2020. november 18., szerda

Funkcionális analfabétizmus Európában

     Az általános iskolából a gyerekek úgy jutnak fel a középiskolába, hogy nem tudnak értően olvasni, ami elengedhetetlen a napi információ-feldolgozáshoz, az elmélyültebb tanuláshoz. Képtelenek százalékkot számolni, osztani szorozni. Az olvasás–szövegértés tekintetében is a sor végén kullogunk. Az iskolákból kikerülők negyede elveszett ember. Mivel képtelenek bonyolultabb szövegek megértésére, az információkat táblázatos és grafikus formában reprezentáló dokumentumok értelmezésére, így számukra mindennemü további tanulás, eleve kudarcra van ítélve. Hiába terheljük túl a diákokat felesleges információkkal, ha azokat nem képesek adaptálni, így a tanultakat hétköznapi helyzetekben többnyire nem képesek alkalmazni. A logikai gondolkodás gyakran tanáraikból is hiányzik, nem csoda, hogy ide jutottunk. Így érthető, hogy az alapvető matematikai készségeik (pl. számolás, az arány, a lineáris összefüggések kezelése) kialakulatlanok, a tanulásához, információ-feldolgozáshoz, gondolkodáshoz, következtetések levonásához szükséges képességek is hiányoznak. A szöveges feladatok megértését neheziti, hogy nem tudnak értően olvasni csak gépiesen minnél gyorsabban végig olvassák a szöveget, de semmit sem jegyeznek meg belőle. Csak az első vesszőig kell olvastatni, majd visszakérdezni mit olvasott, és ha elmondta, csak akkor szabad tovább olvasni a következő vesszőig. 
    Az ilyen tanulók tanulási készségei fejletlenek, nem képesek a tananyag mélyebb megértésére, értelmezésére, átgondolására. Gépiesen memorizálnak és az elsajátított anyag változatlan formában való reprodukciójára törekednek gondolkodás nélkül. Az iskolában alkalmazott korszerűtlen tananyag-szervezési eljárások, módszerek, taneszközök, gyakorlatok, értékelési technikák sem segítik elő a probléma megoldását. A logikai hiányosságok a reáltárgyak leromlásához vezetnek, és hasonlóképpen csökken a tanulási motiváció is. A bizonytalanság a kudarc, a rendszeres frusztráció mind gyakrabban vezet különböző pszichikus problémákhoz, viselkedési attitüdökhöz, magatartászavarokhoz. A kultúrális szakadék szociális szakadékot szül és végérvényesen elvesznek a társadalom számára, kiszorúlva a  munkaerőpiacról.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése