2024. január 4., csütörtök

Titkos vészhelyzeti protokollok a drón memóriájában


A drón programozói gondolnak a vészhelyzeti tervre, hogy felkészüljön a legrosszabb forgatókönyvekre, és biztosítsa az akció sikerét műszaki hiba, hirtelen időjárás-változás vagy interferencia, vagy  más repülőgépek vagy ellenséges támadás esetén. Betápláljuk a repülési területére vonatkozó adatokat, ehhez igazítjuk a magasságra, sebességre, távolságra, légtérre, adatvédelemre vonatkozó beállításokat. Érdemes ellenőrizni az időjárás-előrejelzést és a drón akkumulátorának töltöttségi szintjét és állapotát is. A szabályok betartásával csökkentheti a veszélyhelyzet kialakulásának esélyét, és elkerülhetjük a kudarcot. A vészhelyzeti protokollok betartása esetén is előfordulhatnak olyan váratlan helyzetek, amelyek gyors és határozott cselekvést igényelnek. Például elveszítheti kapcsolatát a drónnal, madárral vagy másik drónnal találkozhat, vagy meghibásodást észlelhet a drón kamerájában vagy vezérlőjében.

Ezekben az esetekben rendelkeznie kell egy "B" tervvel, amely hozzásegít a feladat sikeréhez. Rendelkezhet menekülési protokollal, egy előre beprogramozott hazatérés funkcióval, egy kényszer leszállási protokollal vagy egy ön megsemmisítő protokollal. Rendszeresen gyakorolni kell a vészhelyzeti manővereket, hogy javítsa képességeit és magabiztosságát. Ezeknek a manővereknek magukban kell foglalniuk a GPS-módból kézi üzemmódba való váltást és fordítva, a vészleállító gomb vagy kapcsoló használatát, a biztonságos leszállást különböző terepen és körülmények között, az akadályok és ütközések elkerülését, valamint a balesetből vagy átfordulásból valófelépülést. Ezeknek a manővereknek a rendszeres gyakorlása segít abban, hogy felkészült legyen minden helyzetre. biztonsági másolatot kell készítenie a drónja által gyűjtött adatokról, valamint törölnie kell a titkos adatokat vagy törölnie kell a szükségtelen vagy redundáns adatokat.

Ezenkívül felül kell vizsgálnia az adatok minőségét és pontosságát, és el kell végeznie a szükséges elemzéseket vagy feldolgozást. Fontos a jövőbeni fejlesztés érdekében.a drón által gyűjtött adatok védelme a jogosulatlan hozzáféréstől, használattól vagy nyilvánosságra hozataltól. Titkosítania és biztonságos helyen kell tárolnia az adatokat, és a hozzáférést csak az arra jogosult személyekre kell korlátoznia.  Lehetőség szerint anonímizálnia vagy összesítenie kell az adatokat, és törölnie kell vagy meg kell semmisítenie az adatokat, amikor már nincs rájuk szükség. Fontos a drón teljes kalibrálása és a tartalék terv vészhelyzeti protokoll és az önmegsemmisítés megfelelő időzítése. Ha baj van változtassa meg a repülőgép repülési módját Attitude (ATTI) módra, és próbálja meg visszaszerezni az irányítást, ha nem áll helyre az irányítás, aktiválja a repülőgépen a Return to Home (RTH) funkciót.

Ellenőrizze, hogy az üzemmód működőképes-e és/vagy visszanyerte-e a repülőgép uralmát, vagy kapcsolja ki és be a vezérlőt, és próbálja meg visszaszerezni az irányítást a repülőgép felett, ha biztonságosan megteheti, próbálja meg kikapcsolni a motorokat, ha a repülőgép repülése folytatódik, jegyezze fel a repülőgép akkumulátorának élettartamát, magasságát, sebességét és irányát, majd aktiválja az önmegsemmisítőt. Fontos a program tesztelése, mielőtt éles helyzetbe küldjük. A vizuális kapcsolat elvesztése/"repül" Ha az UAS nincs látókörén , azonnal váltson „ Return to Home ” (RTH) módra, amely szinte minden pilóta nélküli repülőgépen elérhető. Ha az RTH gomb nem elérhető, a távirányító kikapcsolása általában ugyanazt a hatást eredményezi.


A biztonsági rések az UAV-k titkosságát, megbízhatóságát, érvényességét és hozzáférhetőségét sérthetik. Általában a kriptográfiai mechanizmusok biztosítják az üzenetbiztonságot és a vezérlőjel biztosítását. Következésképpen az olyan biztonsági aggályokat, mint a jogosulatlan hozzáférés, a rosszindulatú ellenőrzés, a jogellenes társítás vagy más rosszindulatú támadások hatékonyan mérsékelni kell, a teljesítményre gyakorolt ​​korlátozott vagy semmilyen következményekkel [ 6 ]. A fenyegetések felismerhető bizonyítása és védelme az UAV-rendszerekben kritikus kérdés, amelyet átfogó és jártas módszertannal kell kezelni. Rendellenes eljárások indulnak el, ha valami váratlan történik. Ez nem feltétlenül jelent vészhelyzetet, de ezeket az eljárásokat általában arra használják, hogy megakadályozzák a helyzetek korai szakaszától való eszkalációját.

Ez az alfejezet a következő példákat vizsgálja:

ütközésveszély
GNSS vagy iránytű hibák
látásvesztés
kritikus időjárási viszonyok
összeomlik
„Abnormális” helyzetek
Azonnali intézkedést igénylő vészhelyzetek a repülés során bármikor előállhatnak. Mindig fel kell készülni ezekre a helyzetekre. Az ilyen vészhelyzeteket gyakran azelőtt lehet azonosítani, hogy esélyük lett volna az eszkalációra, ami azt jelenti, hogy el is kerülhetők. A legtöbb esetben egy úgynevezett „rendellenes helyzet” előzi meg a vészhelyzetet.

A „rendellenes helyzet” kifejezés olyan nem tervezett helyzetre utal, amelyben Ön mint távoli pilóta bizonyos korlátozások hatálya alá esik. Ezek a korlátozások befolyásolhatják a távoli pilóta azon képességét, hogy üzemeltethesse az UAS-t, vagy befolyásolhatják magát az UAS technológiáját.

A vészhelyzettel ellentétben nincs közvetlen veszély az egyénekre, de távpilótaként nem tudja folytatni a repülést a tervek szerint, és le kell szállnia vagy vissza kell térnie.

Példák a „rendellenes helyzetre” a következők:

nem érintett személyek nem szándékos átrepülése
az időjárás hirtelen romlása
lényegesen gyorsabb az akkumulátor lemerülése
az UAS szokatlan, de szabályozható repülési viselkedése.


Legyen jól felkészült ezekre és más „rendellenes helyzetekre” azáltal, hogy előre átnézi ezeket a lehetőségeket, gyakorolja és használja az ellenőrző listákat . 

Az UAS kezelési útmutatóját is figyelembe kell venni ezekben az esetekben, mivel az gyakran az UAS-specifikus eljárásokat ismerteti. Fontos, hogy rendelkezzen „ B-tervvel ” az ilyen helyzetekre, és azt előzetesen gyakorolta.

Mindig tartsd észben: minél jobban felkészülsz egy rendellenes vagy vészhelyzetre, annál kevesebb kárt kell okoznod!

Vészhelyzeti eljárás
Bizonyos helyzetekben előfordulhat, hogy nem lehet megakadályozni a pilóta nélküli repülőgép nem tervezett leszállását . Különbség van a kényszerleszállás és az elővigyázatos leszállás között.

Kényszerleszállás esetén a távoli pilótának gyakran csak korlátozott lehetőségei vannak, és gyorsan kell reagálnia: ez egy kényszerleszállás, mert a helyzet lehetetlenné teszi a levegőben maradást. A kényszer leszállások okai például a meghibásodott motor vagy kilövés, mikrohullámú zavarás, árnyékolás.

Ha azonban időben felismerik a nehéz helyzetet, a távoli pilóta választhat elővigyázatossági leszállást . Az elővigyázatos leszálláshoz általában több idő áll rendelkezésre a döntésre, és nincsenek komolyabb, fontos funkciókat korlátozó műszaki hiányosságok.

Az elővigyázatos leszállások okai például az érzékelők vagy műszerek meghibásodása, amelyek nem rontják a repülési és irányítóképességet, vagy a lassan romló időjárási viszonyok.

Az UAS típusától és a belső automatikus pilótától függően előfordulhat, hogy manuálisan is át kell vennie a pilóta nélküli repülőgép irányítását.

Alternatív megoldásként, ha fel van szerelve a technológiával, az UAS függetlenül is végrehajthat egy „Hazatérés” manővert . Ezt a „Return to Home” módot maga az UAS váltja ki, és visszavezeti a kiinduló helyzetbe.

Rendkívül fontos, hogy a használatban lévő RTH manőverhez megfelelő és megfelelő üzemmóddal rendelkezzen; például ha magas fák vesznek körül, az RTH módot kellően biztonságos magasságra kell állítani . Tartsa ezt szem előtt, amikor végignézi a repülés előtti ellenőrzőlistát.   Az RTH mód például kritikus akkumulátor töltöttségi szint esetén, rádiókapcsolat megszakadásakor vagy a távirányítóval kapcsolatos problémák esetén használható .



Ütközésveszély
Ha hirtelen egy másik repülőgéppel találkozik a repülési területén (például hőlégballonnal, mentőhelikopterrel, másik pilóta nélküli repülőgéppel vagy szabadidő-repülőgéppel), az Ön felelőssége a veszély azonnali elhárítása.

Fel kell tételeznie, hogy a másik légtérhasználó nem látta Önt, és ennek megfelelően kerülnie kell!
Elsősorban az ütközések elkerüléséről van szó, és nem a jogi státuszáról. Az ütközés veszélyének kiküszöbölésének legbiztosabb módja az azonnali elővigyázatos leszállás.

Alternatív megoldásként hagyhatja, hogy az UAS nagyon alacsony magasságban lebegjen a talaj felett – természetesen az akadályokat és az embereket is figyelembe véve. Rögzített szárnyú UAS működtetésekor biztonságos magasságban repülheti körbe.

GNSS vagy iránytű hibák
A hibás iránytű vagy a GNSS műholdvételével kapcsolatos problémák a pilóta nélküli repülőgépek furcsán viselkedhetnek ; például gyors kanyarokat hajt végre, vagy nem programozott vagy nem kívánt irányba repül.

Különösen a hegyekben, szűk utcákban vagy erdőkben a műholdjelek árnyékba eshetnek , ami vételi problémákhoz vezethet. Nagyobb akadályok mögött árnyékolás is lehetséges; ennek következtében a műholdjel pontatlanná válhat, vagy legrosszabb esetben teljesen eltűnhet, így a műholdas navigáció már nem lehetséges.



Az RTH manőver ebben az esetben nem segíthet, mert az UAS nem tudná megtalálni a kiindulási helyzetet.

Jó megoldás az lenne, ha kézi vagy stabil magassági üzemmódra váltana. (Figyelembe kell azonban venni, hogy a szél befolyásolja a pilóta nélküli repülőgépeket, és elsodródását idézheti elő.) Az UAS most vagy manuálisan visszarepülhet, vagy azonnal leszállhat.

Éppen ezért a professzionális távpilótáknak be kell mutatniuk, hogy képesek kézi üzemmódban is manőverezni. Ennek a képességnek az elsajátítása és a rendszeres gyakorlás ezért erősen ajánlott, még akkor is, ha azt törvény nem írja elő.

Kritikus időjárási viszonyok
Az időjárási tevékenységek minden repülésre hatással vannak, és nem szabad alábecsülni őket – még a pilóta repülésben sem. Az időjárási helyzet gyakran nagyon dinamikus, és erősen változhat a hely és az idő tekintetében . Készüljön fel bármikor az időjárás változására, és mindig szerezzen elegendő időjárási információt a repülés előtt.

Nagyon alacsony hőmérsékleten, különösen 0 °C alatt, az akkumulátor kapacitása károsodhat. Ha ilyen körülmények között repül, fordítson nagyobb figyelmet a töltöttségi szintre, és ennek megfelelően tervezze meg az üzemidőt.

A 0 °C alatti hőmérséklet a légcsavarokon vagy a szárnyakon is jegesedéshez vezethet , különösen, ha magas páratartalommal párosul. Ez viszont jelentős hatással van az aerodinamikára és a repülési jellemzőkre, és végül balesethez vezethet.

Kritikus időjárási viszonyok között – például 0 °C körüli hőmérséklet és elszigetelt ködmezők mellett –   a próbarepülés után ellenőrizze a propellerek vagy a szárnyak felületét, hogy vannak-e jegesedés jelei. Ha kétségei vannak, hagyja az UAS-t a földön.

Ha repülés közben megerősödik a szél , időben szálljon le a pilóta nélküli repülőgéppel, mielőtt nehézkessé válik az irányítása. Erős szélben ne repüljön tárgyak közelébe, hogy elkerülje az ütközéseket.

Különösen a széllökések lehetnek veszélyesek, mert hirtelen jelentkeznek és nagyon erősek lehetnek.

Próbálja meg korán felismerni ezeket az időjárási helyzeteket. Szálljon le, és figyelje az időjárás alakulását, mielőtt ismét felszállna. Legyen különösen óvatos, ha nyáron a környező zivatarok alakulnak ki: erős és hirtelen turbulencia veszélye áll fenn az úgynevezett „gördülő felhőben” a tényleges zivatar előtt.

Mindenesetre az első repülés előtt kötelező elolvasni az UAS repülési kézikönyvét a megfelelő eljárás tisztázása érdekében.

Az UAS úgy van programozva, hogy visszatérjen a felszállási helyzetbe, ha a jel elveszik. Ugyanezt az eljárást kell alkalmazni akkor is, ha látja a pilóta nélküli repülőgépet, de túl messze van az UAS elülső, hátsó, bal vagy jobb oldalának azonosításához.

Ha elveszti az uralmát az UAS felett, ha nem kívánt irányba repül, azt „elrepülésnek” nevezik. Ebben az esetben is érdemes a lehető leghamarabb az RTH funkciót választani, vagy az UAS kézikönyve szerint járni. Várjon egy percet, és ellenőrizze, hogy meg tudja-e találni az UAS helyzetét, vagy akár visszaszerzi az irányítást.

Ha repülõtér közelében repül, és a pilóta nélküli repülõgép ebbe az irányba sodródik, haladéktalanul értesítenie kell a helyi légiirányítót , és közölnie kell a hátralévõ akkumulátor percek számát, valamint az UAS általános irányát és magasságát.

Összeomlás
Sajnos, ha az UAS technikai vagy egyéb probléma miatt a földhöz csapódik, akkor nem lehet mást tenni, mint hangosan figyelmeztetni a közelben tartózkodókat a balesetre.

A memóriakártyát vissza kell állítani a repülésirányítóból, hogy megtudjuk, mi történt. Lehet, hogy a pillanatban nem érint közvetlenül téged, de a repülésben nagy a felelősséged mások felé.

Ennek megfelelően tájékoztassa az illetékes hatóságokat, hogy segítsen megelőzni az ilyen eseményeket a jövőben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése