Demecsertől délre a nyíséget sárga homok, északra a rétközi
szigeteket a vártanyát fekete föld borította és kötött veres színű homok. itt mondták tőzegtalaj, ami öngyullaadástól
égett, így a hamuval kevert agyaga néhány évig bő termő vót. A fekete főd csigás
vót, mely azt mutatja, hogy ott állandó víz vót. Szikes vót a déli rész ahun szíksót és salétromot
söpörtek. A kenyeret pótló termény pedig a tengeri volt, amit nagyban termeltek.
A pragmatica sanctio korabeli összeírás szerint „A tengeri termelés a nép nagy
szegénységének a bizonyítéka, mert rendesen nem a kültelken, hanem a kertben,
vagy a kertek közelében eső földdarabokon művelték. Az 1700-as években a termés egyrészét nem vette el a földesúr,
másik része pedig nem jutott tizedül az egyháznak. E körülmények segítették elő
a tengeri termelés terjedését. A tengeriföld az adózás alól így ugyi kimaradt.
A régi öregek mondják, hogy tengerikenyeret ettek, meg vakarót. 1870—72-ben a
vasút építésekor az itt dolgozó mérnökök is szívesen elcserélték búzakenyeröket
a tengerikenyérért, olyan jó vót. A rétközi asszonyok nagy tökéletességre
vitték a tengerikenyér sütést. Erdőn szedett komlós párral sütötték. Kovászt
csináltak. A tengerikenyér tésztáját vizeskendőben sokáig rázogatták,
ütögették, majd hirtelen ráborították a lapátra osztán bevetették. Fonnyasztott káposztalevélen, meg csuhéjon
tették a kemencébe, úgy sült meg. Tepsiben is sütötték. A tanyán a kakassal kelnek és a tyukkal fekszenek az emberek. Ahogy pirkadt vagy pitymallott, a kokré kukorékolt. Jó volt ez a korán kelés, mert mire elvégezte a maga körüli nyűgöket, addigra már ott volt az idő, hogy trágyázzon, etessen, itasson, és indulhasson a mezőre, mire fel kel a nap emelni kell a kapát. Először is az istállóba indulás volt a lényeg, hisz nyaranta a tehenek, borjak kimentek a legelőre, akár a falu csordájával, akár az asszony, vagy valamelyik gyerek felügyelete alatt. A marhát ilyenkor reggel etetni nem kellett, hisz majd kint eszik füvet, zöldet eleget. Este meg majd kap egy kis szemeset pótlásnak, mert a tejhez azért kell. Először is trágyázni kellett, ami - ha több tehén is van a háznál, akkor az nem megy pillanat alatt. Még ez előtt hordani kell szalmát a kazalból, hogy a trágya helyére friss alom kerüljön. A kiszedett trágyát pedig kihordani az udvaron lévő trágyadombra, amit időről-időre - trágyahordás idején (mert, hogy olyan is van) kihordanak a földre - sok-sok fordulóval.
Aztán jön az itatás - régen húzni kellett hozzá a vizet, ez bizony időbe telt. Egy tehén pedig nem pohárkával iszik, hanem sokszor akár több vödörrel. Volt mit húzni, és hordani. Sokszor - ha nem volt más segítség, akkor az asszony is besegített. Ő húzta a vizet, az "ember" meg hordta befele.
Ilyenkor aztán a tehénkéket kicsit "rendbe is tette", hisz mégis csak kimegy a legelőre, másoknak ilyenkor "szeme van", ne mondhassák azt, hogy milyen gondozatlan, nyakig "sz.rban van". Meg hát a fejés is jött... Egy kis csutakolás, aztán lemosni a tőgyét, tiszta ruhával meg is törülni, majd jöhet a fejés. Ha sok tehén van, itt vagy egy nagyobb gyerek, vagy megint az asszony - besegít. Aztán az asszony beviszi a tejet, leszűri, szétpakolja, ahová kell. A gazda pedig nekifog a második körnek. Jön a trágyázása a disznónak, egy kis takarítás a baromfiudvaron, szétnézni a többi állat között, majd itat mindenütt. A moslékot a disznónak kihordja, elé borítja, ha ólban tartja őket, akkor zöldet is kapnak, nyáron száraz szénát nem ad, hisz az nagy kincs, majd télen kapnak. Ilyenkor néhány napra mindig előre dolgozik, vág egy darab füvet frissiben. Közben, mikor érkezik a csorda, akkor kiengedi a teheneket, aztán folytatja tovább az egészet. Az asszony meg azokat az állatokat, amikkel valamilyen baj van ellátja szépen. Ha sokat fialt a koca, és nem tudja nevelni az egészet, vagy a borjú olyan esetlen, báránnyal gondok vannak - a frissen fejt tejből kapnak, cumisüvegből szopnak... Ha kimennek a határba dolgozni nap közben, akkor az asszony közben összekészíti a napi élelemet, itókát, a gazda pedig megönti a moslékot a disznóknak, hogy este csak etetni kelljen. Előhozza a marhának az abraknak valót, és minden olyan dolgot, amire majd este szükség lesz. Indulás előtt még bekap pár falatot, aztán vállra a kapa, vagy kasza és indulás. Sütöttek egy kis málét ebédre és estig dolgoztak róla. Káposztalevélen sütötték a málét is, amit kisülés, után olajjal kentek meg. Tengeri lisztből főztek puliszkát. A tepertős zsírospuliszkát zsámiskának hívták. Demecserbül ered a hamuba sült pogácsa kifejezés. Azt mondták régi öregek, hogy a rétköz üsthöz hasonló mélység, oszt a szélén keletkezett a legtöbb rétközi község, meg a szigeteken. „az üst szélétől befele (=északra) van a pokol gyehenna, kifele {=délre) az Isten földje“. Vagyis északra szárazföld alig található, csak a mindent elnyelő, megsemmisítő víz, nád, mocsár, mely legtöbbször tönkreteszi a reménykedő ember kevés vetését. A vártanya volt a rétköz közepe, azt mondták rá a kis Velence, és tényleg tele volt lagunákkal oszt a vizek közepette, úgyannyira, hogy nyáron is csak a vízen át úsztatva nyílik oda a bemenet.Ahun sok a víz ott sok a nád is, a hal is. Pászkák és csikászok járták a vad vidéket, madártojás, kisvarnyu,vadgerle, teknősbéka, pijóca, csík, rák, hal, gomba gyümölcs került a zsákba. Újévi köszöntő; Újesztendőbe Bújj a kemencébe. Szedd ki a málét Rongyos lepedőbe Adj egyet belőle! A papot csónakon vitték a faluba, közben azt mormolta; Kék, Demecser, Megyer, Rád, Nem terem itt egyéb, csak góré, meg nád, Uram, éhen hal itt a te szolgád ! Olyan nagy volt a szegénység, hogy fű nőtt a kemence fenekén. Azt is mondják, hogyha néha tengerilisztből sikerült kenyeret sütni, vagy máiét süthettek, muzsikaszó mellett vetették be, ami azt jelenti, hogy ritka és nagy eseménynek majdnem ünnepnek számított. Meghatja az embert és csodálkozásba ejti a kenyérben szűkölködő rétközi szegény siralmas nótája: Én Istenem, de nagy bús, kinek az élete hús, mert kenyér nélkül kellett enni a csikot. Olyan ritka volt a gabona, hogy egy szekér (= 100 kéve) nádat odaadtak egy kenyérért vagy félvéka rozsért. Egy kenyérért két nap kaszáltak, egy tengerikásás gömböcért száz kéve nádat vágtak le. Az A vitamin hiánytól sokan kaptak farkasvakságot. A sült tök és a sült krompé vót az éhenhalás ellenszere.
Vót úgy, hogy kifagyott a tengeri széki, oszt odalett a termés. A szárazság itt áldás volt, mert a termőföld ugy szaporodott. 1808-ban szárazságkor még a tengeri csutkát is megdarálták kenyérnek. 1817-ben a demecseri lelkész ezt jegyezte fel az " életbéli kimondhatatlan szükség annyira uralkodott, hogy sokan az éhség és szükség miatt megholtanak, azon esztendőben semmi házasság nem köttetett." A pap kenyeret kapott a keresztelésért Demecserben. Az 1786-i díjlevél szerint a pap bére két kereszt élet minden egyes gazdától. Ha a víz visszahuzódott az 1700-as évek végén kiirtották az erdős részeket, melyeket előbb kaszálóknak és legelőknek használtak, majd felszántották oszt bevetették. Minden igyekező ember fogott magának fel egy darab cserét, azt kiirtotta s így lett szánlóföldje, a rét közt levő szigeteken, a Kormolynál, a Kétágú sziget és Kolbárt szigeteken is az embereknek. Házépítésre erdő és nád, szövésre; kender, étkezésre tengeri, káposzta, krompé, rozs. A marhatrágya fűtésre való, a szalma és a venyige fűtésre. Csolnakon kellett vinni az ekét, boronát, vetőmagot; a lovak úszóba mentek a csolnak után, a kantárszárát fogta a csolnakban ülők egyike. Aratáskor hasonlóan vitték a szerszámokat, élelmet, majd ami kevés termés összegyűlt a szigeteken, azt is csolnakon kellett hazaszállítani. Ladikon hordták ki a szigetekről a tengerit is. A krumplit csak télen hozhatták ki. A szántásra használt faekét és a hordáshoz való fakószekeret, melyen nincs vasalás, minden része fából van, a molnárok készítették, legtöbbször helyben. Ahol rozsot vetettek azt úgy is nevezték el, például a rozstalló sziget. Demecsertől északra a Mátyiszeg minden harmadik évben búzát termett. Vótért vetettek, ami a tönköly elnevezése vót. A vótérból jó kenyeret sütöttek, íze jobb, mint a búzakenyéré. A vótér hosszura nől. Gabonaliszttel keverték. Később takarmánynak is használták. Őrlés előtt kőplatóval hántották, sokszor héjastól őrölték lisztnek, melyből kenyeret készítettek. Megőrölték, kikaralyolták, kiszitálták. Kását is csináltak belőle, mit tejjel ettek. Másik vót a tatárka, amit kis mennyiségben termelték régen. Sovány földbe vetették. Nagy Ínségben tengericsutkával őrölték a kenyérlisztnek. A rozs kényes vót,tőzeges talaj nem való neki, hanem fekete vályog kellett neki. A zabnak nedves föld kellett. Szólásmód szerint: gabonát porba, zabot sárba vess. Tőzeges talajon hamar lefagy. Általában keveset termeltek a vártanyán. A tengeri televényföldben nő, akkor jó, ha olyan ritka, hogy az ökör lefekhetik a sorok közt. A szigeteken sok termett belőle. Láthatjuk, hogy a termés volt a fizetőeszköz mindenütt, a tanítónak egy véka csöveslengeri járt a zsoltáros gyerekért. A kölest nagyban termesztették. A lakosok jelentős táplálékát képezte. Víz után vetették. Nagyon rövid a tenyészeti ideje, ezért áradásos vidéken igen célszerű. Szereti a pallagból feltört földet. A lecsapolás után is kölest vetettek egyenesen az első törésű földbe. Paszuly, lencse borsó is volt vetve. 1788 után honosodott meg a krompé. A szigetek krumplit termettek nagyobb részt. A szigetekről csak télen hozhatták ki szekéren vagy szánkán, mikor befagyott, máskor csolnakon. Sült krumplin vágták a nádat emlékezés szerint is. A rétközi öregek elbeszélése szerint legrégibb krumpli a magyar krumpli, mely magasra nő, nem szárad el a szára, sok kinövése van. Indáján számtalan bibircsó, apró kis bogyó van, fehér belől és csicsókás, olyan, mint a faggyú. Egy embernek két zsákkal ha volt. A fekete krumpli korán érő, fás, mint a karalábé ; kék krumplinak is nevezték. A sárga, síma Szent János krumpli a legkoraibb. A csetneki sárga krumplinak nagy szemei voltak. A pirola (peronainak mondják) sárga, nagyra nő, de romlik, fekélyes rozsdafoltok keletkeznek rajta. 1851-ben szeszgyára van Elek Pálnak Demecserben, oda hordták a sok krompét. A vad krompé vagy csicsóka, inkább az udvarokon, kerítések tövében termett. A tüskés sövényből, gallyakból rakott kerítést garádnak hívták. A gyermekek kedvenc csemegéje vót. A repcét nagyban termelték a szigeteken. Legtöbbször árvíz után tavasszal vetették. Az őszi repcét kikapált földbe vetették, nagyra nőtt. A tengeri második kapálásakor elszórták a repcét, letörése után úgy hagyták a szárat. Másik évben gazdag termést adott a repce. A hímárból is olajat sajtoltak. Kisebb magva volt, mint a repcének. Úgy mondják, rokona a gomborkának. A kenderszerben kendert termesztettek. Szabó Antal 83 éves demecseri gazda ottlétemkor így kiáltott nagyszőrű, gubancos, kócos kutyájára: „Nem mensz ki, ni a gerebenre való ! Az 1700 évektől termesztettek itt dohányt. Egy mázsa dohányért másfél mázsa sót adtak. Demecseren kertben, homokparton és kötött fekete földben termett.Legtöbb helyen kapadohányt termeltek, melynek igen erős szaga van. iszapos, fekete földje szerette a dohány de a homokban is megtermettSok huncutsággal jártak el. A szekér úgy volt megrakva, mintha beteg asszonyt vinnének. Úgy mondják : a dohányt felneveli a fiastyúk. A szárazság ugyanis erősíti a dohányt, de a nyári forróságban Gul.) elmarad növésében. A fiastyúk tehát '— melynek aug.-ban van égijárása — azért neveli fel, mert akkor harmatos éjszakák vannak. A paszabiak szerint a felfűzött dohány ki volt akasztva belül a kerítésre, nem látszott tőle a kerítés. Káposzta. Háznál a kertben maguk szükségére elegendő termett minden időben. A tanyán Szabóéknál annyi termett, hogy elvitték eladni vagy elcserélték másra. László Ferenc demecseri lakos feljegyzéseiben olvasható, hogy Demecserben állandó káposztaföld volt az 1874 aug. 19. jegyzőkönyv szerint.A Dinnyéshegyi szigeten finom dinnyét neveltek. A tököt leginkább háznál, a zöldséges kertben termesztették a rétség közötti szigeteken. A tök magja télen át kedvelt csemege; olajat is ütöttek belőle.A sáfránnyal kenték be a szalonnát, meg a levest színezték vele. Az aratás sarlóval történt a Rétközön. A kaszát a múlt század 60 as éveiben hozták a Rétközre először, a 63-iki nagy szárazság idején, Az arató sarló alakja hosszúkás, éle fűrészes, nyele sukkos (33 cm.) nagyságú volt. Ha kopott az éle (recéje), 21megvágatták cigánykováccsal; ezért mondták hosszú-, vágott- és cigánysarlónak. Volt kaszasarló is, mely kasza anyagából készült, éle sima volt és fű vágásra használták. A Rétközön az aratást kepének mondják, az aratót Repesnek.A sarlóval való aratásnál ülletig érő tarlót hagytak; felébe, meg harmadába vágták a szárat. A kalász volt a fontos, szalmára nem volt szükség. Kaszával a magyarok csak rávágtak, az arató tótok, kik lecsapolás és tagosítás után jöttek Zemplénből, rendre vágtak. Ha nagyon babos volt a gabona, kivágták vagy kaszával letetejezték. Ha nem rendes kaszálás volt, dűlt vagy gazos volt az élet, az esetben kifordult az ember és rendre vágta. Marékkai szedték a markot. A rendet is marékkai volt jobb szedni. Kaszával földig vágták a tarlót.Mikor sarlóval vágták az életet, a balkéz négy ujját összeszorították (ha széjjel nyitották : elvágták), az oldalt kinyújtott hüvelykükkel hajtották az életet a jobb kézben fogott sarlóra. A levágott élet a balkarjára feküdt s amikor egy marék lett, lefektette a földre. Amikor kaszával aratták az életet, (ezt először csak kaszálásnak hívták), akkor a marékszedő két kézzel szedte a térdére, úgy hátrált; a kasza után ma szedik fadarabbal is, sarlóval is, de legbiztosabb kézzel, nem marad úgy el az élet. A fa egy kisszékláb nagyságú volt. A rendet gereblyével szedték. A gazos, kaszával rendre vágott életet kézzel szedték marékba. A gazos életet nem kötik fel azonnal, csak marékba szedik s úgy hagyják, hogy a dudva száradjon benne. Nincs annál utolsóbb, ha a rendre vágott gazos életet rendben hagyják száradni: pocsékba megy, összetörik. A tiszta életet kévékbe kötötték. A nagyon gazosat, amelyik jószág számára etetésre való volt, boglyába. A sarlóval aratottat rögtön marékba szedték, nem is mentek tovább addig, míg be nem kötötték.Ha sarlóval arattak, reggel harmaton megvetették a kötelet, hogy egész napra elég legyen és vonult legyen. Ha subafávalAztán jön az itatás - régen húzni kellett hozzá a vizet, ez bizony időbe telt. Egy tehén pedig nem pohárkával iszik, hanem sokszor akár több vödörrel. Volt mit húzni, és hordani. Sokszor - ha nem volt más segítség, akkor az asszony is besegített. Ő húzta a vizet, az "ember" meg hordta befele.
Ilyenkor aztán a tehénkéket kicsit "rendbe is tette", hisz mégis csak kimegy a legelőre, másoknak ilyenkor "szeme van", ne mondhassák azt, hogy milyen gondozatlan, nyakig "sz.rban van". Meg hát a fejés is jött... Egy kis csutakolás, aztán lemosni a tőgyét, tiszta ruhával meg is törülni, majd jöhet a fejés. Ha sok tehén van, itt vagy egy nagyobb gyerek, vagy megint az asszony - besegít. Aztán az asszony beviszi a tejet, leszűri, szétpakolja, ahová kell. A gazda pedig nekifog a második körnek. Jön a trágyázása a disznónak, egy kis takarítás a baromfiudvaron, szétnézni a többi állat között, majd itat mindenütt. A moslékot a disznónak kihordja, elé borítja, ha ólban tartja őket, akkor zöldet is kapnak, nyáron száraz szénát nem ad, hisz az nagy kincs, majd télen kapnak. Ilyenkor néhány napra mindig előre dolgozik, vág egy darab füvet frissiben. Közben, mikor érkezik a csorda, akkor kiengedi a teheneket, aztán folytatja tovább az egészet. Az asszony meg azokat az állatokat, amikkel valamilyen baj van ellátja szépen. Ha sokat fialt a koca, és nem tudja nevelni az egészet, vagy a borjú olyan esetlen, báránnyal gondok vannak - a frissen fejt tejből kapnak, cumisüvegből szopnak... Ha kimennek a határba dolgozni nap közben, akkor az asszony közben összekészíti a napi élelemet, itókát, a gazda pedig megönti a moslékot a disznóknak, hogy este csak etetni kelljen. Előhozza a marhának az abraknak valót, és minden olyan dolgot, amire majd este szükség lesz. Indulás előtt még bekap pár falatot, aztán vállra a kapa, vagy kasza és indulás. Sütöttek egy kis málét ebédre és estig dolgoztak róla. Káposztalevélen sütötték a málét is, amit kisülés, után olajjal kentek meg. Tengeri lisztből főztek puliszkát. A tepertős zsírospuliszkát zsámiskának hívták. Demecserbül ered a hamuba sült pogácsa kifejezés. Azt mondták régi öregek, hogy a rétköz üsthöz hasonló mélység, oszt a szélén keletkezett a legtöbb rétközi község, meg a szigeteken. „az üst szélétől befele (=északra) van a pokol gyehenna, kifele {=délre) az Isten földje“. Vagyis északra szárazföld alig található, csak a mindent elnyelő, megsemmisítő víz, nád, mocsár, mely legtöbbször tönkreteszi a reménykedő ember kevés vetését. A vártanya volt a rétköz közepe, azt mondták rá a kis Velence, és tényleg tele volt lagunákkal oszt a vizek közepette, úgyannyira, hogy nyáron is csak a vízen át úsztatva nyílik oda a bemenet.Ahun sok a víz ott sok a nád is, a hal is. Pászkák és csikászok járták a vad vidéket, madártojás, kisvarnyu,vadgerle, teknősbéka, pijóca, csík, rák, hal, gomba gyümölcs került a zsákba. Újévi köszöntő; Újesztendőbe Bújj a kemencébe. Szedd ki a málét Rongyos lepedőbe Adj egyet belőle! A papot csónakon vitték a faluba, közben azt mormolta; Kék, Demecser, Megyer, Rád, Nem terem itt egyéb, csak góré, meg nád, Uram, éhen hal itt a te szolgád ! Olyan nagy volt a szegénység, hogy fű nőtt a kemence fenekén. Azt is mondják, hogyha néha tengerilisztből sikerült kenyeret sütni, vagy máiét süthettek, muzsikaszó mellett vetették be, ami azt jelenti, hogy ritka és nagy eseménynek majdnem ünnepnek számított. Meghatja az embert és csodálkozásba ejti a kenyérben szűkölködő rétközi szegény siralmas nótája: Én Istenem, de nagy bús, kinek az élete hús, mert kenyér nélkül kellett enni a csikot. Olyan ritka volt a gabona, hogy egy szekér (= 100 kéve) nádat odaadtak egy kenyérért vagy félvéka rozsért. Egy kenyérért két nap kaszáltak, egy tengerikásás gömböcért száz kéve nádat vágtak le. Az A vitamin hiánytól sokan kaptak farkasvakságot. A sült tök és a sült krompé vót az éhenhalás ellenszere.
kötötték, a száraz kötél eltört. A subafa 2 araszos volt. Amikor az arató sarlóval vágott, ölébe vágta és szedte is markot. A kaszával arató mellett külön volt marékszedő. Kévekötő itt is, ott is. A kévekötő a subafát nem tette a földre, hanem a gatyakorchoz dugta. A kötelet tartalmazó kévét a kévekötő magával vitte, mikor a marékhoz ért, letette, majd a marékot felvette és a másik marékhoz vitte. A kötelet tartalmazó kévéből egy kötelet kihúzott, ennek bakját (= fejét) fogta, hogy szét ne menjen, akkor a két markot összetette. A kévét rátette, összesodorta kezével a kötél két végét, a subafát a .koréból kirántotta, a kötélnek — ahol kezével megsodorla aládugta, egyet kanyarított rajta, a kötélsodra aláfordult magától, úgy hogy olyan erős volt a kötél, hogy a kezét se tudta aládugni. Nem bomlott akkor ki a kéve. A kötélnekvalót, mint előbb mondtam, harmatos gabonából aratták, a kötelet ebből vetették. Ha harmat nem volt, leöntötték vízzel; a kötél megcsinálása után fentmaradt zilát ( = összetört hul
ladék) az aratók maguknak hazavitték, soha se szólt érte a gazda. Az arató csirkéjének mindég elég volt a zila.A sarlóval aratott kéve 2 markos volt (említenek 3 markosat is), a
kaszával aratott 1 markos.. A kévéket keresztberakták. Egy kereszt a sarlóval aratottból 20 kéve, a kaszával aratottból 18 kéve. A legalsó kéve megtörve kalásszal felfele a bújtató. A legfelsőnek a neve pap, a pap alatti kéve a rektor. Valószínűleg hajdan ezzel fizették a papot, meg a rektort. A gabona szára vagy ott veszett, vagy leégették. Fel is kaparták a szegények. Még most is mondják: „Elmehetsz tailót kaparn;.“ Azt jelenti, hogy sovány kereset.Régen majd minden községben volt csűr az olyan nagy gazdáknak, kiknek sok termett s a cséplés benyúlt a télbe. Ma már nincs. Még karácsonykor is csépeltek benne. A gabonát a helyszínen csépelték ki és nyomtatták el a szigeteken. A sarló használata idejében a lakóháznál udvaron csépeltek. Akinek csűrje volt, az csűrben. A nyomtatás is a saját portáján történt. Akinek tanyája volt, az is többnyire behordta az udvarára.A hordás nagy parádéval történt, felcsengőzött, pántlikázott ökörfogatokon. Ló kevés volt. A kisebb gazdák hordták lóval. A keresztet villával adogatták fel a szekérre. Markos fiú volt, aki felhányta a szekérre, meg az asztagba. Olyan kévék voltak, hogy mikor a villával emelni akarta, a nyelét a földnek kellett vetni, úgy tudta szekérre emelni. Az állattartás könnyebb volt, a rideg tartás és az istállózó tartás egyaránt szokásban volt. Amikor nem volt elég takarmány, akkor a rétközben hallal etették a disznót. Nagyböjtkor csíkot szabad vót enni. A parasztgazdák állatai részben ridegen, részben földólakban teleltek. Csak századunk első évtizedeiben kezdtek a módosabb gazdák istállót építeni. A ridegen tartott jószág szállása a falu déli oldalán, a szélvédett helyeken, négyszögbe állított kazlak, ácsolt karámok között volt, csak egy kis részét fedték be. Azokat a jószágokat, amelyekre naponta szükség volt, otthon földólakban tartották. Ez földbe ásott négyszög alakú helyiség. A nyeregtetőt két „ágasfa" tartotta, náddal, kukoricaszárral („csutkával") vagy szalmával fedték be. Sokszor földdel is behányták, hogy még melegebb legyen. A felszabadulás után a földet kapó „újgazdák" közül még sokan alkalmazták ezt a gyors és olcsó istálló építési módot. Főleg teheneket tartottak benne, néha lovat is, sertést sohasem. A sertésnek a ház végében, de nem a házhoz építve, félereszt készítettek. A sertés kora tavasztól késő őszig a kondára járt. De még télen is szívesen kiengedték a ház körüli kertbe, hogy kitúrja és összeszedje a földben maradt veteményeket. A Rétköz, természeti adottságainál fogva, sajátos helyet foglal el az átalakulási folyamatban. A rétközi községek életében ugyanis a középkorban az átlagosnál nagyobb szerepet kapott a természeti környezet szabad hasznosítása. Az ősfoglalkozások egészen a tőkés termelési mód kibontakozásáig tovább éltek, és a megélhetés szempontjából mindig fontos szerepet játszottak. Az árvizek miatt nem a földművelés, hanem az állattartás volt a fő foglalkozási forma, mely a zsákmányoló, gyűjtögető életmóddal együtt a történeti fejlődés legkorábbi szakaszát idézte még a XIX. század első felében is. A rétközi községek mindennapi életét a szabályozás előtt a víz határozta meg. Szeszélyeihez alkalmazkodott a település formája, a lakóházak építési technikája, a rétközi emberek életmódja. Ebbe a zárt, természet által szabályozott világba, a feudális társadalom kötöttségei csak nehezen tudtak betörni. Mindaddig, amíg a megélhetés elemi feltételeit a természeti környezet biztosította, a földtulajdonnak nem volt központi szerepe. A halászat, vadászat, nádlás, szénagyűjtés és az ehhez kapcsolódó állattartás, makkoltatás, sulymászat, vesszőfonás ugyanis - a szokásos dézsma mellett - egész településeknek munkát, megélhetést adott. A századforduló táján már sok paraszti gazdaságban is mangalica fajtát tartanak. A jelentősebb uradalmak pedig törzsállományt alakítanak ki belőle. Az Odescalchy-birtokon megyeszerte híres mangalica törzsállomány volt az 1920-as években. Századunkra Ibrány községben a szántóföldi növénytermesztés lett a fő megélhetési forma. Az állattartás - mely a természeti adottságokra alapozva századokig első volt - a második helyre szorult. Ez a változás azonban nem az állattartás visszaeséséből adódott, hanem a növénytermesztés igen gyors ütemű fejlődéséből. A dohány téli munkája alkalmat adott a beszélgetésre, mesélésre, tréfálkozásra. A beszélgetések egyik témája a finánc volt. Kizárólag olyan történetekben szerepelt, ahol mindig pórul járt. Gyakran utánozták mozgását, beszédmodorát, eljátszották azt is, hogy hogyan keresi a „szűzdohány"-t. A csomózóban egymással is vicceltek az emberek. Aki kiment a dolgát végezni, „vizet tettek alá". Felhajtották a dohánylevél széleit, vizet öntöttek bele, majd összecsomózták. Ha ráült, volt nagy derültség.Régebben az érett dohányt egyszerre szedték le, vagyis „törték". A „színdohányt" persze külön szedték az „aljdohány"-tól. „Féllapátos" vagy „egészlapátos" tűvel fűzték. Szárítani az uradalmi pajtákba vitték, de ha sok volt, aggattak mindenhova, még a „dohánygóró"-ra is. A szárított dohányt télen válogatták, csomózták, bálázták. A válogatásnál a hosszúságot és a színt nézték. A csomózás már könynyebb volt. A csomókat „suskó"-val kötötték össze, a színdohánynak pántlikát csináltak. A csomókat „bálákba" rakták, amit négy „bálfa" fogott össze. Ezeket előbb vesszővel, később dróttal kötötték szorosra. 1889-ben a következő minőségű dohányok voltak: szivar- és válogatott, első osztály, második osztály, harmadik osztály, kihányás. Munkaigényes növény a dohány is, melynek termesztését a monopólium előtt semmi sem sem gátolta, csupán az, hogy a nyomásos gazdálkodási rendszerbe sehogyan sem fért bele. Olyan területekre volt szükség, melyeket kivehetnek a nyomás alól, és amelyek a dohány munkaigényessége miatt közel vannak a településhez. jobbágyok ilyen földterületeket csak úgy szerezhettek, ha feltörték a nádasokat, irtáshelyeket. Az itt termelt dohányból a földesúr dézsmát szedett. Ibrányban a tagosítási perben vitatott egykori nádasok voltak a dohánytermő területek. Közvetett adatok utalnak a dohánytermesztés technikájára, a szárítás módjára és az értékesítésre. 1843-ban dohányszárító pajta még nem volt a településen, ezért arra gondolhatunk, hogy a letört és felfűzött dohányt az eresz alatt vagy kerítésre aggatva, jobb esetben „álló"-kon száríthatták. A megszáradt dohányt a padláson szalmára tették. Csak a jobbágyok foglalkoztak dohánytermesztéssel a nyomás alól kivont területeken. Az allodiális birtokon dohányt nem termeltek. Az értékesítéssel nem volt nagy gond. Legtöbbször helyből is elkelt, de ha jobb pénzt akartak érte kapni, Rakamazra vitték. Az értékesítő helyek ugyanis a fontos utak mentén, átkelőhelyeknél alakultak ki. A monopólium következtében a nagybirtokokra koncentrálódott a dohánytermelés. Az egykori kistermelők feleskertésznek álltak az uradalmakba. A felesdohányosok a nagybirtokokon hasznosították azt a tapasztalatot és szakértelmet, melyet századok óta hagyományként őrizgettek. Egyes uradalmak híres dohánytermelő területekről hívtak kertészeket. Ibrányban is voltak hevesi dohányosok, de a feleskertészek zöme Ibrányból vagy a környező községek lakóiból került ki. Az Odescalchy uradalomban már az 1870-es évektől nagy területeken termesztettek dohányt. A Nagyerdő tanya és a Fekete-vár tanya (ma Nagytanya) volt a dohányosok központja. A Nagyerdőn a pajták mellé már csomózót is építettek, a Feketeváron ilyen nem volt, ott csak a házakban csomóztak. Palánki János 1950-ben, 85 éves korában így emlékezett vissza arra a hat évre, melyet az ibrányi uradalomban feleskertészként eltöltött: „A feles félvégű házat kapott, ezért bért nem kellett fizetnie. Ketten laktak egy konyhán, de megszokták, mert mindenütt így volt. Voltak olyanok is, akik földházakban laktak. Volt olyan év, hogy „lótartás"-t is kaptak. Ez azoknak járt, akik távol laktak a pajtáktól, és ott, ahol nem volt csomózó. Talyigán hordták haza a dohányt, úgy csomózták. Havonta 10 pengőt kaptak kenyérre. A napszámosok fizetésére külön adtak minden két hétben. Kezdetben még a palántanevelésért is adtak egy mázsa gabonát. Számadáskor mindent levontak, de ritka volt az az év, hogy egy kis nyereség ne lett volna." A dohánytermesztés térhódítása a megye területén egybeesett az árvízszabályozási munkák befejezésével. A század közepén Szabolcs megye még csak 5%-át adta az ország dohánytermesztésének. A tanyán a szegény ember a krumpliból, a tengeriből meg a cukorrépából pénzelt." Ha volt „krompé", akkor nem volt éhezés. A tengeriből „málé"-t sütöttek, „puliszkáit főztek. A csutkán meg pár mázsa répán elvolt a jószág egész télen. A tengerit kétszer kapálták, az első kapálás „egyelés" is volt, „töltögetés" is volt, vagyis a kikapált gazt a sorok között „bakkhátra" összehúzták. A második kapáláskor, a „másodolás"-kor a tengeri töve köré húzták össze a földet. Általánosan elterjedt szokás volt, hogy a tengerisorok között „köztest", azaz tököt vagy babot (paszulyt) is termeltek. A tengeri törése kezdetben „suskó"-val együtt történt. Ezt a betakarítási módot több dolog is indokolta. A korábban termesztett fajtákat csak nehezen lehetett kibontani, speciális szerszám - egy hegyes fa - kellett hozzá. A suskóra a dohány csomózásakor szükség volt, ezért azt a „hántolás"-kor gondosan összegyűjtötték és eltették. A „csutkát", a tengeri szárát „görbekéssel" levágták és télen át a jószággal etették. A lerágott tengeriszárat, az „izék"-et kúpokba rakták, és egész nyáron sütöttek-főztek vele. Kenyérsütéskor ezzel fűtötték be a kemencét is. A rétköz valaha hazánk egyik legnagyobb lápvidéke volt. A tartós vízborításban a nád, sás, gyékény szerves anyagai nem bomlanak le, hanem vastag tőzegrétegként halmozódnak fel. Az így keletkező láp sokszor a víz tetejére emelkedik: ezeken az úszólápokon egykor legeltetés és kaszálás is folyt. A rétközben nem egyszer előfordult, hogy a lápon legelésző gulyát átfújta a szél a szomszéd falu határába! Mára alig pár száz hektárnyi hírmondója maradt az egykori lápoknak, úszó változatukkal pedig csak egyetlen helyen találkozhatunk. Pedig a lápi tőzeg a légköri szén-dioxid egyik legfontosabb megkötője (a most kibányászott kőszénmezők is lápi körülmények között képződtek évmilliókkal ezelőtt), így fontos tényezője a klímaegyensúlynak.
A Rétköz lecsapolása után kiszáradó, levegőre jutott tőzegből sok ezer év megkötött szén-dioxidja jutott a légkörbe, és sokfelé ma is rendszeresen leégetik a területeket. Emellett a lápok a talajvíz természetes tárolói, befogadói. A tőzeges talajú lápmedencék szivacsos tőzegrétegükben nagy mennyiségű vizet raktároznak el, s száraz időben mérséklik környezetük víz- és párahiányát. De a lápok élővilága is igazán egyedülálló. Hatalmas élményt nyújtanak az emberes méretű zsombékosok, „rakottyával”, füzesekkel tarkított nádas-gyékényesek (régi elnevezéssel: a cseret). Számos ritka, védett fajunk kizárólag a tartós vízborítású lápokban él. Közéjük tartozik a fehér virágú hínárszőnyeget alkotó békaliliom, a kúszó tövű lápi csalán, a zsombékokra föltekergőző mocsári lednek. A legháborítatlanabb lápok belseje pedig olyan ritka madarak menedéke és fészkelőhelye, mint a fokozottan védett vörösgém.
Irodalomjegyzék
Frisnyák Sándor (1980): Adalékok a Rétköz régi vízrajzához (A Szebecse folyó) -Szabolcs-Szatmári Szemle 2: 115-119.!
Kiss Lajos (1961): Régi Rétköz. - Akadémiai Kiadó, Budapest.!
Kormány Gyula (2000): A Rétköz földrajza: A kistáj gazdaságának természeti- és társadalomföldrajzi alapjai. - Nyíregyházi Főiskola Földrajz Tanszéke, Nyíregyháza!
Molnár Géza (2003): A Tiszánál. - Ekvilibrium Kiadó, Zalkod. !
Réfi Oszkó Magdolna (1997): Gazdálkodás a Rétközben a XVIII-XIX. században. -
A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Levéltárának Kiadványai, Nyíregyháza.!
Pók Judit (1992): Szabolcs vármegye katonai leírása: 1782-1785. - Szabolcs-Szatmár Megyei Levéltár, Nyíregyháza.!
Takács Péter (1987): A dadai járás parasztjainak vallomásai 1772. - Szabolcs-Szatmár Megyei Levéltár, Nyíregyháza.!
Takács Péter (1988): A kisvárdai járás parasztjainak vallomásai 1772-ből. - Rétközi Múzeum kiadványa, Kisvárda.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése