Az iszlám tanai részint a Koránban, részint a
mohammedánok között a próféta és társai hagyományaként forgalomban lévő,
az iszlám 2. századától kezdve irásba is foglalt tanító mondásokban és
elbeszélésekben (hadith) vannak letéve. Mind a Korán, mind a hadith
tartalmának részletes ismertetését az Arab irodalom történeté-ben végezzük. Az iszlám már azon alakjában, melyet maga a
próféta kölcsönzött neki, kevés eredeti eszmét nyújtott az emberiség
azon részének, melyhez tanításával fordúlt. Eredetisége nem tanaiban,
hanem azon hatásokban nyilvánult, melyeket előidézett; abban, hogy
erkölcsi világnézetével, legalább elméletileg, véget vetett azon
állapotnak, a melyet ezután joggal dsáhilijjának, azaz barbárságnak neveztek. Ezentúl már nem a boszúállás, nem a féktelen szenvedély, nem a kiméletlen megtorlás megy erény számba. Az erkölcsi tanításokat és intézményeket,
melyekkel Mohammed polgártársainak reformátorává lett, kevés kivétellel
mind kívülről kölcsönözte. Első sorban azon vallásokból, melyeknek
vallóit ahl-al-kitáb-nak nevezte, azaz: vallásos könyv birtokosainak; közéjük sorozta a zsidókat és keresztyéneket, kiknek három szent könyvét (taurát azaz tóra (pentaleuchus), zabúr azaz zsoltár, indsil azaz
evangelium) ő maga is isteni eredetűnek ismeri el, bár folyton
hangoztatja, hogy a zsidók és keresztyének e könyvek értelmét
elferdítették. A törvényeken és intézményeken kivül a Koránban
foglalt bibliai történeteket is tőlük kölcsönözte át. De azon személyek,
kiknek közléseiből e történetekkel megismerkedett, nem mindig a bibliai
kánonnak megfelelő alakban közölték vele azokat. Mohammed bibliai
elbeszélésein sokszor átlátszik élő forrásainak elégtelen tudása, melyet
aztán Mohammed gyakran még zavaros alakban ad tovább (p. o. szűz Máriát
Imrán lányának mondja; a bibliai Imrán Mózes atyja volt, Amrám). Sok
helyütt meglátszik, hogy a keresztyén egyház tanait a keleten elterjedt
gnostikus felekezetek felfogásában ismerte meg. Jézus haláláról szólván,
(4-ik szúra, 156-ik v.) – a doketisták tana értelmében – kereken
visszautasítja azt az állítást, hogy Jézus lett volna az, kit keresztre
vertek; ellenben azt hiszi, hogy egy hozzá hasonló alak lépett helyébe,
Jézus pedig életben maradt. – A Szentháromságot úgy adja elő, hogy benne
Mária mint isteni személy foglal helyet, mint a collyridianusoknál,
kiknek tana a régi egyháztörténeti írók tanúsága szerint az arábiai
keresztyének között volt elterjedve. Hasonlóan a keresztyénség egyéb
tanait is oly értelemben adja elő, hogy ez ismereteinek forrásaiként az
orthodox dogmatikától elszakadt sectákat ismerjük fel. Ezenkívül a bibliai elbeszéléseket saját czéljai
értelmében dolgozza fel, azért, hogy a régi pogányok küzdelmében
prófétáik ellen a mekkaiak viszonyát az ő hirdetéséhez tükröztesse. A zsidó és keresztyén befolyásokon kívül még a perzsa vallás
hatása is félreismerhetetlenűl tapasztalható azon tanításokban,
melyekkel Mohammed hiveit ellátta. E hatás az iszlám ily korai idejére
nézve még nem szolgált alapos kifejtés tárgyául. De magának a Koránnak
tartalmából is világosan mutatkozik.A perzsa befolyás érvényesülésére több ponton
kinálkozott alkalom, első sorban déli Arábia felől, mely Mohammed
idejében a perzsa cultura hatása alatt állott. Arábia egyéb részeiben
is, különösen a keleti partvidéken, sürüen voltak perzsa gyarmatosok,
kik a kereskedelem révén könnyen közvetíthettek perzsa eszméket azon
körökkel, melyekből az iszlám prófétája kikerült. S a hirai államból is,
mely a tulajdonképeni Arábiával az iszlámot közvetlenül megelőző
századokban sürű kapcsolatban volt, nem csak keresztyén, hanem perzsa
eszmék is átszivárogtak az arabok azon köreibe, melyek mohón kaptak fel
minden új dolgot, a mivel üres lelküknek némi tartalmat adhattak.Hogy mindezen kapcsolatok a pogányság idejében
nem hagyták érintetlenűl az arab műveltséget, szemünkbe ötlik, ha
tekintetbe vesszük azon számos perzsa idegen szót, melyekkel az arab
sivatag írni-olvasni nem tudó költőinek verseiben találkozunk; még pedig
nem is csak azokéban, kik sürű utazgatásaik alatt, talán kereskedőktől
is felszedhették a perzsa kitételeket, hanem még azoknál is, kik Arábia
földjéhez tapadtak és csak a tősgyökeres törzsek között pengették
lantjukat. Gyakoriak a perzsa idegenszavak a koránban is. Perzsa
elnevezésű ruhákba és ékes szövetekbe öltözteti Mohammed képzelete a
földi kínlódásért a paradicsomban gyönyört és elégtételt élvező
igazhitűeket. Még az édeni bort is perzsa elnevezésű serlegekből (melyek
neve a török révén hozzánk is eljutott: ibrik) szörpölteti velük.Hogy Mohammed tana a végső dolgokról
(eszkhatológia) telis-teli van perzsa elemekkel, az kezdettől sem
kerülhette ki az iszlám kutatóinak figyelmét. Mohammed a perzsák
eszkhatológiájának p. o. egy jellemzetes vonását kölcsönözte át, a
«mérleg» (mízán) képzetét, melynek serpenyőiben a túlvilági biró az
emberek jó és rossz cselekedeteit mérlegeli.De nevezetes, hogy még oly képzetet is, melyet a
biblikus vallásokból vett át, a perzsák vallásos eszméi szerint módosít.
Ennek példájáúl a szombat intézményének felhasználását említjük.
Mohammed arra is tanítja hiveit, hogy «Alláh hat nap alatt teremtette
az egeket és a földet», de mintegy czélzatosan hozzá teszi, hogy «nem
ért bennünket semmi fáradság» (50. szúra, 37. vers). És midőn az isten
tíz parancsolatainak a bibliai felsorolás hatása alatt keletkezett
vázlatát adja elő (6. sz. 152. és kk. vv.) mintegy szándékosan
hallgatással mellőzi a szombati nyugalomra vonatkozó igét; a szombat
intézménye, egy másik hely szerint, csakis a zsidóknak adatott (16. sz.
125. vers), de nincs érvénye a Mohammed hirdetése alapján alakult
vallásközösségben. S tényleg a mohammedánok heti ünnepe, a péntek, gyülekezési nap (dsumua),
de nem nyugvó nap. A munka nincs tilalom alá fogva, csak az ünnepi
istentisztelet órájában köteles az igazhívő a köznapi foglalkozástól
távol tartani magát. Ebben a bibliai intézménynek perzsa ízű módosítását
látjuk. A perzsák vallása is hat időszakra osztja fel a világ
teremtését; de nem ismer heti nyugvónapot, különösen azon a czímen,
hogy isten is a teremtés befejezése után kipihente fáradságát. Sőt midőn
a perzsa papok a bibliai iratok ellen egyenes vitatkozásra kelnek, a
biblia teremtés-történetében találjuk polemiájuk legnyomatékosabban
kifejtett mozzanatainak egyikét. Mohammed medinai korszakában rakta le az iszlám
vallásának és törvényeinek alapköveit. Rendszerré azonban csak az ő
halála után következő nemzedékekben tömörült az iszlám vallása.
Intézményei fokozatosan fejlődtek. A kezdettől fogva szétágazó gyakorlat
csak későn jut némi megállapodásra; a részletekben még mai napig sem
uralkodik teljes egyformaság. Dogmatikáról pedig csakis az iszlám 2.
századától kezdve lehet szó és ettőlfogva vagy két századig tart, míg a
pártok és iskolák harczai közül az orthodox formula véglegesen érvényre
emelkedik. Már az ős iszlám is a következő öt kötelességet
tekinti a vallás oszlopainak, a miknek mind mai napig megmaradtak az
iszlám tanításában. Ezek a következők:1. Annak vallása, hogy nincsen istenség csak egy Alláh és hogy Mohammed Alláh követe (raszúl Alláh). Ezen hitvallást az iszlámban a tanúságtétel (sahádat) két szavá-nak
(Alláh, Mohammed) nevezik, és a mohammedán credo sarkalatos alapjának
tekintik. A részletesebb hitvallás így hangzik: «Hiszek Alláhban,
angyalaiban, szent könyveiben, prófétáiban, a túlvilági életben, az
isteni határozatban (decretum divinum), akár a jóra, akár a rosszra
nézve, és a holtak feltámadásában.2. Az istenszolgálat, mely naponkint öt,
szoros időpontokhoz kötött imádság-szertartásban (szalát) nyilvánul; ez
időpontok: a dél, délután, nap lenyugta, az éjjel, reggel. A naponkint
ötszöri istentisztelet is perzsa befolyás eredménye, a mennyiben a
koránban előbb két (reggel és estve), később egy «középső ima»
betoldásával a zsidó szertartás mintájára három napszakra rendelt
kötelességszerű imaszertartást a perzsák 5 gáh-jának (ima és áldozás
időpontjai) példájára öt imádságra egészítették ki. – Ez imádságok
mindegyikét már nagyon korán szabályozták mindenféle formaszerűségekkel;
a térdhajtások (rak’a) és földreborulások (szudsúd) köteles száma
mindegyik imára nézve pontosan ki van szabva.Az imádkozási szertartás kimagasló mozzanata a pénteki (jaum al-dsumua, azaz: a gyülekezési) nap liturgiája, olyan
helyeken, a hol rendes gyülekezet található, minden pénteken a déli ima
ideje körül tartatik. A szalát ez alkalommal ünnepélyes szónoklattal
(khutba) van egybekapcsolva, melyet régi időben maga a khalifa tartott a
székvárosban. Mohammed a zsidók szombati és a keresztyének vasárnapi
ünnepének helyébe a pénteket rendelte nem ugyan nyugvó, hanem
gyülekezési napnak.3. A közadó (zakát) szolgáltatása,
melylyel minden mohammedán ember a gyülekezet közczéljainak
(vallásháború stb.) előmozdítására, úgymint a szegények felsegítésére a
közpénztárhoz hozzájárulni köteles.4. A bőjtölés (szijám), melyet Mohammed a
zsidó nagybőjtöt utánozva eredetileg az első hónap (moharrem) 10.
napjára (ásúrá) rendelt, de későbben, midőn az arab zsidók támogatásáról
lemondott, a régebbi intézkedés eltörlése mellett, a 9. hónapra
(ramadhán) tett át. Ezen teljes hónapot bőjthónak rendelte, melynek
összes napjain, a hajnal hasadásától a nap lenyugtáig a mohammedán
hivőnek minden világi élvezettől szigoruan tartózkodnia kell.5. A mekkai zarándoklás (hadds), melyet a
mohammedán ember egyszer életében, a mennyiben komoly akadály nem
gátolja, végezni köteles. A zarándoklás szertartásaira a 12. vagyis a
zarándoklási hónap (dzu-l-hiddsa) tíz első napja van rendelve. Ez
intézményt, a vele járó szertartásokkal a próféta kénytelen volt az arab
pogányságból átvenni, melynek sarkalatos vallásgyakorlatai közé
tartozott. Némi monotheistikus módosítással, a pogány istenekre irányuló
vonatkozásoknak az Alláh-hit értelmében történt átmagyarázással és egy e
czélra költött Ábrahám-legendához való kapcsolással lényegében a pogány
időből átöröklött formák között maradt meg a hadds szertartása az
iszlámban is. Központja a Kába, melyet a bucsújárók népe hétszer
megkerül; a pogány arabok hagyományaként fentartotta magát a fekete kő
tisztelete és a Kába-cultus egyéb járuléka. A pogányok bálványainak
lerontásától a próféta nem riadt vissza; hisz ezeknek fetis-tiszteletén,
mely inkább az egyéneknek, semmint a közösségnek ügye volt, könnyen
adtak túl a vallásos tekintetben meglehetősen közönyös arabok. A mekkai
hadds nagy nemzeti ünnepét, mely a pogány arabság ősi szunná-ihoz
tartozott, még oly gyökeres reform sem volt képes eltörölni, minő az
iszlám volt.Ezen minden egyes egyént egyenkint illető
vallásos kötelességeken kivül vannak parancsolatok, melyeknek
végrehajtása nem az egyéneket illeti, hanem a teljes mohammedán egyházat
és melyek teljesítéseért első sorban az igazhitűek kormányzója (emír
al-múminín), a khalifa felelős. Ezen kötelességek között legelőkelőbb
helyen áll a vallásháború (dsihád), a hitetlen (káfir, ebből
eltorzitva gyaur) világ elleni harcz, a czélból, «hogy Alláh szava
legyen a leghatalmasabb», hogy az iszlám hatalmának érvényt és
elismerést szerezzenek.E parancsolat, mely eredeti szándéka szerint az
arab félsziget makacs törzseinek az iszlám jármába hajtására
vonatkozott, az iszlám hatalmának fejlődésével mind nagyobb körökre
terjedt. A mohammedán fejedelem kötelességévé vált minden évben háborút
indítani az iszlám területével határos nemmohammedán államok ellen.Az egész világ e szempontból két félre oszlott:
iszlám-területre (dár al-iszlám) és háború-területre (dár al-harb), azaz
olyanra, mely ellen a mohammedán fejedelem kötelessége háborút
indítani.A dsihádnak nem az volt a czélja, hogy a nem mohammedán világot kard erejével az iszlám vallására térítse, hanem hogy az iszlám politikai uralmát terjeszsze.
Csak a bálványimádóktól követelte Mohammed a feltétlen áttérést és az
iszlámmal járó kötelességek elvállalását; a zsidóktól, keresztyénektől
és perzsáktól – vagy mint ő nevezi madsúsz, azaz mágusoktól, kiket egyszóval könyvembereknek
(ahl al-kitáb) tudniillik kinyilatkoztatott valláskönyvek birtokosainak
nevez, csakis az iszlám hatalmának elismerését követeli és bizonyos
feltételek között megengedi nekik, hogy régi vallásukat háborítlanúl
gyakorolják a mohemmedán hatalom védelme alatt. E vallástürelem első
feltétele a fejadó (dsizja) fizetése, melylyel azon általuk nem teljesíthető kötelességet váltják meg, hogy az iszlám vallásháborúiban részt vegyenek. A dsizja intézményét
is a perzsáktól kölcsönözte az iszlám. A perzsáknál is külön adó volt
kiróva azokra, kik bármely okból nem voltak képesek a nemzeti háborúkban
cselekvően részt venni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése