A könyv egyik nemzedék
végrendelete a másik számára, a tapasztalt tanácsa az életet kezdő fiatalnak. A
könyv a lélek orvossága, mondta Diodórosz 2100 évvel ezelőtt. Egy szoba
könyv nélkül olyan, mint a test lélek nélkül, mondta Ciceró. Az elmének könyvre
van szüksége, hogy megőrizze élességét. Nem elég néha olvasni, vagy olvasgatni,
értően rendszeresen kell olvasni, úgy ahogy alszik étkezik, lélegzik vagy
szeret az ember. A könyv kulcsfontosságú a világ megértéséhez, nélküle nem
lehetnénk aktív tagjai a világnak, nem tudnánk szocializálódni. A könyvet szép,
de csalfa tündér lakja; Ha fölnyitod, megkapja szívedet, és fölvisz a
legragyogóbb csillagra, mondta Petőfi. Ha öreg leszel, ősz és álmatag, s
bólongsz a tűznél, vedd le könyvemet, olvasd lassan, míg lágy tekinteted
s szemed mély árnyát visszaálmodod, mondta
William Butler Yeats. A könyv a szellemi manna, amelyből mindenki jól lakik, az
égi táplálék, amely minél inkább fogyasztják, annál több lesz belőle, a bűvös
kenyér, amely senkit nem hagy éhen, minden ínségest kielégít, hatalmassá tesz,
úgyhogy mindenki az ismeretek tőkése és nagybirtokosa lehet általa,
gondolat-milliomos, mondta Kosztolányi Dezső. A könyvekben található
kiterjedt és mélyen magvas gondolatok milliónyi apró igazságból épülnek fel. A
teremtő szándék, az ihlet, a fantázia elragadja a szerzőt, majd magával ragadja
az olvasót, és mint egy tornádó tölcsére felkapja és távoli, ismeretlen
világokba repíti. A regény, a jó könyv nem csupán annyi, amennyit az író
beleálmodott, az is benne van, amit az olvasó fantáziája felfedez benne. Az
igazán értékes könyveket, ha újra és újra elolvassuk, mindig kissé másként
értelmezzük, mindig más értéket fedezünk fel benne. Mintha valaki titokban még
írt volna hozzá az éjszaka. A könyv olyan, mint a partitúra a zenész számára,
beavatatlannak csak hangjegyek, mint ahogy a könyv is csak betűk sokasága, és a
tartalom rejtve marad a felszínes szemlélő előtt, viszont megmutatja kincseit
annak, aki kíváncsian és fogékonyan tekint bele. Sajnos, sokan nem hallják ezt
a zenét. Minden könyv más, pedig mindegyikben nagyjából ugyanazok a szavak
vannak, csak más sorrendben, és a szerzők mégis újra meg újra rengeteg mindent
el tudnak mondani általuk. Az olvasás tehát bensőséges kapcsolat,
akár az érzelmes ölelés, ami meghitt és intim: elzár a külvilágtól, nem létezik
idő és tér számunkra, ha elragad bennünket a fantázia. Nagyapám mond ta annak
idején: az alvó, a szeretkező és az olva só embert nem illik zavarni. - A könyv
halhatatlanná teszi a szerzőt, a szereplőket, és amíg olvassuk, talán minket
is. George R. R. Martin szerint ahány könyvet elolvasunk, annyi életet élünk
meg. De legyünk óvatosak, mert a csupán információkra éhes ember mindent
összeolvas, fel akarja falni az egész világot, és egész vallást építhet fel
magának a könyvekből, ha tévutakra viszik az áltudományos okoskodások. „Timeo
hominem unius libri", vagyis: „félek az egykönyvű embertől" — azaz a
félművelttől. Aki sokat és értőn olvas, az a könyvekben talált kincseket
adaptálja, és mint kulturális tőkét használja egy életen át. Ahhoz, hogy
önállóan tudjon gondolkozni és következtetni, az embernek meg kell ismernie
mások gondolkodását, gondolatait és következtetéseit. Tévedés azt hinni, hogy
az olvasóvá nevelés az iskolában vagy az óvodában kezdődik. Aki mese- és
beszélgetéshiánnyal érkezik az óvodába, abból majdnem bizonyosan „nem olvasó
gyerek”, „nem-olvasó felnőtt” lesz. Az ember életét a születését követő húsz
évben alakítja ki, és ez kihat az egész életére, így aztán nem mindegy, hogy
irodalom vagy „iroda lom", amit a kezünk be veszünk vagy a gyerekeink
kezébe adunk. Az olvasóvá nevelés első számú felelőse ugyanis maga a szülő, aki
elsősorban nem azzal serkentheti olvasásra gyermekét, nem azzal segítheti a
nevelődés folyamatát, hogy példát mutat az olvasás és a könyvek szeretetére,
tiszteletére, hanem azzal, hogy már nagyon korán mesél és felébreszti a
gyermeki fantáziát, majd sokáig ébren tartja a könyvek által.
Vannak
egyszer használatos könyvek, az ember elolvassa őket, talán még tetszik is
neki, élvezi, de érzi, hogy nem fogja elolvasni újra. És vannak az időtálló
könyvek, amelyeket érdemes otthonunkban tartani, birtokolni. Az ilyenfajta
csukott könyvben ugyan betűk vannak, de amint kinyitjuk, mint ezernyi pillangó
repülnek szerteszét belőle, és egy világ elevenedik meg előttünk képzeletünk
szárnyán szállva. Ismeretlen emberek és világok tűnnek fel, amik a második
oldaltól már ismerősökké és ismertekké válnak. A jó könyvet arról ismerjük meg,
hogy akár hányszor olvassuk, mindig más világba vezet bennünket. Persze végül
sokkal jobb könyv van az ember agyában, mint amit annak idején papírra vetett
az író. A fantázia olyan, mint a metronóm: csak el kell indítani és a zene
szárnyalni kezd. Mennyi tudás, ismeret, bölcsesség és érzelem bújik meg a sorok
között!
Egy könyv nem képes gyökeresen megváltoztatni az ember életét, de elegendő
mennyiségű és minőségű könyv már képes alakítani és formálni a személyiséget.
Minden könyv tágítja az ismere-teinket arról a világról, amelyben élünk,
amelyben őseink élhettek, vagy amelyikben szeretnénk élni. Nagyon jó azoknak,
akik lelki szemeikkel látják is azt, amit olvasnak. A könyvben szabadon
szárnyalhat a mi fantáziánk is, ezért a könyvben az olvasó a „filmrendező",
a műértelmező, adaptáló, továbbgondoló befogadó. Inkább legyek szegény egy
könyvekkel teli házikóban, mint könyvek nélkül éljek egy palotában. Mert aki
nélkülözi az olvasás örömét, az talán nem is él igazán. Mondd meg, mit olvasol,
és megmondom, ki vagy. Mert az ember személyiségét elárulja az, amit, amiket
olvas. Aki csak olvas, de nem tudja, mit olvasott, nem nagyon különbözik az
analfabétától.
A
divatos könyvek gyakran talmi ideákat közvetítenek még akkor is, ha közismert
szerző írta. A könyvben található önmagáért való, öncélúan
ábrázolt történetnek nincs értéke, sem tartós hatása. Ilyenkor nem érezzük a
benne megbúvó magvas gondolatokat. Az író és az olvasó egymásnak adják
életerejüket, gondolataikat, érzel-meiket, fantáziájukat. Előfordul, hogy az
író fantáziája szegényesebb, mint az olvasóé. Az olvasó azonosul és helyet
cserél a szereplővel. Erre mondják, hogy „beleéli magát" a történetbe.
Az olvasott emberben magától a könyvtől nincs
semmi eredeti, mindent, amit tud, a könyvekből tudja, ám ez maga a műveltség. A
műveltség nagymértékben alakítja a lélek érzékenységét.
A szenzibilis emberek minden adandó alkalmat
megragadnak, hogy elmenekülhessenek a fantázia világába, ahol a hősök mindig győzedelmeskednek,
szabadságot és reményt találnak a sorok között. A könyvekből tanuljuk meg a
könyörületet, az empátiát, a kedvességet, a becsületet és a tisztességet.
Morális korlátokat építünk, ezáltal válunk emberré, emberivé és igazán
szabaddá. A könyv különös hatalom, amely világrészek és évszázadok kapuit
nyitja tágra, de levezethet a lélek belső világába is. Az igazán jó könyv nem a
könyvespolcon található, hanem az olvasólámpa mellett az asztalon vagy az
éjjeliszekrényen, kézügyben. Az olvasás áthidalja az idő, a tér és az ismeretségi
kör közötti szakadékot. Az olvasás az egyik leghatékonyabb formája a
személyiségfejlesztésnek, ugyanakkor ambivalens, sőt „skizofrén" állapot,
mert olvasás közben magadhoz beszélsz, vagy a szerzővel vitatkozol, és ebben a
hatékony párbeszédben van alkalmad elgondolkozni az olvasottakon.
Ahhoz, hogy igazán jó könyvet
írjon valaki (ha éppen nem ösztönös zseni), tapasztalt és olvasott, vagyis
művelt embernek kell lennie, és jó, ha emellett emocionálisan érzékeny és
empatikus. Egy jó történet olyan, mint egy különálló kis világ, a könyv pedig
lehetővé teszi, hogy akkor léphessünk be az ajtaján, amikor csak kedvünk
tartja. Ha egyszer átéltük, már soha, senki nem veheti el tőlünk.
A szavak rövid időre szólnak, a könyv egy egész életre.
Talán tiltani kellene az olvasást ahhoz, hogy elterjedjen? Az írás-olvasás
képességének romló szintje egyre kevésbé teszi lehetővé az új információk
befogadását és az új tudás megszerzését, feldolgozását és gyarapítását. A
kulturális értékek felismerésére való hajlandóság, a közművelődés színvonala
egyre kevésbé alkalmas arra, hogy használható eszköze legyen az egyén
fejlődésének. Az ismeretszerzés létszükséglet, újra és újra
megjelenik a munkában és az élet más területein. De az információszerzés, az információ
birtoklása önmagában nem elegendő. A műveletlenek, a funkcionális analfabéták
nem képesek a józan ítéletre, nem képesek felmérni és megoldani problémáikat,
így képtelenek megvalósítani bizonyos célokat, mert nem rendelkeznek azokkal a
műveltségi tartalékokkal, amik lehetőséget adnak a továbblépésre. Az olvasás
társadalmi célja, tudjuk, a közművelődés színvonalának fejlesztése és a
kulturális értékek adaptálása a köztudatba. Évtizedek óta csökken az olvasásra
fordított idő, és nő a nehezen olvasók és funkcionális analfabéták száma. A
közművelődés színvonalának fejlesztése, az ismeretek megszerzése és a kulturált
szórakozás meghatározó eszköze minden bi- zonnyal az olvasás marad. A
kulturális értékek, normák közvetítése és az olvasásra való motiválás minden
nemzedék számára a modern társadalmakban stratégiai jelentőséggel bír.
Az olvasóközpontú olvasásfejlesztés lényege az olvasásra való ösztönzés,
mégpedig aktív könyvtárosi közreműködéssel, ami az olvasás megszerettetése
mellett a felvilágosítás és tájékoztatás révén történik.
A könyvtárba látogatók nem
csupán megismerhetik a könyvtárosok segítségével az olvasás által megnyíló
lehetőségeket, de a jó könyvtáros lehetővé teszi az olvasók számára, hogy azok
egymással is megoszthassák olvasmányélményeiket, tapasztalataikat. Az olvasás
megszerettetésében fontos szerepet kapnak a család mel- lett az óvodák, az
iskolák, a könyvtárak. A szülő, az óvónő, a tanár, a könyvtáros, közös erővel
küzd a gyermek személyiségének fejlődéséért. A divat teremtette talmi ideák
mentális tévutakra vihetik a fiatalokat, de a szépirodalom etikai normái
egészséges értékrendet formálnak személyiségükben. Az olvasás és a tanulás
révén olyan lehetőségek nyílnak meg előttük, amelyek egész életüket,
életminőségüket jelentős mértékben befolyásolja. Felnőtt korban az olvasott
ember elhelyezkedése sokkal egyszerűbb, mert könnyebben tud kom-munikálni és
szocializálódni. Egészséges felnőtt csak egészséges gyerekből lesz;
hasznos tagja a társadalomnak csak akkor lehet, ha felépíti saját kulturális
értékrendjét.
Az olvasás társadalmilag hátrányos helyzetben komoly erőfeszítést jelent.
Minden gyerek hátrányos helyzetű, aki nem tud együtt haladni hasonló korú
társaival. Nem csak a szociális értelemben vett szegénység jelent hátrányos
helyzetet, vannak személyiségük rendellenes fejlődése következtében hátrányosak
is, mert aszociális szülők nevelik őket, akik ingerszegény környezetben élnek
vagy szellemi életüket sivárság jellemzi. Ahhoz, hogy az olvasás mindennapi
feladattá és szokássá váljon és tartalmas, igényes szórakozást nyújtson a
társadalom minden tagja számára, meg kell teremtenünk az egyenlő esélyt a
könyvtárhasználatban is.
A
hátrányos helyzetű emberek számára a könyvtáraink használata, a könyvtárak
megközelíthetősége és a könyvtár ban való közlekedés és a tájékozódás komoly
nehézségekbe ütközik. Ugyanakkor számos törekvésről tudunk az esélyegyenlőség
megteremtésére. A nem látó emberek számára például a felolvasó szoftverek
segítségével lehetőség nyílik az e-könyvek tartalmának megismerésére, illetve
ma már számos hangos könyvhöz juthatnak. A hátrányos helyzetű gyermekek számára
a könyvtár művelődési esélyeik, az életben való boldogulásuk, érvényesülésük
nélkülözhetetlen eszköze.
Az olvasás a normális élet része, csak akkor adaptálódik az egyén életvitelébe,
ha már a családban megkapja azt a mintát és indíttatást, ami természetes
életszükségletként és nem kényszer-ként a szórakozás és a kikapcsolódás
eszközévé emeli az olvasást. A szülő képes megszerettetni a gyermekkel a
könyvet. Az együttes olvasás, a könyv tartalmának megbeszélése vagy családi
programként a könyvtár meglátogatása elősegíti az olvasóvá válást. A könyvek
tudatos kiválasztása, a helyes szelektálás fontos az igényes és esztétikus
olvasáskultúra elterjesztéséhez. Ha otthon ellenőrizetlenül a tévé vagy a
számítógép előtt felejtjük a gyereket, könnyen rabjává válik, elfásul, és
elveszíti érdeklődését a való világ iránt. A részletekbe menően pontos
digitális (virtuális) valóság elnyomja a fantáziát, amit a csak könyv képes
igazán fejleszteni, mivel csak a szöveg tartalmát kapja belőle az olvasó,
minden mást neki kell elképzelni, kiszínezni és értelmezni, főként a tanult
minták révén. A gyermek fejlődésének előmozdítása az ismeretekkel és
élményekkel való gazdagítása nagyrészt az olvasás révén valósítható meg.
Beszédkészségének, szókészletének fejlesztése, az olvasás iránti érdeklődés
felkeltése, életben tartása, fejlesztése a rendszeres olvasásra való
rászoktatással és az iskolára való felkészítéssel vagy akár saját könyvtár
létrehozásával a gyerek számára, motivációt, indíttatást jelenthet az egész
életére. A szülői minták, a szülők olvasottsága, kulturális státusa vagy a
család viszonyulása általában véve az olvasáshoz, meghatározó. A szülők
kompetenciája az olvasóvá nevelésben nem lehet elégszer elmondani alapvetően
fontos feladat.
Az olvasói szokások felmérésével képet kaphatunk arról, miket, milyen témákat,
milyen szerzőket olvasnak legszívesebben, vagy milyen céllal, esetleg hogyan
illeszkedik életükbe az olvasás, mi lyen emóciókat vált ki belőlük az olvasás,
örömteli vagy kényszer számukra ez a tevékenység. Ha a hasonló témákban
olvasókat összehozzuk egy mással, akár író-olvasó találkozókon, olvasókörök
szervezésével, ahol megoszthatják élményeiket és tapasztalataikat, esetleg
ismereteiket, ezzel öröm telibbé és vonzóbbá tesszük számunkra az olvasást.
Minden korosztályt más és más módon lehet megérinteni, megszólítani és
megnyerni az olvasás örömének, mivel egyedi sajátosságaik, érdeklődési körük és
speciális igényeik eltérőek. Olyan témákat kell keresni, ami leköti a gyereket,
érdekli, talán még kutatni is kész érte. A könyvtáros figyelemfelkeltése és
tájékoztatása, empátiája, emocionális érzékenysége és toleranciája pozitív
hatást gyakorol a könyvtárlátogatóra, de helytelen magatartása esetleg örökre
elkedvetlenítheti a látogatót, akár el is fordíthatja az olvasástól.
A hagyományos
olvasás kultuszának megőrzése és fenntartása sok erőfeszítést kíván a
könyvtáros társadalomtól. Az olvasóvá nevelés gyermekkorban kezdődik, ezért a
közkönyvtárak a világ szinte minden országában különös figyelmet fordítanak a
család intézményére. A könyvtárosok önmagukban nem oldhatják meg az olvasóvá
nevelés feladatait, de olvasóvá nevelés könyvtárak nélkül elképzelhetetlen. A
könyvtárba érkező látogatóknak már a bejáratnál talál kozniuk kell a
könyvtárosok ajánlásával, akár egy plazmatévén is lehet sugározni folyamatosan
az információkat Ezzel párhuzamosan a könyvtár weboldalán biztosítani kell az
információhoz jutás feltételeit. A webes felületen, fórumokon lehetőséget
kapnak az olvasók a véleményük és tapasztalataik megosztására. A könyvtárakban
ki kell alakítani olyan tereket, zugokat, ahol beszélgethetnek egymással a
hasonló érdeklődésű látogatók. A fiókkönyvtárakban a kirakatokba helyezett új
könyvek figyelemfelkeltők, vonzzák a tekintetet, és talán behozzák a téma iránt
érdeklődő kíváncsi embereket. Ugyanez a helyzet az asztalokon hagyott
könyvekkel: amit valakik már el olvastak, az mások számára is érdeklődésre
tarthat számot. Fontos lehet a frissen visszahozott könyveket egy helyen
tartani, ahol a kíváncsi látogatók szabadon böngészhetnek köztük. A könyvtárak
részvételével nyaranta olvasótáborokat, strandkönyvtárakat lehet szervezni,
ahol a természettel harmóniában és a könyvek segítségével ismerkednek meg a
gyerekek a kör nyező világ összefüggéseivel, mégpedig vonzó módon játékos
formában. A gyermekkönyvtárban családi hétvégéket tarthatunk, ahol szülő és
gyerek együtt játszva és versengve mutathatja, meg, hogy képes felkutatni a
könyvek között az információt.
Az olvasás hatása az oktatásban nap mint nap tetten érhető. Az új ismeretek
befogadása aktív olvasás nélkül elképzelhetetlen. A kritikus gondolkodást és a
tájékozódást, a szókincsfejlesztést és kifejezőképességet, lényegkiemelő
készséget segíthetjük elő, ha az olvasást már gyer mekkorban megszerettetjük. A
gyermek majd felnőttként képessé válik asszociálni, szintetizálni és saját
morális értékrendet alakítani ki az olvasott szépirodalmi művek alapján. A
lexikális tudás révén az ismeretei megnőnek, és ő maga egyre magabiztosabbá és
határozottabbá válik. Ha megfelelően vetettük el az olvasás magvát, a gyerekek
szívesen búvárkodnak a könyvtárban, sokat segít az órákra való felkészülésben,
a gyűjtőmunka révén folyamatosan gyarapodik isme-retük, a könyv- és
könyvtárhasználat elsajátítása révén előnyre tesznek szert kevésbé érdeklődő
társaival szemben. Gyorsan megjelenik a kritikus gondolkodás, illetve az
együttes gondolkodás képessége azokban a gyerekekben, akik sokat olvasnak. Az
olvasás révén képessé válnak az önálló ismeretgyűjtésre és a talált információk
komplex feldolgozására. Sokszor nem is a probléma megfogalmazása, hanem a
probléma helyes megközelítése a döntő, amely rendszerint az értő olvasáson
alapul. Minél több könyvvel ismerkednek meg, annál több összefüggést vesznek
észre, majd a siker révén még szorosabbá válik kapcsolatuk a könyvekkel és az
olvasással. Akik már gyermekkorban kis kutatókká váltak, azok felfedezik az
olvasás örömét, ráébrednek arra, hogy a tudás elmélyítéséhez sokat kell
olvasni, ráadásul tudni kell az ismeretek sokaságából szelektálni, csak a
fontos és lényeges információkat elraktározni. Azzal, hogy már gyermekkorban
megtanulják az évek során a kritikus gondolkodást, megtanulnak korrekten
vitatkozni, érvelni, azzal nemcsak a tudásuk, műveltségük gyarapodik, hanem
magabiztosabbak is lesznek. Az olvasás ráébreszt az anyanyelv finomságaira,
ráadásul — visszahatóan — felkeltheti az olvasás iránti vágyat. Egy sajátos
szenvedély alakul ki, az információ és könyvéhség, ami jótékonyan hat az egyén
fejlődésére, és akkor már régen nem a kényszer irányítja az olvasását.
Manapság, mondják, kevés az idő, ezért a gyors információszerzést, illetve a
rövidebb olvasmányokat preferálják, az olvasók. Az olvasási intenzitás és
elmélyültség csökkenése negatívan hat az olvasási kompetenciára, valamint a
szövegértés színvonalára is. Olvasni gondolkodás nélkül értelmetlen dolog,
gondolkodni olvasás révén szerzett ismeretek nélkül szinte lehetetlen.
Az az ember, aki nem olvas
könyvet, alig különbözik attól, aki nem tud olvasni...
Az esélyegyenlőség
biztosításának leghatékonyabb eszközei a könyvtárak. Megkülönböztetett
figyelmet kell kapniuk azoknak a hátrányos helyzetű könyvtárhasználóknak, akik
nem tudják azonos feltételekkel használni a könyvtárak szolgáltatásait.
Biztató, hogy a könyvtárakban komolyan gondolják a fogyatékos emberek
esélyegyenlőségének megteremtését és az akadálymentességet, olyan feltételeket
alakítanak ki az élet minden területén, amelyek elősegítik, hogy a hátrányos
helyzetű emberek is élhessenek azokkal az emberi jogokkal, amelyek éppúgy
megilletik őket, mint a társadalom bármely tagját. Joggal remélhető, hogy a
hosszú és eredményes múltra visszatekintő hazai esélyegyenlőségi koncepció új
lendületet kaphat az informatika robbanásszerű fejlődése révén.
A hátrányos helyzet kialakulását
a testi, érzékszervi, mozgásszervi hiányosságok mellett a szociális és mentális
problémák is előidézhetik. Ide kell sorolnunk a tanulási nehézséggel
küszködőket, szellemi vagy pszichés eredetűeket, éppúgy, mint a deviáns
viselkedésüket vagy a lobbanékony idegrendszerű látogatókat, a társadalom
perifériájára sodródott embereket, gondolok itt a hajléktalanokra,
munkanélküliekre, idősekre vagy etnikumokra és a bevándorlókra, akik
nyelvismeret hiánya miatt hátrányos helyzetbe kerülnek. Míg a mentális
problémákat empátiával, emocionális érzékenységgel és toleranciával
kompenzálhatjuk, addig a szervi bajok esetén az eszközök és a környezet
átalakítása révén tudjuk biztosítani az egyenlő esélyt.
Milyen átalakításokkal tudjuk
a megfelelő életminőséget biztosítani a könyvtárba látogató hátrányos helyzetű
emberek számára?
A kerekesszékkel közlekedéséhez
az épületbe való bejutáshoz feltétlenül szükséges rámpa kialakítása
védőkorláttal, vagy olyan korlátlift, illetve az emelőlap, amit önállóan is
képes használni a sérült.
Nem elhanyagolható problémát
jelent a fogyatékkal élők és idősek számára a szintkülönbségek leküzdései. A
mozgásban való fogyatékosság lehet egészen enyhe fokú is, akkor is befolyásolja
az életminőséget, ha némi változtatást eszközölünk, például a küszöböket el
lehet távolítani, vagy a közlekedési útvonalat fel lehet festeni, nem ajánlatos
szőnyeget elhelyezni vagy bármilyen tárgyat a közlekedési útvonalon, célszerű
fotocellás ajtókat beépíteni. A padló és a falak színkontrasztja
biztonságérzetet jelent a gyengénlátóknak, mint ahogy a megfelelő világítás
megválasztása is. A közönségszolgálatára
beállított pultok asztalok, székek, az ergonómia megtervezése segíti a
komfortérzetet. A polcok magasságát célszerű úgy tervezni, hogy azokat
kerekesszékkel közlekedők is elérhessék. Egyszerű jól olvasható feliratokkal
ellátott polcok segíthetik a tájékozódást.
A menekülési útvonalak jelölését a gyengénlátók
igényeihez kell igazítani. Az akadálymentes weblapokon való tájékoztatás és a
bejáratnál elhelyezett hangos tájékoztató táblák, a lift ajtaján braille
írással feltüntetett hívógomb vagy a liftben az emeleteket jelölő braille
jelölések komoly segítséget jelentenek az önálló közlekedésben. Célszerű a
bejáratnál elhelyezni egy kivetítőt, amin összefoglalhatjuk a könyvtári
szolgáltatásokat. Fontos lehet az egészséges emberek tájékoztatása is arról,
hogy ők hogyan tudják segíteni embertársaikat. A könyvtárak berendezésének
funkcionális kialakítása révén megkönnyíthetjük a használatot. A polcok,
tároló szekrények, rakodófelületek elhelyezésénél az legyen a legfontosabb
szempont, hogy könnyen elérhetőek legyenek és a polcok között kényelmesen
lehessen kerekesszékkel is közlekedni.
A
mellékhelyiségek a könyvtárak legkényesebb területei, hiszen ezeket a
legnagyobb körültekintéssel kell kialakítani. A korlátok kapaszkodók
elhelyezése a szociális helyiségekben, liftekben, közlekedőknél létfontosságú,
célszerű mindkét oldalon kapaszkodókat felszerelni ezeken a helyeken.
A számítógépek használatát
megkönnyíthetjük felolvasó szoftverek segítségével, speciális egyéni igényekhez
igazodó eszközökkel, nagyítókkal, lapozó készülékkel, fejhallgatókkal,
discman-ek használatával, érintőképernyővel, braille billentyűzettel, braille
nyomtatóval (a hagyományos szövegeket braille karakterré lehet
transzliterálással alakítani, ezáltal nyomtathatóvá válik a dokumentum). A
szövegfelismerő és felolvasó szoftverek segítségével hangoskönyveket tudunk
készíteni. Speciális billentyű és egér használatával, valamint
billentyűkombinációk segítségével is megkönnyíthetjük a látogatók munkáját.
Azoknak az olvasni vágyó idősembereknek házhoz szállíthatók a könyvek, akik nem
tudnak bejönni a könyvtárba. A digitális írástudást a nyugdíjastársadolmnak is
biztosítani kell, akár ingyenes oktatás révén is. Az e-könyvek előretörésével
megjelentek az e-könyvtárak, ami újabb lehetőséget nyitott az otthonukba
kényszerült emberek számára, hiszen az internet segítségével otthonunkból
tudunk böngészni és felolvastatni az általunk kiválasztott könyvet a számítógép
segítségével. A technikai eszközök megjelentek, de csak képzett könyvtárosok tudják
kiaknázni a bennük rejlő lehetőséget, ezért fontos a könyvtáros személye.
Minden ember másképpen fogalmazza meg elvárásait, attól függően, milyen
elképzelése van a könyvtárról, illetve a könyvtáros személyéről.
A
tradicionális kulturális értékek helyébe lépett a felgyorsult világ által
konstruált új, sajátos értékrend, de a könyvtárakban a megszokott
kötelességtudatot és a figyelmességet keresik ma is az olvasók. Az általánosan
elvárt könyvtárosi erények meghatározása tehát nem egyszerű feladat.
A huszonegyedik század könyvtárosa konzervatív,
mert védi és őrzi az utókor számára a múlt kincseit; ugyanakkor liberális,
nyitott, mert a kor vívmányait használja a szolgáltatás színvonalának
emelésére.
A
könyvtáros olyan összetett személyiség, aki információtechnikai ismeretekkel
bír, ugyanakkor a hagyományos klasszikus műveltséggel is rendelkezik. Ez persze
nem azt jelenti, hogy aki nem polihisztor, az nem lehet jó könyvtáros. Egy kis
odafigyeléssel, egy kis kedvességgel, egy kis tisztelettel, egy kis
udvariassággal, az apró hiányosságokat észre sem vesszük, mi olvasók. Az a
könyvtári dolgozó, aki nem képes szolgálni, kiszolgálni az olvasót, sohasem
lesz hivatástudat-tal rendelkező szakember, csak egy "abderita machiavellista
waste people." Az organikus művelt-séggel bíró könyvtáros teheti
igazán jobbá a szellemi és erkölcsi műveltsége által a világot.
Hogyan segíthetünk többet az olvasónak? -
Az olvasó tekintete gyakran elárulja, hogy segítségre szorul.
A bizonytalan közlekedés a polcok között,
az elgondolkodó, tanácstalan tekintet, gesztusok, mimikák, testbeszéd, sok-sok
apró jel, amelynek felismerésére nyitottnak kell lennie a könyvtárosnak. Milyen
képességekkel kell rendelkezni ahhoz, hogy felismerjük ezeket az apró, néha
jelentéktelen jeleket? Az állandó figyelem és kontroll, ami diszkrét és nem
tolakodó, a szemkontaktus segít ezeknek a segélykéréseknek a felismerésében. A
segítő szándék puszta léte is pozitív hatással van az olvasóra, attól
függetlenül, hogy eredményes-e vagy sem.
De akkor milyen is a jó könyvtáros? -
Feltétlenül szolidáris azzal a személlyel, aki belép a könyvtárába;
állhatatosság jellemzi és kitartás a feladat megoldása során. Kellően
empatikus és toleráns, humánus és emocionálisan érzékeny, jól tájékozott és
felkészült, ugyanakkor konstruktív és kooperatív. Ezek olyan ideák, amelyek
évszázadok óta jelen vannak a tradicionális társadalmakban. Természetesen
nagyon fontos a közvetítés módja és technikájának ismerete, biztonságos kezelése.
A jó kapcsolatteremtő képesség és a jó kommunikáció sokat segíthet az olvasó
megértésében. Nagy hangsúlyt kell kapnia a belső kontrollnak, a tudatosságnak
és nem utolsó sorban az önuralomnak. Ha a viselkedésünk és a
testbeszédünk ellentmondásba kerül, az megingathatja bizalmat. Ezért fontos az
őszinteség és a jóakarat, mert ha barátságos az olvasókkal, kitartó és
állhatatos a felmerülő akadályok leküzdésében, és persze a becsületesség
jellemzi minden cselekedetét (nem csak a könyvtárban), könnyen elnyerheti az
olvasó bizalmát és megbecsülését. Az egyenlő bánásmóddal és ha tisztességesen
bánik mindenkivel, kortól nemtől és hovatartozástól függetlenül, és
indulatmentesség jellemzi minden megnyilvánulását, tehát nem lehet kihozni a
sodrából, a feladat megoldása terén rugalmasság jellemzi, akkor sokat tett
azért, hogy az olvasók elfogadják személyét.
Aki képes stresszhelyzetekben is higgadtan
gondolkodni és cselekedni, annak nyert ügye van.
A
jó könyvtáros rendelkezik megfelelő belső kontrollal, amit vagy a családi
mintákból hozott magával vagy később tanult meg. Ismeri képességeit és
gyengéit. Tisztában van korlátaival és lehetőségeivel. Kialakít egy olyan kommunikációs
stratégiát, aminek segítségével az olvasó partnernek tekintheti a probléma
megoldásában. Felvállalja cselekedeteinek ódiumát. Szerényen véleményt
nyilváníthat, ha igényt tart rá az olvasó, de csak akkor és úgy, ha azzal nem
sérti mások érzéseit, érdekeit. Nem erőltethetjük rá az olvasóra saját
akaratunkat, de ajánlásainkkal segíthetjük a bizonytalan olvasót a helyes
döntés meghozatalában.
A jó
könyvtáros figyelmet szentel az olvasónak, meghallgatja kívánságait és tiszteletben
tartja érzéseit. Előítéletektől mentesen törekszik megérteni az olvasó elgondolását.
Igyekszik a lehető legérthetőbben megfogalmazni kérdéseit és válaszait.
„... őszintén az ő szintjén..." - Erős benne
a társadalmi felelősségérzet. A könyvtáros öltözködése, modora, megjelenése,
egész személyisége visszafogott és konzervatív benyomást kell hogy sugalljon az
olvasó számára. Ne legyen túl alázatos, de ne legyen hivalkodó sem. Az arany
középút megtalálása persze nehéz feladat, de a könyvtárosok segíthetnek
egymásnak abban, hogy őszintén felhívják a figyelmét a kollégának arra, hogy ez
a rövidnadrág ide nem illik, ez a blúz túl kihívó, a festett hosszú műköröm és
az óriási szempillák visszatetszést keltenek az olvasókban.
Az igény felkeltése és felismertetése az első
lépés a megismerés felé, ezért optimizmust pozitív szemléletet és reményt kell
sugallnia a könyvtáros minden megnyílvánulásának. Az értékközpontúság és az
eredményesség alapja a helyes munkamorál, a kapcsolatteremtő képesség és az
udvariasság. Az önzetlen és kedves könyvtáros megbízhatósága bizalmat ébreszt
az olvasóban, aki szívesen tér vissza és keresi újra azt az embert, aki azelőtt
olyan kedvesen segített neki. Az olvasók multikulturális sokfélesége miatt
minden olvasót másképpen kell megközelíteni, más módon lehet megnyerni a
bizalmát, más módon lehet vele szót érteni.
A személyiségjegyek és az alkati
különbségek figyelembevételével a helyes taktika kiválasztásával mindenkivel
lehet kommunikálni, csak meg kell találni az utat az együttműködésre.
Reprezentatív felmérések igazolják, hogy nem a tökéletes és eszményi helyzetben
élők teszik ki a könyvtárba látogatók jelentős részét, hanem a rászorulók, akik
valamilyen hátrányt szeretnének leküzdeni, és a könyvtárosban (is) látják a
reményt és a lehetőséget. Ezt a reményt bizalommá kell erősíteni, és a
szolgáltatás színvonalának legjobb kihasználásával segíteni. Ha egy könyvtáros túl hosszú időt tölt el
ügyfélszolgálatban, öt-tíz év után megvan az esélye arra, hogy elfásul vagy
kiég, és nem képes azt az ügyfélközpontú figyelmességet nyújtani, amit az
olvasó joggal elvár. Ezt megelőzendő célszerű a könyvtárosokat az
ügyfélszolgálaton cserélni, a belefáradt kollégákat belső - például feldolgozó
- munkára beosztani, ami elősegíti a regenerálódását és feltöltődését, hogy
később újult erővel legyen képes ismét az ügyfelekkel bánni. A verbális
kommunikáció során az olvasó megerősítése és a megértő hozzáállás elősegíti a
toleráns viselkedést. Lehetőség szerint kerülni kell a „nem", a
„nincs" szó használatát és minden negatív töltésű kifejezést. Az olvasó
által elhangzottak elfogadása, elismerése és megerősítése, esetleg
megdicsérése, mind-mind ennek a kapcsolatnak az elmélyítését szolgálja. Minden
olvasóval el kell beszélgetni, ami lehet, hogy csupán néhány banális mondat, de
ez a gesztus segít lebontani az olvasó és a könyvtáros közötti falat, amit két
idegen ember találkozása emel. A jó könyvtáros kondíciói között jelentős helyet
kap a tapintat és a diszkréció. Az olvasó érdeklődési köre, vagy az, hogy
milyen téma foglalkoztatja, miket olvas, az intim szférája része, ne akarjunk
megtudni olyan dolgokat, amiket az olvasó nem óhajt megosztani velünk.
Nincsenek problémás olvasók, csak nem megfelelő kommunikáció. Soha ne
feledjük, hogy a könyvtár az olvasóért van és nem a könyvtárosért... A kultúra templomai a könyvtárak, számtalan
kincset rejtenek, aminek védelme minden jóérzésű ember kötelessége. A könyvtár
dolgozói nem csak a jelennek az utókornak is digitalizálnak. A digitalizálás az informatika egy olyan
szegmense, ami újabb dimenziót nyitott meg a könyvtárak számára, hogy
megvédhessék az utókor számára a felbecsülhetetlen eszmei értékű
dokumentumokat. Az óriási információrobbanás miatt permanens
paradigmaváltások tarkítják az életünket, nehéz követni és megfelelni a XXI.
század igényeinek és kihívásainak. A közművelődési intézményekben,
könyvtárakban, levéltárakban, múzeumokban sok sok ember munkálkodik azon, hogy
megmentse az idő vasfoga által sérült kulturális értékeket. A digitalizálást
megelőzi a rendelkezésre álló gyűjtemény alapos vizsgálata, majd ezt követi
az elérendő célok kitűzése, majd a digitalizálásra kerülő dokumentumok
kiválasztása, ahol komoly figyelmet kell szentelnünk a szerzői jogoknak, mert a
digitalizálandó anyag szerzői jogi státusza nem tisztázott, az
kellemetlenségeket okozhat. . A kiválasztott dokumentum lehet szöveg, hang,
kép, film, dia, transzparens, térkép, rajz, hírlap. Célunk az állományvédelem,
ami az eredeti dokumentum védelmét, helyettesítését, őrzését, esetleg
megosztását hivatott szolgálni, ami azt eredményezi, hogy egyszerre több olvasó
fér hozzá a dokumentumhoz. Adatbázisba rendezve és tárgyszavas katalógussal
kereshetővé tehető a digitalizált anyag. Gyakran sérülékeny a forrásdokumentum,
így különösen figyelni kell arra, hogy ne keletkezzen kár benne a digitalizálás
során. Ha a dokumentum nehezen nyitható, használjunk könyvbölcsőt, és állványt
a fényképezőgép rögzítésére, ezzel is védhetjük a forrásdokumentum épségét. A
megfelelő "know how" és a megfelelő infrastruktúra a siker kulcsa.
Fontos szempont a forrásdokumentum megfelelő megvilágítása, hiszen ez nagyban
befolyásolja a végtermék minőségét. A
digitalizált gyűjtemény megőrzése érdekében a megfelelő adathordozó alkalmazása
mellett a biztonsági másolat elkészítése is fontos feladat. A digitális
adathordozók karcolódnak, ezért célszerű 2-3 évente újra biztonsági másolatot
készíteni róla függetlenül attól, hogy mennyit volt használva. A hozzá tartozó
metaadatokat is célszerű újra másoltatni. A digitalizáláshoz használt
szoftverek kiválasztása nagyban hozzájárul a biztonságos és gyors
munkavégzéshez. A digitalizált dokumentum nevét, azonosítóját minden esetben
rögzíteni kell, hogy majd a feldolgozás során a mesteranyag alapján
egyértelműen azonosítható legyen. A
digitalizálás során fontos az intézmények munkájának összehangolása, a
párhuzamos digitalizálás elkerülése miatt. Másfél évtizede kezdődött el
könyvtárunkban a digitális gyűjtemény létrehozása. Több tízezer dokumentumot
digitalizáltunk ez idő alatt, köztük bakelitlemezeket, állóképeket, mozgóképeket,
könyveket, folyóiratokat, kéziratokat, hagyatékok, időszaki kiadványokat,
kis-nyomtatványokat, hanganyagokat, DVD-ket, diafilmeket régi szupernyolcas
filmeket, magnókazettákat, mikrofilmet, megörökítve és megmentve az utókor
számára a pótolhatatlan helyismereti kincseket. A legféltettebb régi
helytörténeti könyvet digitalizáltunk és töltöttünk fel a Magyar Nemzeti
Digitális Archívumba és tettünk ezáltal közkinccsé, ezzel is reprezentálva
könyvtárunk kulturális értékeit. Emellett a Nyíregyházi Televízió 1200
videoanyagát sikerült megmenteni digitális formában, valamint többszáz könyvet,
tanulmányt, helytörténeti dokumentumot digitalizáltunk. Több tízezerre
tehető azoknak a helyi témával foglalkozó cikkeknek a száma, amit adatbázisba
rendeztünk(JADOX) és hozzáférhetővé tettünk az interneten. Felbecsülhetetlen
értéket képvisel a feldolgozott Kelet-Magyarország, amit szerencsére már
digitális formában kap meg a könyvtár. Ezek a dokumentumok nem csak a
helyismeret számára értékesek, de az egyetemes kultúra pótolhatatlan gyakran
egyetlen példányai. Óriási kihívás és nehéz embert próbáló feladat a
digitalizálás, rengeteg háttérmunkával, sajtófigyelés, katalogizálás, rekordok
létrehozása, tárgyszavazás, ami nem túl látványos viszont annál időigényesebb,
nem is beszélve a szerkesztésekről, konverziókról, egyéb informatikai
utómunkákról. A megfelelő környezet kialakítása a szükséges hardverek és
szoftverek beszerzése fontos és előre tervezhető költség. A megfelelő szkenner,
a videókártya és az alaplap utasításkészlete, az operációsrendszer és az ahhoz
igazodó felhasználói programok rossz kiválasztása megkeserítheti az életünket.
A feldolgozás során se feledkezzünk el az állományvédelemről és a fényviszonyok
és a páratartalom optimális megválasztásával óvjuk meg a régi dokumentumokat a
további állapotromlástól. Ha a szkennelés sok időt vesz igénybe, érdemes
megfontolni hálózaton működő OCR programcsomag beszerzését. Az optikai
karakterfelismerők hibáinak javítási munkái sok ráfordított időt és energiát
követel. Sérülékeny, nagy értékű dokumentum mozgatása helyett, inkább a
digitalizáló eszközök helyszínre szállítását választjuk. Azért dolgozunk, mert
olyan társadalmat szeretnénk, ahol minden könyvtár látogató egyenlő eséllyel és
méltósággal tudja érvényesíteni emberi jogait.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése