2019. június 9., vasárnap

Java programozási nyelv

Objektum= változó + metódus (függvény)
kerékpár= tulajdonságai+képességei
kemping kerékpár =  (piros, nagy, női, magyar) + ( fékez, gurul, csenget )

Osztály közlekedési eszközök (autó, kerékpár,motor, hév, busz)
Az osztály bizonyos fajta objektumok közös változóit és metódusait leíró tervrajz.

példa osztályra
A következő kód az így megtervezett osztály kódját tartalmazza:

class Bicycle {
       int cadence = 0;
       int speed = 0;
       int gear = 1;
       void changeCadence(int newValue) {
            cadence = newValue;
       }
       void changeGear(int newValue) {
            gear = newValue;
       }
       void speedUp(int increment) {
            speed = speed + increment; 
       }
       void applyBrakes(int decrement) {
            speed = speed – decrement;
       }
       void printStates() {
            System.out.println("cadence:"+cadence+" speed:"+speed+" gear:"+gear);
       }
}
-----------
Nézzük meg egy bicikliket példányosító kódot:
class BicycleDemo {
     public static void main(String[] args) {
          // Create two different Bicycle objects
          Bicycle bike1 = new Bicycle();
          Bicycle bike2 = new Bicycle();
          // Invoke methods on those objects
          bike1.changeCadence(50);
          bike1.speedUp(10);
          bike1.changeGear(2);
          bike1.printStates();
          bike2.changeCadence(50);
          bike2.speedUp(10);
          bike2.changeGear(2);
          bike2.changeCadence(40);
          bike2.speedUp(10);
          bike2.changeGear(3);
          bike2.printStates();
     }
}
---------------
Azonos osztályváltozókat tartalmaznak.


Öröklés

Osztály leszármazottai a tulajdonságokat öröklik

Közlekedési eszközök
Kerékpárok
Kemping,Tandem,iker, férfi,női,montain bike,
-----------
Változók típusai
Az alábbi példa különböző változók deklarációját mutatja:

public class MaxVariablesDemo {
    public static void main(String args[]) {
        byte largestByte = Byte.MAX_VALUE;
        short largestShort = Short.MAX_VALUE;
        int largestInteger = Integer.MAX_VALUE;
        long largestLong = Long.MAX_VALUE;
        float largestFloat = Float.MAX_VALUE;
        double largestDouble = Double.MAX_VALUE;
        char aChar = 'S';
        boolean aBoolean = true;
        System.out.println("The largest byte value is " + largestByte);
        System.out.println("The largest short value is " + largestShort);
        System.out.println("The largest integer value is " + largestInteger);
        System.out.println("The largest long value is " + largestLong);
        System.out.println("The largest float value is " + largestFloat);
        System.out.println("The largest double value is " + largestDouble);
        if (Character.isUpperCase(aChar)) {
            System.out.println("The character " + aChar + " is upper case.");
        } else {
            System.out.println("The character " + aChar + " is lower case.");
        }
        System.out.println("The value of aBoolean is " + aBoolean);
    }
}

A program kimenete:

The largest byte value is 127
The largest short value is 32767
The largest integer value is 2147483647
The largest long value is 9223372036854775807
The largest float value is 3.40282e+38
The largest double value is 1.79769e+308
The character S is upper case.
The value of aBoolean is true


Egész számok
Törtek
Negatív számok
Logikai változók
Karakterek

Egészek
Típus     Leírás     Méret/formátum
byte     bájt méretű egész     8-bit kettes komplemens
short     rövid egész     16-bit kettes komplemens
int     egész     32-bit kettes komplemens
long     hosszú egész     64-bit kettes komplemens
Valós számok
Típus     Leírás     Méret/formátum
float     gyszeres pontosságú lebegőpontos     32-bit IEEE 754
double     dupla pontosságú lebegőpontos     64-bit IEEE 754
Egyéb típusok
Típus     Leírás     Méret/formátum
char     karakter     16-bit Unicode karakter
boolean     logikai érték     true vagy false

Lehetőségünk van egyből kezdőértéket is adni a változónknak:

int anInt = 4;


Operátorok
    4.1. Aritmetikai operátorok matematikai +-/*
    4.2. Relációs operátorok kisebb nagyobb =
    4.3. Logikai operátorok True,False
    4.4. Bitléptető és bitenkénti logikai operátorok  és vagy negáció
    4.5. Értékadó operátorok 
    -=,    *=,    /=,    %=,    &=,    |=,    ^=,    <<=,    >>=,    >>>=
    4.6. Egyéb operátorok

    ?: Feltételes operátor, [] Tömbök deklarálására, létrehozására és elemeinek hozzáférésére használt operátor.,   . Minősített hivatkozás,    ( params ) Vesszővel elválasztott paramétereket foglalja keretbe.,    ( type ) Átkonvertálja az értéket egy meghatározott típussá.,    new Új objektum létrehozása.,    instanceof Megállapítja, hogy az első operandus típusa-e a második operandus.


A vezérlési szerkezetek segítségével az egyes utasítások végrehajtási sorrendjét határozhatjuk meg.
Carakter String s,S,t szavak
Számok -1 3 1/2 0,345
Fügvények Math.round(34.87);

Tömbök és mátrixok
A tömb egy olyan változó, amely több azonos típusú adatot tartalmaz. A tömb (futásidei) hossza a létrehozásakor kerül megállapításra, és attól kezdve a tömb egy állandó méretű adatszerkezet.


A felsorolás típus egy olyan típus, melynek megengedett értékei fix konstansokból állnak. Javában a felsorolás típust enum szóval definiáljuk. Pl. a hét napjait így definiálhatjuk:
enum Days {
  VASARNAP, HETFO, KEDD, SZERDA, CSUTORTOK, PENTEK, SZOMBAT};
}
Vegyük észre, hogy konvencionálisan a nevek a felsorolás típusnál nagy betűkkel írandók, így a kód olvasásánál könnyen felismerhetők a konstansok.

Literálok
változatlan adatok
A literál olyan állandó érték, amely a program kódjába beépül, és azt a továbbiakban (futás közben) nem lehet megváltoztatni. A literálok fajtái:
  • egész...
  • valós...
  • logikai...
  • karakter...
  • szöveg...
  • null"
    • Kör kerülete = 2 * r * PI
    • Kör területe = r2 * PI


  
 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése