ott tárolt könyveknek általában csak kis hányada található a szabadpolcon, az állománynak csak töredékét tekinthetjük át így, ezért szükséges, hogy a raktárban elhelyezett művekről is tájékozódjunk, tehát a könyvtár teljes gyűjteményéről tudomást szerezzünk, ezt a célt szolgálja a katalógus (a szó magyar megfelelője: jegyzék, felsorolás). A katalógus könyvtári értelemben tehát a könyvtárban található művek valamilyen rendszer szerinti, áttekinthető felsorolása. A katalógus formája szerint lehet kötet- és cédulakatalógus (ma már ritka a kötetkatalógus, az egymás mögé rakható cédulakatalógus folyamatosan bővíthető, könnyebben használható).
A katalóguscédula: a könyvtárak minden műről készítenek egy cédulát, amelyen azokat a legfontosabb adatokat rögzítik, amelyekkel a könyv gyorsan azonosítható, valamint a tájékozódáshoz szükséges legfontosabb adatokat tartalmazza, ezért ez egy szigorú és igényes rend szerint felépített szabályzat, amit címleírásnak nevezünk. Milyen adatokat találunk a katalóguscédulán? A szerző (k) nevét, a mű címét, a megjelenés adatait (kiadás éve, helye, kiadó), a terjedelemre vonatkozó adatokat (lapszám, méret), keretmegjelölés (sorozatcím); ISBN-szám, ami a könyv nemzetközi azonosítója (mint az embernél a személyi szám). A címleírási adatokon kívül (amelyek a tartalmi tájékozódást segítik), raktári jelzetet is találunk (egy soros, ha szépirodalmi mű, két soros, ha szakirodalmi mű). Ez általában a cédula bal felső sarkán található, erre kölcsönzéskor van szükség, ez a könyvek raktári helyét mutatja, a kérőlapon feltétlenül fel kell tüntetnünk.
Rendszere szerint két alapvető katalógust különböztetünk meg, a betűrendest és a tárgyi katalógust. Az utóbbi igen sokféle lehet: szak-, tárgyszó-, sorozati-, cikk-, földrajzi katalógus stb.
A betűrendes katalógus a könyveket szerzők, szerző nélküli művek esetén a cím első szava szerinti szigorú alfabetikus sorrendben tartalmazza. A „rendszó" a besorolás alapja, ez a vezetéknév vagy a cím első határozott névelő nélküli szava. A rendszót aláhúzással emelik ki a katalógus készítői. A betűrendbe sorolás néhány alapelvét fontos megtanulni, mert így könnyebbé válik a több ezer cédula közötti keresés.
a) A besorolás alapja az írott betű, és nem a kiejtett hang.
Egyértelmű, de a köznapi használattól eltér a könyvtári ABC. Eltérés a
magánhangzók és a kétjegyű mássalhangzók esetében van. Csak a kétpontos
magánhangzókat különbözteti meg (u-ü), rövid és hosszú között nem tesz
különbséget (pl. a-á, e-é azonos betűnek számít). A kétjegyű mássalhangzókat
(pl. cs = c és s) két külön betűnek tekinti.
b) A betűrendbe sorolás szavanként történik, azon belül a betűk sorrendje a meghatározó, két azonos szó esetén a következő szó kezdőbetűi szabják meg a katalóguscédula helyét (pl. Arany János megelőzi Arany Lászlót).
b) A betűrendbe sorolás szavanként történik, azon belül a betűk sorrendje a meghatározó, két azonos szó esetén a következő szó kezdőbetűi szabják meg a katalóguscédula helyét (pl. Arany János megelőzi Arany Lászlót).
Mikor használjuk a betűrendes katalógust, milyen igényeket
elégít ki?
Arra, hogy az általunk ismert
könyv megvan-e a könyvtárban, megtudhatjuk, hogy egy adott szerzőnek mely
munkái, illetve egy adott könyvnek hány kiadása található meg a könyvtár
gyűjteményében.
A szakkatalógus a műveket tartalom, azaz szakok szerint
csoportosítja. Készítésének alapja a könyvtári osztályozás. Az olvasó általában
azt kívánja, hogy az őt érdeklő könyveket összegyűjtve, egymás mellé sorolva
találja meg, ezt biztosítja a szakkatalógus. A könyvtári osztályozás egyik
ismert formája az ETO (Egyetemes Tizedes Osztályozás). Az ETO a tudományokat 9
fő osztályra bontja (4-es főcsoport nincs) arab számokkal jelölve (0-9). A
főosztályokat további osztályokra, majd alosztályokra, ezek már háromjegyű
számok, a sort folytatva négy-, öt-, hat- stb. jegyű számokra szűkítik a
fogalom körét, míg eljutnak egy-egy részterülethez, tehát az általánostól
haladnak az egyedi felé.
A hazai könyvtárak nagy része a nemzetközileg elfogadott Egyetemes Tizedes Osztályozás
szakjelzeteit alkalmazza. Az ETO számjegyekkel fejezi ki az emberi tudás
fogalmait. Nyelvektől és írásmódtól független, ezért az egész világon
alkalmazzák. Korszerűsítéséről nemzetközi szervezet gondoskodik. Előnye, hogy a
felépítése hierarchikus. Szemléletes a fogalmak közötti összefüggés. Kereséskor
tudunk alá és fölérendelt kifejezéseket keresni. Az ETO az ismereteket 9
főosztályba sorolja.
0 Általános művek
1 Filozófia
2 Vallás
3 Társadalomtudományok
4 (jelenleg betöltetlen, régen itt voltak a szótárak)
5 Természettudományok
6 Alkalmazott tudományok
7 Művészetek, sport
8 Nyelv és irodalom
9 Történelem, földrajz
1 Filozófia
2 Vallás
3 Társadalomtudományok
4 (jelenleg betöltetlen, régen itt voltak a szótárak)
5 Természettudományok
6 Alkalmazott tudományok
7 Művészetek, sport
8 Nyelv és irodalom
9 Történelem, földrajz
A főosztályok további tíz osztályt, az osztályok további tíz
alosztályt tartalmaznak. Az ETO mellett léteznek természetes nyelvi
tartalmi feltáró rendszerek. Ilyen a szabad és kötött tárgyszó, valamint a
tezaurusz.
A kötött tárgyszó
rendszer egy előre megszerkesztett fogalomrendszer. A szinonimák közül előre
eldöntik, melyiket használják. Meghatározott mélységig bontják az egyes
tudományágak fogalmait. Például, ha a tárgyszó rendszerben nem szerepel a
Bolyai-geometria, akkor a nem-euklideszi geometriák a tárgyszó.
A szabad tárgyszó
rendszerben bármilyen, eddig nem szereplő fogalmat alkalmazhatunk a dokumentum
tartalmának leírására. Valamennyi szabályozásra itt is szükség van. Nem célszerű
az integrálás tárgyszót alkalmazni, ha már létezik az integrálszámítás
tárgyszavunk.
A tezaurusz egy
kötött tárgyszó rendszer, ahol az egyes elemek, deszkriptorok tartalmazzák a fogalom kapcsolatait is: szinonima,
fölérendelt fogalom, alárendelt fogalom, rész és egész fogalom. A deszkriptorok
kapcsolatait az adatbázis kereső programok ki tudják aknázni. Megfelelő
parancsra képesek a szűkebb vagy tágabb fogalomra keresni. Általában
szakbibliográfiákban alkalmazzák.
A tartalmi és formai ismérvek mellett a katalógustétel
tartalmazza a könyv raktári jelzetét.
A raktári jelzet mutatja meg a könyv helyét a polcon. Szabadpolcos elrendezés
esetén általában a következőképpen alakul:
Szépirodalmi munka esetén egysoros a jelzet. A szerző vagy cím
első betűje és egy kétjegyű szám, ami a betűn belüli sorrendet mutatja. Pl: A
római költők antológiájának R 80, Ady Endre munkáinak A 25 a raktári jelzete.
A szakirodalmi művek rajtári jelzete
kétsoros. A felső sor az ETO szakjelzet alapján megállapított háromjegyű szám.
(Vannak kivételek. A 943.9 esetében négy számjegyet kell figyelembe venni, hogy
Magyarország története elkülönüljön a 943-ban található közép-európai államok
történetétől.) Az alsó sor ezen a háromjegyű számon belüli betűrendi jelzés.
Ahol zárt raktár működik, ott a raktári jelzet a fentiektől
eltérő is lehet (pl. a könyv gerincének mérete és a beszerzés sorrendje
–Somogyi könyvtárban a nem szabadpolcos rendszernél) Ebben az esetben még fontosabb,
hogy megnézzük a katalógust, és a kérőlapra a raktári jelzetet felírjuk.
A
számítógépes katalógus
Az OPAC
az Online Public Access Catalogue
rövidítése. Jelentése: számítógépes hálózaton, bárki számára közvetlenül
elérhető katalógus. Általában telnet program segítségével tudjuk elérni, de
egyre gyakoribb a web felületen elérhető katalógus is. A szoftverfejlesztők
gondoltak a hálózati lehetőségek kiaknázására. A számítógépes katalógus
egységei a rekordok. Minden műről készül egy bibliográfiai rekord. Ez
tartalmazza a dokumentum formai és tartalmi jegyeit. Minden adatelem önálló
mezője a rekordnak. A mezők tartalmából épülnek fel a rendezett kereső listák.
Ezenkívül egy mű minden példányáról készül példányrekord, ami megmutatja, hogy
az adott példány a könyvtár melyik egységében található valamint a kölcsönzési
információkat.
Előnyei:
- Használata időben nem korlátozott. A könyvtár bezárása
után is elérhető.
- Az OPAC térben sem lehatárolt. Távoli könyvtárból vagy akár az otthoni gépről is elérhető. Az olvasó több könyvtár katalógusát is megnézheti, és eldöntheti, melyik könyvtárba érdemes elmenni.
- Olyan könyvtárban, ahol az egyes részlegek más-más épületben működnek, ott a hagyományos katalógus már nem felel meg sem az olvasói, sem a szakmai követelményeknek.
- A legtöbb könyvtárban a számítógépes katalogizálásra való áttéréskor több újítást is bevezettek. Például az ETO szerinti tartalmi feltárás mellett vagy helyett természetes nyelvi, azaz tárgyszavas feltárást is alkalmaznak.
- Szintén a számítógépes feltárás teszi lehetővé, hogy egy könyvről az eddigieknél több adatot is nyilvántartsunk, és kereshetővé tegyünk. Például a BDF könyvtárában a gyűjteményes munkákat, tanulmányköteteket, antológiákat analitikusan is feltárjuk. A részegységek címét és szerzőjét is lehet keresni. Visszakereshető a mű kiadó neve és székhelye alapján is. A címek, szerzők, és tárgyszavak szavanként is kereshetők. A találat halmazt lehet szűkíteni a mű nyelve és kiadási év alapján is.
Az elektronikus könyvtár fogalma:Az elektronikus könyvtár olyan könyvtár, amely kizárólag elektronikus dokumentumokat gyűjt, rendez, feltár (katalogizál), tárol és általában hálózaton (interneten) keresztül az olvasók rendelkezésére bocsát.
TÍPUSAI:
1., Az elektronikus digitális online könyvtár anyagát a szolgáltató szerv(ek) tárolják, amely hálózatról közvetlenül elérhető emberi beavatkozás nélkül.
Az elektronikus online könyvtárat gyakran virtuális könyvtárnak nevezik, mivel a dokumentu¬mok digitális formában vannak jelen, és csak online módon érhetőek el.
2., Biztonsági okokból célszerű, hogy legyen az elektronikus könyvtárnak egy offline része is, ahol a könyvtár anyaga digitális adathordozókon (CD, DVD, merevlemez) is megtalálható (esetleg kölcsönözhető is), lényegében függetlenül a hálózattól.
Elektronikus könyvtárak:
Neumann ház (www.neumann-haz.hu)
MEK (www.mek.iif.hu, www.mek.oszk.hu)
A hagyományos könyvtárak elektronikus szolgáltatásai
Online digitális szolgáltatás
Könyvtárak webhelyein vagy elektronikus katalógusaiban kereshetünk, egyszerre akár több könyvtárban is.
Az internet egészén kereshetünk keresőgépekkel vagy tematikus keresővel, esetleg böngészhetünk a hiperhivatkozások között, használhatjuk az Internet nyilvános adatbázisait (Pl. Elvira, Volán menetrend, stb.)
A talált dokumentumok általában személyes használatra letölthetőek, ill. kinyomtathatóak.
Offline digitális szolgáltatás
Digitális adathordozón (általában CD, DVD, merevlemez) meglévő adatbázisok, rendszerezett dokumentumok vagy programok használata.
Ezek lehetnek helyben használhatók vagy kölcsönözhetők is.
A MEK néhány szolgáltatásának bemutatása
A webhelyen megtekinthetjük a könyvtár bemutatását, ahol ezt olvashatjuk:
„Az 1994 tavaszán tartott „Pocok-workshop” alatt határozta el néhány lelkes könyvtáros egy Ajánlás elkészítését a Magyar Elektronikus Könyvtár megalapításához és működésének szabályozásához.” – idézet a MEK történetéből.
1., A MEK feladata összegyűjteni, tematikusan rendezni, adott formátumokban tárolni és a felhasználók számára az interneten hozzáférhetővé tenni a magyar vonatkozású digitális dokumentumokat.
2., Gyűjtőköre kiterjed: Témájuk szerint a magyar vonatkozású vagy nyelvű tudományos oktatási, kulturális dokumentumokra.Dokumentumtípusok szerint a könyvekre, tanulmányokra, előadásokra, tanulmányokra, térképekre.A periodikák nem szerepelnek.
3., Keresési lehetőségei:
A dokumentumokat témakörök szerint rendezik, a fő témák: természettudományokműszaki tudományok, gazdasági ágazatok,társadalomtudományok,humán területek, kultúra, irodalom,kézikönyvek, egyéb műfajok.
A fő témák további altémákra oszlanak. Például ha kiválasztjuk a természettudományokat, az további nyolc altémára oszlik, ezeken belül kiválaszthatóak egyes speciális szakterületek, amelyekben kereshetünk a dokumentumok között, cím szerint, szerző szerint vagy időben, dátum szerint és az eredményt ábécésorrendben listázza. Ha az eredmény nem elégít ki, további forrásokban is kereshetünk, például a lap.hu, vagy az altavizsla.hu helyeken, vagy az Elektronikus Periodika Adatbázisban (EPA-keresés).
4., Szolgáltatási alapja, hogy minden dokumentumhoz tartozik például katalóguscédula, és választhatunk a megtekinthető formátumok és a csomagolt formátumok között, aszerint, hogy olvasni vagy letölteni akarjuk.
- Az OPAC térben sem lehatárolt. Távoli könyvtárból vagy akár az otthoni gépről is elérhető. Az olvasó több könyvtár katalógusát is megnézheti, és eldöntheti, melyik könyvtárba érdemes elmenni.
- Olyan könyvtárban, ahol az egyes részlegek más-más épületben működnek, ott a hagyományos katalógus már nem felel meg sem az olvasói, sem a szakmai követelményeknek.
- A legtöbb könyvtárban a számítógépes katalogizálásra való áttéréskor több újítást is bevezettek. Például az ETO szerinti tartalmi feltárás mellett vagy helyett természetes nyelvi, azaz tárgyszavas feltárást is alkalmaznak.
- Szintén a számítógépes feltárás teszi lehetővé, hogy egy könyvről az eddigieknél több adatot is nyilvántartsunk, és kereshetővé tegyünk. Például a BDF könyvtárában a gyűjteményes munkákat, tanulmányköteteket, antológiákat analitikusan is feltárjuk. A részegységek címét és szerzőjét is lehet keresni. Visszakereshető a mű kiadó neve és székhelye alapján is. A címek, szerzők, és tárgyszavak szavanként is kereshetők. A találat halmazt lehet szűkíteni a mű nyelve és kiadási év alapján is.
Az elektronikus könyvtár fogalma:Az elektronikus könyvtár olyan könyvtár, amely kizárólag elektronikus dokumentumokat gyűjt, rendez, feltár (katalogizál), tárol és általában hálózaton (interneten) keresztül az olvasók rendelkezésére bocsát.
TÍPUSAI:
1., Az elektronikus digitális online könyvtár anyagát a szolgáltató szerv(ek) tárolják, amely hálózatról közvetlenül elérhető emberi beavatkozás nélkül.
Az elektronikus online könyvtárat gyakran virtuális könyvtárnak nevezik, mivel a dokumentu¬mok digitális formában vannak jelen, és csak online módon érhetőek el.
2., Biztonsági okokból célszerű, hogy legyen az elektronikus könyvtárnak egy offline része is, ahol a könyvtár anyaga digitális adathordozókon (CD, DVD, merevlemez) is megtalálható (esetleg kölcsönözhető is), lényegében függetlenül a hálózattól.
Elektronikus könyvtárak:
Neumann ház (www.neumann-haz.hu)
MEK (www.mek.iif.hu, www.mek.oszk.hu)
A hagyományos könyvtárak elektronikus szolgáltatásai
Online digitális szolgáltatás
Könyvtárak webhelyein vagy elektronikus katalógusaiban kereshetünk, egyszerre akár több könyvtárban is.
Az internet egészén kereshetünk keresőgépekkel vagy tematikus keresővel, esetleg böngészhetünk a hiperhivatkozások között, használhatjuk az Internet nyilvános adatbázisait (Pl. Elvira, Volán menetrend, stb.)
A talált dokumentumok általában személyes használatra letölthetőek, ill. kinyomtathatóak.
Offline digitális szolgáltatás
Digitális adathordozón (általában CD, DVD, merevlemez) meglévő adatbázisok, rendszerezett dokumentumok vagy programok használata.
Ezek lehetnek helyben használhatók vagy kölcsönözhetők is.
A MEK néhány szolgáltatásának bemutatása
A webhelyen megtekinthetjük a könyvtár bemutatását, ahol ezt olvashatjuk:
„Az 1994 tavaszán tartott „Pocok-workshop” alatt határozta el néhány lelkes könyvtáros egy Ajánlás elkészítését a Magyar Elektronikus Könyvtár megalapításához és működésének szabályozásához.” – idézet a MEK történetéből.
1., A MEK feladata összegyűjteni, tematikusan rendezni, adott formátumokban tárolni és a felhasználók számára az interneten hozzáférhetővé tenni a magyar vonatkozású digitális dokumentumokat.
2., Gyűjtőköre kiterjed: Témájuk szerint a magyar vonatkozású vagy nyelvű tudományos oktatási, kulturális dokumentumokra.Dokumentumtípusok szerint a könyvekre, tanulmányokra, előadásokra, tanulmányokra, térképekre.A periodikák nem szerepelnek.
3., Keresési lehetőségei:
A dokumentumokat témakörök szerint rendezik, a fő témák: természettudományokműszaki tudományok, gazdasági ágazatok,társadalomtudományok,humán területek, kultúra, irodalom,kézikönyvek, egyéb műfajok.
A fő témák további altémákra oszlanak. Például ha kiválasztjuk a természettudományokat, az további nyolc altémára oszlik, ezeken belül kiválaszthatóak egyes speciális szakterületek, amelyekben kereshetünk a dokumentumok között, cím szerint, szerző szerint vagy időben, dátum szerint és az eredményt ábécésorrendben listázza. Ha az eredmény nem elégít ki, további forrásokban is kereshetünk, például a lap.hu, vagy az altavizsla.hu helyeken, vagy az Elektronikus Periodika Adatbázisban (EPA-keresés).
4., Szolgáltatási alapja, hogy minden dokumentumhoz tartozik például katalóguscédula, és választhatunk a megtekinthető formátumok és a csomagolt formátumok között, aszerint, hogy olvasni vagy letölteni akarjuk.
A könyvtár fogalma és típusai
Hagyományos:
A könyvtár könyveket (és más ismerethordozókat) gyűjtő, azokat rendező és a használóknak közrebocsátó intézmény, továbbá dokumentumok gyűjteménye, melyeket célszerűen válogattak, a használatra alkalmassá tesznek, a közönség igénybevételére szánnak.
A könyvtárnak sok típusa van:
• nemzeti,
• közművelődési,
• szakkönyvtár,
• felsőoktatási,
• iskolai.
A nemzeti könyvtár
Alapvető feladata minden (a mi esetünkben) magyar vonatkozású könyvtári anyag gyűjtése, feltárása és megőrzése a teljesség igényével. Magyar vonatkozásúnak tekintünk minden hazai nyomdaterméket, sőt a külföldön megjelent magyar nyelvű vagy Magyarországról szóló, azzal kapcsolatos művet is. Hagyományos elnevezésük: hungarikum.
Itt őrzik a nemzeti kultúra felbecsülhetetlen értékeit. Külön rendelkezés biztosítja, hogy a nemzeti könyvtár minden Magyarországon sokszorosított műből részesüljön (köteles példány). A nemzeti könyvtár egyéb országos jelentőségű, ún. központi szolgáltatásokat is fenntart:
• központi katalógust vezet, ennek segítségével szervezi a könyvtárak közti kölcsönzést (könyvtárközi kölcsönzés),
• nyilvántartja a külföldről származó könyvtári anyagokat,
• szervezi a nemzetközi kiadványcserét.
A közművelődési könyvtár
Feladatuk, hogy szolgáltatásaikkal minden állampolgár számára biztosítsák a művelődés, a tájékozódás lehetőségét. Alapozó jellegű szolgáltatást nyújtanak a lakosság széles rétegeinek.
A közművelődési könyvtárnak hazánkban 3 fajtája van:
• önkormányzati,
• szakszervezeti,
• egyéb.
Az önkormáyzati könyvtárak a lakóhelyeket és azok vonzási körzetét látják el, a lakosság egészének nyújtanak nyilvános szolgáltatást. Fenntartójukból adódóan lehetnek: fővárosi-, megyei-, városi-, községi könyvtár.
A szakszervezeti könyvtárak feladata a dolgozók munkahelyi ellátása. Fenntartójuk a szakszervezet.
Az egyéb közm. könyvtárak rétegkönyvtárak:
• az egészségügyi és szociális intézmények,
• a fegyveres testületek és büntetés-végrehajtási intézetek keretében szolgálják az általános művelődést.
Az életkor szerinti igények kiszolgálását segítik nagyobb településeken a gyermekkönyvtárak. Sajátos igényt szolgálnak ki a zenei könyvtárak.
A szakkönyvtárak
Feladata a fenntartó intézmény, a vállalat szakirodalmi és tájékoztatási igényeinek kielégítése, a kutató-fejlesztő tevékenység támogatása. A szakkönyvtárak viszonylag szűk ismeretkör dokumentumait gyűjtik, de azokat mélyebben, a szükséges vagy az elérhető teljesség igényével. Feladatkörük szélessége szerint beszélünk:
• helyi,
• területi,
• országos
Feladatkörű szakkönyvtárakról.
A helyi feladatkörű szakkönyvtárak kizárólag a fenntartó intézmény szakirodalmi és tájékoztatási igényeit elégítik ki, a területi viszont ezen túl a városra, megyére, országrészre kiterjedően működnek. A szakkönyvtárakban a dokumentumszolgáltatás mellett különösen jelentős a közvetlen információszolgáltatás.
A felsőoktatási könyvtárak
Az egyetemi és a főiskolai könyvtárak taroznak ide. Alapvető feladatuk az adott oktatási intézmény oktató-nevelő- és tudományos munkájának segítése. Ezen belül feladatuk szakirodalom és tájékoztatás nyújtása az oktató- és kutatómunkához, a hallgatók tanulmányaihoz. A felsőoktatási, különösen az egyetemi könyvtárak gazdag gyűjteményükkel a megfelelő tudományterületen szakkönyvtári feladatot is betöltenek.
Az iskolai könyvtárak
Ide tartoznak az általános és a középiskolák könyvtárai. Feladatuk az ott folyó oktató-nevelő tevékenység segítése, az ehhez szükséges könyvek, folyóiratok és egyéb könyvtári anyagok biztosítása, feltárása, használatuk megszervezése. Fontos feladatuk a tanulók felkészítése az önálló könyvtárhasználatra. E könyvtárak a tantestület részére pedagógiai kézikönyvtári gyűjteményt is tartalmaz. Az újabban létrejövő oktatási-közművelődési komplex intézményekben (nevelési központok) eleve közös iskolai és közművelődési könyvtár (ún. kettős funkciójú könyvtár) működik.
Elektronikus:
A számítógépes könyvtári rendszerek elterjedésének következtében jelentősen megváltoztak a hagyományos dokumentum-feldolgozó módszerek. A dokumentumok bibliográfiai leírását új alapokra helyező szabványcsaládnak több tagja jelent meg. Ebből az egyik az ISBD/ER (International standard bibliographic description for electronic resources), mely definíciója elektronikus dokumentumnak tekinti mindazokat az anyagokat, amelyek kezeléséhez számítógép kell – beleértve azokat is, amelyekhez valamilyen perifériára van szükség – függetlenül attól, hogy interaktív módon használják-e őket vagy sem. Az elektronikus dokumentumok két típusba sorolhatók:
• adatok
• programok
Adatok azok, ahol számok, betűk, grafikák, képek vagy hangok formájában, illetve ezek bármilyen kombinációjában jelenik meg az információ.
Programok bármilyen feladat végrehajtására és működtetésére vonatkozó eljárások összessége, beleértve az adatfeldolgozást is.
Az ISBD/ER az adatok hozzáférési módjától függően két eljárásmódot különít el: más a teendő, a lokális, illetve a távoli/közvetett elérésű elektronikus dokumentumok bibliográfiai leírása tekintetében (a távoli nem távolságot jelent). A lokális hozzáférésű dokumentumok fizikailag is jelen vannak, tehát azokat a felhasználó saját maga helyezi be a számítógép lejátszó egységébe. A szabvány szempontjából távoli dokumentumnak minősül mindaz, amit a felhasználó nem tud fizikai entitásként kezelni – tehát minden olyan anyag, amit csak egy input/output eszközön keresztül tud elérni – függetlenül attól, hogy az elektronikus dokumentumot valóban távoli, hálózaton keresztül elérhető számítógépes rendszerben, vagy helyben lévő merevlemezen, illetve valamilyen más eszközön tárolják.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése