A pszichoanalízis a „lelki élet” és a „tudatosság”
fogalmainak azonosításában látta a bajok forrását, s a tudattalan lelki
történések kutatásával új területeket nyitott meg a lélektan megismerése előtt.
Megalapítója: Freud.
Közvetlen előzmények: hisztériásbetegek tanulmányozása és
gyógyítása
A neurológus Freud hisztériásokat kezdett tanulmányozni,
akiknek tüneteit a szövettani vizsgálat nem támasztotta alá. Az orvosok szerint
szimulálásról van szó. Charcot (az egyik legismertebb neurológus) és Bernheim
is foglalkoztak a hisztériával hipnózissal:
-
Charcot: a betegség hátterében az
idegrendszer valamilyen alkati gyengesége áll
-
Bernheim: pszichés természetű
panaszokról van szó
Charcot kimutatta, hogy a hisztéria tünetei hipnózis
állapotában felfüggeszthetők, ráadásul kicserélhetőeknek is bizonyultak. A
hipnózis azonban csak a hisztéria tanulmányozására alkalmas, kezelésére nem.
Poszthipnotikus szuggesztió: hipnózis után beteljesülő
sugallat. A hisztériásokban olyan lelki tartalmak és indítékok uralkodnak,
amelyek felelősek ugyan tüneteik kialakulásáért, de beszámolni róluk nem tudnak.
Freud–Breuer
„katartikus módszer”: a hisztériás beteg hipnotikus
állapotban elmondja kellemetlen élményeit, ezáltal kiadja magából az érzelmi
feszültségeket >> enyhülnek a tünetei
A betegséget a lelki apparátust károsító élmények
(traumák) váltják ki, amiket a psziché nem tud feldolgozni, ezért kirekeszti a
tudatból. Ez azonban tünetek formájában visszaköszön. E traumák gyakran a korai
gyermekkor élményanyagához kapcsolódtak.
„csábítási elmélet”: 4-6 éves kor közötti nemi
zaklatás okozza a tüneteket felnőttkorban >> „konverzió” – a lelki
tünetek testi tünetekbe való átfordítása
-
Freud nem tudta minden betegét hipnotizálni
-
az eredményei nem bizonyultak tartósnak (a
hipnózis csupán egy időre félretolta a torlaszokat, de nem számolta őket fel)
-
új eljárás: „szabad asszociációk”:
-
a páciens gondolatáramlásának felszínén marad
-
reflexió és kritikai rostálás nélkül mondja el,
ami eszébe jut
-
értelmezhető lélektani anyagot szolgáltat
A libidófejlődés elmélete
Freud: a szexualitás
fogalma:
-
diffúz késztetésrendszer
-
újabb és újabb tárgyakra irányulhat
-
időről időre alakot válthat
-
ott áll minden örömszerzés és kötődés hátterében
„gyermeki szexualitás”: az örömszerzés különböző
szerveződési formákon megy át, amíg eljut a felnőtt ember érett, biológiailag
és társadalmilag egyaránt adaptív ösztönéletéig
„erogén zónák”: a nemi ösztön energiája (libidó)
újabb és újabb testtájakhoz kapcsolódva vesz fel más-más szerveződést
0.
primér nárcizmus:
-
egynemű közeg, tagadhatatlan észlelési mező,
amelyben még nincs határ az én és a nem-én, a saját test és a külvilág között
-
nem létezik még olyan külső tárgy, amelyre a
szeretet irányulhatna (pl. újszülött)
1.
orális fázis (0-2 éves kor):
-
a száj zónája – az újszülött a száján át tart
fenn kapcsolatot a környező fizikai világgal
-
a száj a későbbiekben is pótlólagos vagy
kiegészítő szexuális öröm-zóna marad
2.
anális fázis (2-3 éves kor):
-
szobatisztaság tanulása >>
a végbélnyílás tájéka a fő erogén zóna
-
sajátos játék: visszatartás-elengedés;
ajándékozás-dac; tiltakozás
3.
fallikus fázis (3-5 éves kor):
-
nemi szervek
-
fiúknál: kasztrációs szorongás
-
lányoknál: péniszirigység
-
ellenkező nemhez vonzódás
-
azonos nemű szülővel való versengés (oidipusz-komplexus)
-
féltékenység, rivalizálás, gyűlölködés ó félelem, szeretet,
tisztelet - ambivalencia
4.
latencia:
-
az elhárítások megindulása és kiszélesedése
-
aszexualitás
-
a nemi ösztön „lappangásának” kora
-
a serdülőkorkezdetéig tart
-
fontos lesz a teljesítmény és a tartós
kapcsolatok
5.
genitális fázis:
-
a nemi érdeklődés feltámadása
-
a nemi szervek előtérbe kerülése
-
képessé válás az intim kapcsolatokra és a
kölcsönös genitális kielégülésre
A személyiség felépítése
Freud: lelki tartalmak:
-
tudattalan: a tudatból kiszorult élménytartalmak
-
tudatelőttes: átmeneti zónákat alkot, amelyek
nincsenek jelen a pillanatnyi tudatállapotban, de könnyen felidézhetőek
-
+ tudatos: a személyiség topografikus modellje
Topografikus modell:
1.
elsődleges folyamat: a tudattalanban zajló áramlás –
álom, játék, nappali álmodozások, szimbólumok
2.
másodlagos folyama: a tudatban racionálisan kontrollált
képzetfolyamat – ésszerű rendezettsége közölhetővé teszi e tartalmakat
Strukturális modell:
-
a személyiség fokozatosan kialakuló rétegekből
áll
-
egyszerre szerkezeti és dinamikus
1.
ösztön-én:
-
kezdettől fogva adott
-
a biológiai múltból hozott ösztönös
késztetéseket foglalja magában
-
örömelv: azonnali kielégülés; nincs
kompromisszum
2.
én:
-
valósághoz való alkalmazkodás
-
a kompromisszumok közege
-
késleltetések – kivárások
-
trükkök, csalafintaságok
-
az egyéniség és a külvilág közötti egyensúly
fenntartása a cél
-
ösztön-én ó
felettes én közti egyensúly
3.
felettes én:
-
a szülői normák internalizációja
-
társadalmi törvények, tilalmak
-
bűntudat – felelősségérzet
Elhárító mechanizmusok
A feszültségkeltő lelki anyag hatástalanítására szolgáló
pszichés eljárások.
1.
azonosulás:
-
a szülőkhöz való ambivalens viszony
megoldásaként a gyerek igyekszik hasonlóvá válni hozzá
-
a normák átvételével jár >>
további elhárító mechanizmusok
2.
elfojtás:
-
kínos emlékek, szándékok, vágyak, indulatok
száműzése a tudattalanba
-
motivált elfelejtés – normális mindennapi
életünket ne zavarja meg az, amiről nem akarunk tudomást venni
-
álmok: az elfojtott anyag visszatérése
kerülőutakon – neurotikus tünetek
3.
reakcióképzés:
-
ha bizonyos indítékaink megvalósulásának
lehetősége félelemmel tölt el – olyan helyzetbe visszük magunkat, amelyben azok
nem valósulnak meg
-
pl. testvérféltékenységnél
4.
projekció:
-
a saját indítékok külvilágra való kivetítése
-
előítéleteknél: az előítéletes emberek saját
elhárított vágyaikat vetítik ki valamely kisebbségi csoport tagjaira
5.
racionalizáció:
-
az elkövetett hibák utólagos „ésszerűvé tétele”
-
magát a hibát nem tagadjuk, de felmentő
körülményeket gyártunk, hogy elfogadhatóvá tegyük
6.
elaboráció, szublimáció:
-
a lelki feszültségek feldolgozása olyan „külső
tárgy” létrehozása által, amely azt megjeleníti
-
csatorna a lelki energiák levezetésére, és
kezelhetővé is teszi őket – látható, tapasztalható alakot ad
-
szublimáció: az alkotás egyben mérce
7.
regresszió:
-
megoldhatatlannak tűnő helyzetekben a
személyiség visszatér már túlhaladott, alacsonyabb fejlődési szinteknek
megfelelő megoldási módokra
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése