Magyarországon évről évre nő a
szenvedélybetegek száma, köztük egyre több a kóros játékfüggő. A számítógépes
függőség több, annál, hogy a gyermek szeret játszani egy bizonyos játékot. A
kötődés olyan erős, hogy megvonása dühkitörést és agressziót vált ki a
gyerekből. A számítógépről való letiltással szabályos elvonási tünetek jönnek létre,
ami nyugtalanságban, szorongásban, pánikban esetleg vad indulatban nyilvánul
meg. A mentális jelek segélykiáltások, amik mindig ott lépnek fel, ahol a
gyermek valamilyen érzelmi szempontból magányosnak és elhagyatottnak érzi
magát. Úgy véli, hogy nem kap meg valamit és ezt a hiányt akarja pótolni a
játék segítségével. Az esetek nagy százalékában a gyermekek nincsenek tisztában
a cselekedeteik és a lelki dolgaik összefüggésével, a szülő egyszer csak azt
tapasztalja, hogy a gyermeke nem tud már meglenni a számítógépes játékok által
nyújtott talmi ideák és a virtuális világ nélkül, ahol a kudarcai eltűnnek,
sikeres és eredményes lesz.
A számítógépes játékfüggés tünetei
nyilvánvalóak, de a szülő nem veszi ezeket a jeleket. A függőség olyan
magatartásmódok sorozatát hozza felszínre, amelyeket addig nem tapasztaltunk. A
személyiség nem tud lemondani róla még akkor sem, ha ezek testi, lelki és
szociális ártalmait érzi vagy a környezete tiltja. A függőség azonban nem csak
anyagokkal szemben alakulhat ki, lehet televízió vagy számítógép, chat,
vásárlás függőség is. Valahogy úgy indul az egész, hogy a gyermek látva,
beszélgetve másokkal kipróbálja a számítógépes játékokat. Amikor a környezete
nem eléggé inger dús számára, szülei elhanyagolják, nem képes sikereket elérni
a tanulásban párkapcsolatban, nincs célja, értelmetlenné válik az
élete,(nincsenek programok, szülők elfoglaltak, problémák vannak körülötte,
akkor a gyermek olyan világba menekül ahol ezek a problémák nincsenek jelen.
Ha a gyermeke egyre több időt tölt a gép
előtt, az iskolából hazatérve bezárkózik a szobába és ha benyit a szülő
agresszív indulatos hangol válaszol, nem érdekli a családja, nem éhes,
elhanyagolja alapvető szociális szükségleteit, nem fontosak már számára azok a
dolgok amik eddig meghatározták életét, kezdi elhanyagolni a hobbijait,
melyeket régen szeretett, csak arról tud beszélgetni, hogy mit csinált, hol
tart éppen a játékban, a baráti kapcsolatai is egyre inkább áthelyeződnek a
virtuális világba, a tanulmányi eredménye fokozatosan romlik, egyre kevesebbet
tanul, azt mondja a számítógépen kell elkészítenie a házi feladatot, a
realitásérzéke változik, egyre erősebb „sikerforrás” a számítógépes játékok
során elért eredmény, ha letiltásra kerül sor akkor az veszekedések,
dührohamok, rongálások árán sikerül. A gyermek gyakran elhiteti a szülővel hogy
a számítógép már elavult és venni kell egy jobb modernebb gépet mert ez már
lassú. Az igazi ok azonban az hogy a számítógépes játék csak bizonyos hardverek
együttes megléte mellett futtatható, amihez a szülőket értelmetlen
beruházásokba hajszolja.
A szülőnek gyakran nincs meg az
alapismerete ahhoz hogy felismerje a gyermeke átveréseit, ha az iskolában a
tanár nem képes irányítani az órán ott is csak játszik, és még a
számítástechnikai ismeretekben is lemarad,a szülő gyakran csak annyit tud
gyermekéről, hogy délután gyermeke a könyvtárba ment, de azt nem tudja hogy ott
csak játékszenvedélyének hódol, amíg el nem fogy a pénze játszik megállás
nélkül, nem eszik nem iszik, majd addig bolyong amíg újabb pénzt nem szerez
amivel csillapíthatja a játékszenvedélyét. Ezek a gyerekek értelmetlenül
lődörögnek és csak azon jár az agyuk hogy tudnának egy újabb potya körre szert
tenni. Tekintetük fáradságról, kimerültségről árulkodik, nincs az arcukon
érzelemnek már semmi jele, amint megkapják a lehetőséget a számítógép
használatához a türelmetlenség és remegő feszültség átalakul kétségbeesett
izgalommá és mindenen átgázolva rontanak a számítógéphez. Akkor vesszük észre a
betegséget amikor ki akarjuk kapcsoltatni velük a számítógépet, ugyanis nem
képesek rá. Amikor megszakad az internetkapcsolat dühösen és kétségbeesetten,
gyűlöletes arccal akarják elpusztítani a környezetükben található tárgyakat. A
tehetetlen düh elképesztő agresszivitást hoz a felszínre, ami a legsúlyosabb
bűncselekmények elkövetésére szolgáltat mentális hátteret. Összeszorított
ököllel és dühös tekintettel bolyongnak türelmetlenül enyhülést remélve. A
szenvedélybeteg gyermek már elképzelni sem tudja az életét számítógép nélkül,
lehangolt, depressziós és szorongó ha nem játszhat, gyakran fáradt, álmos, a
szemizom egyensúlyának zavarát okozhatja a túlzott számítógép használat, ami
szédülést okozhat, krónikus szemgyulladások keletkeznek,szemégés,
szemfáradtság, kötőhártya-vörösség, szárazságérzet, betűk összefolyása,
fejfájás, a szemhéjszéli bőr vörössége vagy gyulladása, szúró érzés vagy
könnyezés tapasztalható. Ha ezeket észleli a szülő joggal gyanakodhat arra,
hogy a gyermeke hazugságokkal leplezi sajátos életvitelét. A játékhoz pénz kell,
ha otthon nem engedik a számítógéphez, amit akár bűncselekmény árán is
megszerez.
A gyermek időérzéke leromlik,
megfeledkezik biológiai szükségleteiről (evés, ivás, pihenés, tanulás) a játék
közben. Nem érdekli más, csak a játék,nem is érzi, hogy amit csinál probléma
lenne, a dolgok fontossági sorrendje átalakul, olyan világot teremt magának
amiben nincs helye a problémáknak és ha a szülő ki akarja ragadni ebből a
közegből akkor meglepő ellenállásra számíthat. A fiatalok jóval több időt
töltenek el a számítógép előtt, mint amennyit eredetileg kellene. Fokozatosan
elszigetelődnek, lógnak az iskolából, rosszul alszanak és deviáns lesz a
viselkedésük és megjelenik a suiciditás. Nagy segítség lenne, hogy ha a szülők
odafigyelnének a gyermekeikre és tudnák, milyen programokat használ a
csemetéjük. A számítógépes játékok elsősorban a fiúk figyelmét keltik fel.
Társadalmi párbeszédre és az oktatás megváltoztatására van szükség. Emellett
fontos, hogy a fiatalok megtanulják a családban a tiszteletet és nagyobb
figyelmet kapjanak az emberi kapcsolatok. A beteg a saját erejét használja fel
a betegség legyőzésére. Hiszen a szenvedélybetegséget csak legyőzni lehet,
gyógyítani nem. Minimálisan 3 hónap szeparáció és csoportterápiás kontroll
segíti elő az átalakulást. A gyerekek mesterséges örömforrást keresnek a
játékokban, ergó ezt kell pótolni ahhoz hogy elfelejtsék illetve ne keressék az
olcsó eufóriát. A viselkedési addikcióktól való elfordulás a legnehezebb. ha a
beteg nem tud ellenállni a kísértésnek, aztán nem tudja abbahagyni szokását,
kényszeresen visszatér hozzá. Mindezek következtében beszűkül és korlátozódik
egyetlen szenvedélyre. Hibás énképek esetén előfordulhatnak a kóros
feszültség-levezetésnek egészen extrém megnyilvánulásai. Kényszeresen kárt
tehet magában, de az önsértő viselkedésnek nem suiciditás hanem a feszültség
levezetése. A virtuális világban amit a játék ad, teljesül a vágy, hogy itt
ellentétben a valósággal, ők lehetnek a legkiválóbbak, legnagyobbak,
legerősebbek, legszebbek. Könnyebben szocializálódhatnak ebben a világban a
legkisebb nehézség nélkül. Sokan azért kezdenek el játszani, mert elesettnek és
jelentéktelennek érzik magukat igazi lehetőségeik, korlátaik között, a játékban
pedig egyszeriben hatalmasokká, híresekké válhatnak.
Ebben a világában a kapott szerep
megváltoztatja a helyes helyzet felismerésünket, önértékelésünket, itt képesek
vagyunk helytállni és elviselni a nehézségeket, szembesülni a szürke
hétköznapok problémáival. Szinte rezisztenssé válnak a külső ingerekkel szemben
újra és újra visszaesnek a játék világába, ahol minden egyszerű és könnyebb. Ha
a játékszenvedély menekülés a valós problémák elől, akkor az betegség. A
szülők, tanárok feladata, hogy eltérítsék a fiatalokat a túlzásba vitt játéktól
azzal, hogy kommunikálnak velük, segítenek a problémáik megoldásában, és
alternatívákat kínálnak fel számukra, a szabadidő tartalmas eltöltésére. A
függőség társadalmi következménye óriási. Felnőttként a szenvedélybeteg gyermek
tovább folytatja kisded játékait és majd a munkahelyen is a játék fog uralkodni
felette, „cyberparaszt” játékokat játszik és a munkája már csak másodlagos
lesz. A folyamatos játékot csak addig szakítja meg amíg a főnöke elhalad
mögötte. A teljesítmény rovására megy a szenvedélybetegség, akár a dohányzás,
hiszen a dohányosok 20%-al kevesebbet dolgoznak a többieknél mert ki mennek
rágyújtani.
A szenvedély fokozatosan eszkalálódik,
kicsiben indul és beláthatatlan következményei lehetnek. Hosszútávon már
gyermekkorban elvetett mag felnőtt korban csúcsosodik a teljes élet kudarcává,
ami majdan felnőtt korban akár a suiciditás gondolatának előtérbe kerüléséhez vezethet.
A játékfüggő a saját és mások egzisztenciáját is veszélyezteti. A családi
kassza mindig megérzi ha a gyermek szenvedélybeteg, mert olyan kiadásokkal
terheli a családot ami normális esetben nem lenne.(gépvásárlás,internet, online
kártya előfizetés, dvd vásárlás stb.)
Irodalom:
http://webszemle.blog.hu/
http://www.axel.hu/cikk/axel.hu/31013
http://logout.hu/cikk/az_internetes_jatekfuggoseg/teljes.html
http://www.sg.hu/cikkek/66248/betegseg_lehet_a_szamitogepes_jatek_fuggoseg
Hivatkozások:
http://www.british-legends.com/history.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_game
http://www.uoherald.com/news
http://everquest.station.sony.com/
http://klikk.millenaris.hu/
http://www.millenaris.hu/jovoiskolaja
http://www.ittk.hu/
http://levelup.hu/
http://www.coedu.hu/
Mai idézet: "...Quid brevi fortes iaculamur aevo? Quid terras alio calentes sole mutamus? Patriae quis exsul se quoque fugit?..."
Kedves Tanár Úr!
VálaszTörlésFélelmetes dolgokat tudtam meg ebből a blogból. Nekem van két fiam, általános iskolába járnak, és ezeket a jeleket észrevettem rajtuk. Titkolóznak, bezárkóznak a szobályukba, eltünnek félnapra, most mit tegyek?
Kovács Gézáné
Beszterec
Kedves Kovács anyuka!
VálaszTörlésNagy segítség lenne, hogy ha mint szülő odafigyelne a gyermekeikre és tudná, milyen programokat használnak a gépen, merre járnak, mit csinálnak. Ha Ön szervezi meg a programjukat, nincs lehetőség a görbe utakra. A játék ideje legyen meghatározva és az intervallum is. Csak akkor lehet bekapcsolva a gép ha játszik, de pl. csak 15-16-ig kösse ezt az egy órát is feltételekhez.
Sok sikert és kitartást.
Sz.L.
Kedves Tanár Úr!
VálaszTörlésMegdöbbenve veszem tudomásul,hogy azokat a jeleket látom a páromon,amik a játékfüggőséget jellemzik.Többször jeleztem Neki,hogy ez már függőség.A válasza az,hogy én ezt nem értem meg,mert a céhet Ő alapította. Miután felkel,már játszik illetve ha hazaér az első dolga,hogy belépjen a játékba és hajnalig képes játszani evés nélkül.Már több kilót fogyott.Ez a fő probléma.A környezetére se figyel,ezalatt azt értem,hogy a számítógép a hálószobában van,ha kérem akkor se kapcsolja le.Ami még leginkább zavaró,hogy nem lehet vele beszélgetni.Többször felteszem a kérdést és nem válaszol,teljesen a játékra koncentrál.Egyéb jelekről nem is beszélve...
Tudna nekem tanácsot adni?
K.Zs.
Budapset
Kedves Tanár Úr!
VálaszTörlésMit tegyek nem tudok szabadulni a WOW-tól, már éjjel is fennmaradok aminek a következménye hogy nappal a munkahelyemen fáradt vagyok. Azon veszem észre magam, hogy a munkahelyen is belépek. Már két havi fizetésemet költöttem el számítógépre internetre és a játék előfizetésére, pedig nem keresek túl jól. Kérem segítsen adjon tanácsot kihez fordulhatok?
F.József
A számítógép függés egy viszonylag új, kevésbé még kutatott terület a függőségek között, sajnos nagy jövő előtt áll.Hatékony segítségre van szüksége, hogy úgy tudjon kijönni a problémából, hogy NE egy másik feszültségoldó lehetőséggel pótolja a számítógépet (cigaretta, TV, stb.). Fel kell ismernie, hogy a cselekedete káros a saját magára is. Gondoljunk csak az elmagányosodásra, csökkenő önbizalomra, sokszor labilis lelki állapotra.
VálaszTörlésEttől még Ön nem fog elszakadni a géptől, és ezt nem is várhatjuk tőle. Tiltani, erőszakot alkalmazni semmi értelme. A titok a kapcsolatok újraépítésében van. A család képes segíteni visszakerülni a mindennapi életbe. Társas kapcsolataiban, sikereiben megerősíteni Önt. Átbeszélni azt a belső hajtóerőt, amiért a számítógépet választotta. Ehhez nagyon sok türelemre van szükség.
A kezdeti lépésként hasznos a szelídebb társas játékokra való áttérés, nem számitógépesre gondolok, hanem együtt a párunkkal a gyerekekkel. Akár közös stratégiai játékok is megfelelőek erre a célra. Hiszen akkor tudok segíteni valakin, ha hasonló „nyelvet beszélek” mint ő. Kezdjenek el beszélgetni- bármiről, kezdetben a játékról is, még akkor is ha Önt nem érdekli, mert a cél fontos kihozni kibillenteni ebből az állapotból. Merjük igénybe venni a régi barátai segítségét!
A játék tiltása helyett érdemes alternatív programokat választani, ami kitölti a teljes szabadidejét, természetesen közösen. Ha idősebb, merjük igénybe venni a régi barátai segítségét, vegyünk mozijegyet, menjenek el együtt moziba. Ha nem működik akkor javaslom pszichológus segítségét. Tudtommal a Heim Pál kórházban, vagy javaslom ezt az email címet: fogado@maltai.hu, esetleg a Merényi Gusztáv Kórház Addiktológiai Részlegét ahol segítséget kaphat.
remélem segítettem
jobbulást kívánok
Szabó László István