2020. november 3., kedd

Hálózati kapcsolatok ellenőrzése

Windows hálózat

ipconfig
ping
nslookup
traceroute

1. módszer: Próba ismert és megbízható webhelyekkel
Indítsa el az Internet Explorert, és írja be a következő címek egyikét a böngésző ablakának tetején lévő címsorba:
http://www.microsoft.com
http://www.msn.com
Ha nem tapasztal hálózatra kapcsolódási problémát, amikor e címek egyikét beírja a címsorba, javasoljuk, hogy lépjen kapcsolatba annak a webhelynek a tulajdonosával, amelyiknél a hibát észleli. Előfordulhat, hogy a webhely ideiglenesen kapcsolat nélküli állapotban van, vagy más problémák léptek fel azzal kapcsolatban.

Ha azonban a hálózati kapcsolattal összefüggő problémák a fenti címek valamelyikének címsorba írásakor is jelentkeznek, akkor lehetséges, hogy ütközés áll fenn a rendszeren telepített valamely szoftverrel. Ebben az esetben ugorjon a 2. módszerhez.
2. módszer: A hálózati kapcsolat állapotának ellenőrzése
Ellenőrizze, hogy a számítógépet az internettel vagy az otthoni hálózattal összekötő kábelek megfelelően vannak-e csatlakoztatva. Győződjön meg továbbá arról, hogy a számítógép által használt hálózati eszközök be vannak kapcsolva és megfelelően működnek. Ezután a hálózati kapcsolat ellenőrzéséhez kövesse az adott helyzetnek megfelelő lépéseket.
1. lépés: A külső DSL-modem, kábelmodem vagy telefonos modem kapcsolatának ellenőrzése

Külső modem használata esetén ellenőrizze a következőket:
Ellenőrizze, hogy a modemet a fali aljzattal összekötő kábel megfelelően van-e csatlakoztatva. A kábel valószínűleg egy telefonos csatlakozóhoz vagy egy kábelaljzathoz csatlakozik.
Győződjön meg arról, hogy a számítógépet a modemmel összekötő kábel mindkét vége megfelelően csatlakozik, hálózati kábel esetén pedig arról, hogy a kábel két végén található csatlakozó rögzítése megfelelő. A hálózati kábel a telefonkábelekhez hasonló azzal a különbséggel, hogy annál vastagabb, a két végén található csatlakozó pedig nagyobb lehet.
Ha a külső modemet a számítógéppel összekötő kábel USB-kábel, néhány további ellenőrzési műveletre is szükség van. Az USB-kábelek végein egymástól eltérő csatlakozók találhatók. Az egyik vége lapos és szögletes, a másik végén pedig egy négyzet alakú, két sarkán lekerekített csatlakozó található. USB-kapcsolat ellenőrzéséhez hajtsa végre az alábbi műveleteket:
Ha a modem egy USB-hub segítségével csatlakozik a számítógéphez, próbálkozzon az USB-hub kihagyásával. Az USB-hub kihagyásához az eszköz kábelét csatlakoztassa közvetlenül a számítógép valamelyik USB-portjához.
Ha a modem az asztali számítógép egyik elülső portjához csatlakozik, az USB-kábelt ehelyett a számítógép hátulján található portok valamelyikéhez csatlakoztassa. Egyes számítógépek nem biztosítanak az elülső USB-portok számára elegendő áramot, melynek következtében problémák adódhatnak a modemmel létesített kapcsolatban.
2. lépés: A belső modemeszköz kapcsolatának ellenőrzése
Ha az internethez kapcsolódásra használt modem a számítógép belsejében található, akkor a modemhez csak egy kábel tartozhat. Ellenőrizze, hogy a modemet a fali aljzattal összekötő kábel mindkét vége megfelelően van-e csatlakoztatva. A kábel valószínűleg egy telefonos csatlakozóhoz vagy egy kábelaljzathoz csatlakozik.
3. lépés: Az otthoni hálózati kapcsolat ellenőrzése
Ha a számítógép otthoni hálózaton keresztül csatlakozik az internethez, ajánlott ellenőrizni az alábbi listában felsorolt elemeket az adott helyzetnek megfelelően.
Vezeték nélküli kapcsolat

Ha a számítógép vezeték nélküli kapcsolattal csatlakozik az otthoni hálózathoz, érdemes elolvasni a következő cikkeket a Windows Vista súgó és útmutató webhelyen:
Vezeték nélküli hálózatok észlelésével kapcsolatos problémák elhárításához látogassa meg a Microsoft következő webhelyét:
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/hu-hu/Help/7805207d-b0b9-4159-b36f-ab81a1f376c21033.mspx
A vezeték nélküli kapcsolat gyenge jelminőségével kapcsolatos problémák elhárításához látogassa meg a Microsoft következő webhelyét:
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/hu-hu/Help/fbb50492-3623-450d-8fd5-92cc74fab0ae1033.mspx
Vezetékes kapcsolat

Ha a számítógép vezetékes (más néven Ethernet-alapú) kapcsolatot használ, javasoljuk, hogy olvassa el a következő, „Hálózati és internetkapcsolati hibák elhárítása” című témakör „Nem tudok csatlakozni az otthoni hálózatomhoz” című részét:
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/hu-hu/Help/33307acf-0698-41ba-b014-ea0a2eb8d0a81033.mspx
Ha a hálózati vagy hardverkonfigurációkkal kapcsolatban további segítségre van szüksége, forduljon a használt hálózati hardver forgalmazójához.

Megjegyzés: lehetséges, hogy a kapcsolat ellenőrzéséhez az internetszolgáltató segítségére is szüksége lesz.
4. megoldás: Egyéb csatlakozással vagy hálózattal kapcsolatos problémák
A hálózatra kapcsolódási problémák egyik lehetséges oka az, hogy az online térbe való kilépéshez használt hálózat vagy internetkapcsolat hibás. Ennek megállapításához hajtsa végre a következő hibaelhárítási lépéseket:
1. lépés: a modem vagy az útválasztó újraindítása
Néha előfordulhat, hogy az internetszolgáltatótól kapott IP-beállítások vagy hálózati konfigurációk helytelenek vagy frissítésre szorulnak. Máskor a modem és az internetszolgáltató közötti kapcsolattal összefüggő problémák tapasztalhatók. A modem vagy az útválasztó beállításainak frissítéséhez újra kell indítania az adott eszközt. Az eszköz újraindításával az internetszolgáltatóval létesített kapcsolat is frissül. A modem újraindításához az alábbi módszerek közül választhat, az adott modem típusától függően.

Külső modem

Külső modem újraindításához kövesse az alábbi lépéseket:
Húzza ki a számítógépet vagy az útválasztót a modemmel összekötő kábelt. Ez vagy egy USB-, vagy egy hálózati kábel lehet.
Kapcsolja ki a modemet. Ha a modemen nem található kapcsológomb, húzza ki a tápvezetéket a modem hátuljából vagy a fali aljzatból.
Néhány percnyi várakozás után kapcsolja be a modemet, csatlakoztassa újra a számítógép vagy az útválasztó kábelét a modemhez, majd indítsa újra a számítógépet.
A kapcsolat újbóli tesztelésével ellenőrizze, hogy tud-e az internethez csatlakozni.
Ha továbbra is problémákat tapasztal a hálózati kapcsolatban, folytassa a 2. lépéssel.

Belső modem

Belső modem újraindításához újra kell indítania a számítógépet. Ha a számítógép újraindítása után is hálózatra kapcsolódási problémákat tapasztal, folytassa a 2. lépéssel.
2. lépés: A tűzfal vagy az útválasztó beállításainak ellenőrzése
Ha egy útválasztó használatával csatlakozik az internetre, lehetséges, hogy a konfigurációs beállításokkal van probléma, és frissíteni kell azokat. Annak megállapításához, hogy a hálózati kapcsolattal összefüggő problémát egy nem megfelelő konfiguráció vagy az útválasztó hibája okozza-e, az útválasztót kihagyva csatlakoztassa a számítógépet közvetlenül a modemhez.

Figyelem! A számítógépnek közvetlenül az internethez csatlakoztatása sebezhetővé teheti azt a támadásokkal szemben. A számítógép támadások elleni védelmének biztosításához győződjön meg arról, hogy a számítógépen telepítve és engedélyezve van egy tűzfalprogram. A Windows Vista rendszer részét képező Windows tűzfallal kapcsolatos információkért olvassa el a jelen cikk Windows tűzfallal foglalkozó részét.

Windows tűzfal

A Windows Vista rendszerben található tűzfal neve Windows tűzfal. A Windows tűzfal alapértelmezés szerint engedélyezve van. Mielőtt azonban a számítógépet az internethez csatlakoztatná, meg kell győződnie arról, hogy valóban engedélyezve van a Windows tűzfal. Ehhez hajtsa végre az alábbi lépéseket:
Kattintson a Start menü Vezérlőpult parancsára.
A Vezérlőpult jobb felső sarkában lévő keresőmezőbe írja be a „biztonság” szót.
A megjelenő keresési eredményekben kattintson a Biztonsági központ ikonra vagy hivatkozásra. A megjelenő ablakban a következő négy sáv látható: Tűzfal, Automatikus frissítés, Rosszindulatú programok elleni védekezés és További biztonsági beállítások.
A Tűzfal sávon a jobb oldalon lévő nyílgombra kattintva bontsa ki a sávot. A kibontott sáv ekkor a következő három lehetőség egyikét jeleníti meg:
Ha a Tűzfal sáv zöld színű, az azt jelenti, hogy a tűzfal engedélyezve van.
Ha a Tűzfal-sáv vörös, akkor valószínűleg látható a Windows tűzfal kikapcsolva üzenet. A Windows tűzfal bekapcsolásához, illetve a Biztonsági központ Tűzfal sávjának zöldre váltásához kattintson a Bekapcsolás azonnal gombra.
Ha a Tűzfal sáv piros színű, és a megjelenő üzenet egy külső gyártótól származó tűzfalprogrammal kapcsolatos problémáról tájékoztat, ajánlott a számítógépet leválasztani a hálózatról, majd a tűzfalprogram gyártójához fordulni a külső tűzfalprogram bekapcsolásával kapcsolatos információkért.
A Windows Vista rendszerbeli Windows tűzfallal kapcsolatos további tájékoztatásért látogasson el a Windows súgó és támogatás következő webhelyeire:
A „Gyakori kérdések a tűzfalakról” című témakör elolvasásához keresse fel a Microsoft következő webhelyét:
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/hu-hu/Help/33307acf-0698-41ba-b014-ea0a2eb8d0a81033.mspx
A „Mit neveznek tűzfalnak?” című témakör elolvasásához keresse fel a Microsoft következő webhelyét:
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/hu-hu/Help/4673a386-2e73-4b7a-a333-6f826a3d44b41033.mspx
További információkat a Windows tűzfalról a „Windows tűzfallal kapcsolatos ajánlott hivatkozások" című témakörben talál a Microsoft következő webhelyén:
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/hu-hu/Help/05eee553-6a90-456a-b9e5-fcb4233905431033.mspx
A Windows tűzfal és a Windows Biztonsági központ szolgáltatása között a Windows Vista rendszerben fennálló kapcsolatról a Microsoft Tudásbázis alábbi cikkében tájékozódhat:

929462 A Windows tűzfal és a Windows Biztonsági központ szolgáltatása között a Windows Vista rendszerben fennálló kapcsolat leírása

Miután közvetlenül a modemhez csatlakoztatta a számítógépet, tesztelje az Internet Explorer alkalmazást. Ha most már meg tudja nyitni a korábban nem elérhető webhelyeket, az eszköz konfigurálásával kapcsolatos segítségért forduljon az útválasztó gyártójához. Ha továbbra sem tud megnyitni egyetlen webhelyet sem, folytassa a 3. lépéssel.
3. lépés: Az eszközök kompatibilitásának ellenőrzése
Ahhoz, hogy a modem vagy a hálózati adapter megfelelően működjön a Windows Vista rendszerben, annak kompatibilisnek kell lennie a Windows Vistával. Ezenkívül rendelkeznie kell a megfelelő eszközillesztőkkel, amelyeket a Windows Vista az eszközzel való kommunikációhoz használ. Annak megállapításához, hogy a használt modem vagy hálózati adapter kompatibilis-e a Windows Vista rendszerrel, először meg kell határoznia a számítógépben található adapter típusát. Ezt a következőképpen teheti meg:
Kattintson a Start gombra, a Keresés megkezdése mezőbe írja be az Eszközkezelő szót, majd nyomja le az ENTER billentyűt.
Kattintson a keresési eredményként megjelenő Eszközkezelő bejegyzésre.
Bontsa ki a keresett eszköztípushoz tartozó bejegyzést. Bontsa ki például a Hálózati adapterek csomópontot.

Megjegyzés: a keresendő konkrét eszköztípust az a mód határozza meg, ahogyan a számítógépet az internetre csatlakoztatja. Ha például vezeték nélküli kapcsolattal csatlakozik az internetre, akkor vezeték nélküli hálózati adapterrel kapcsolatos információkat kell keresnie, és a Hálózati adapterek csomópontot kell kibontania.
Jegyezze fel a Hálózati kártyák csomópont alatt látható bejegyzéseket.
Egy másik számítógépen indítsa el az Internet Explorer alkalmazást.
Írja be a következő címet a címsorba, majd nyomja le az ENTER billentyűt:
http://whql.microsoft.com/hcl/
Keresse meg a 4. lépésben feljegyzett hálózati adaptert. A webhelyen található információk alapján megállapíthatja, hogy az adott hálózati adapter kompatibilis-e a Windows Vista rendszerrel.
Ha nem határozható meg a számítógépben található modem vagy hálózati adapter típusa, vagy ha az eszköz a működéssel kapcsolatos hibát jelez, lépjen kapcsolatba a számítógép gyártójával vagy azzal a hardverforgalmazóval, akitől az adaptert vásárolta.

Az hardvergyártóról további információ az alábbi webhelyen található:
http://support.microsoft.com/hu-hu/gp/vendors/en-us
Ha a keresett eszköz belső DSL- vagy belső kábelmodem, ajánlott kapcsolatba lépni a modemet biztosító internetszolgáltatóval. Az esetleg előforduló problémák például a következők lehetnek:
A modem vagy a hálózati adapter nem jelenik meg az Eszközkezelő segédprogramban.
A modem vagy a hálózati adapter Ismeretlen eszköz ként vagy általános, például Ethernet-adapter vagy PCI egyszerű kommunikációs vezérlő néven szerepel.
A modem vagy a hálózati adapter neve mellett egy piros X vagy egy sárga felkiáltójel látható.
Ha azután is hibát észlel a hálózati kapcsolatokban, hogy ellenőrizte, a modem vagy a hálózati adapter kompatibilis a Windows Vistával, és hogy telepítve vannak a készülék legfrissebb illesztőprogramjai, folytassa a 4. lépéssel.
4. lépés: Rendszer-visszaállítási pont létrehozása a Winsock protokoll visszaállítása előtt
Fontos! Mielőtt végrehajtaná a „Winsock protokoll visszaállítása” című részben ismertetett lépéseket, javasoljuk, hogy hozzon létre egy visszaállítási pontot a számítógépen a Windows Vista Rendszer-visszaállítás eszközével. A visszaállítási pont lehetővé teszi, hogy abban az esetben, ha az elvégzett módosítások újabb problémákat okoznának, visszaállíthassa a számítógépet egy korábbi időpontnak megfelelő állapotba.

Rendszer-visszaállítási pont létrehozása

Rendszer-visszaállítási pont Rendszer-visszaállítás eszközzel való létrehozásához kövesse az alábbi lépéseket:
Kattintson a Start menüre, majd jobb gombbal a Számítógép menüpontra, azután válassza a Tulajdonságok elemet.
A megjelenő munkaablakban kattintson a Rendszervédelem hivatkozásra. Ha a program rendszergazdai jelszót vagy megerősítést kér, írja be a jelszót, vagy kattintson a Folytatás gombra.
Kattintson a Létrehozás gombra a Rendszer tulajdonságai párbeszédpanel jobb alsó sarkában.
A Rendszervédelem párbeszédpanelen lévő mezőbe írjon be egy megfelelő nevet. Például írja be azt, hogy A számítógép a hálózati módosítások előtt, majd kattintson a Létrehozás gombra.
A visszaállítási pont sikeres létrehozásakor a következő üzenet jelenik meg:
Sikerült a visszaállítási pont létrehozása.
Kattintson kétszer az OK gombra.
A Winsock protokoll visszaállítása


A hálózati kapcsolatokkal összefüggő problémák hátterében a Winsock protokoll nem megfelelő konfigurációja vagy sérülése is állhat. A Windows rendszer ezt a protokollt használja a többi számítógéppel való kommunikációhoz és az interneten lévő erőforrások, például az e-mailek és a webhelyek eléréséhez. A Winsock protokollal kapcsolatos probléma esetén a Windows Vista többé nem tudja elérni az internetet.

Figyelem! Az internetet elérő vagy figyelő programok (például vírusellenőrzők, tűzfalak vagy proxyügyfelek) működését a Winsock protokoll konfigurációjának visszaállítása hátrányosan érintheti. Ha az alábbi lépések végrehajtását követően valamelyik program nem működik megfelelően, előfordulhat, hogy el kell távolítania, majd újra kell telepítenie az adott programot annak működése érdekében, vagy az alkalmazás telepítőprogramjával meg kell javítania azt.

A visszaállítási pont sikeres létrehozása után állítsa vissza a Winsock protokoll konfigurációját az alapértelmezett beállításokra.
a művelet lépései:
Kattintson a Start gombra, majd a Keresés megkezdése mezőbe írja be a cmd parancsot.
Kattintson a jobb gombbal a keresési eredmények között megjelenő cmd bejegyzésre, majd válassza a Futtatás rendszergazdaként lehetőséget. Ha a program rendszergazdai jelszót vagy megerősítést kér, írja be a jelszót, vagy kattintson a Folytatás gombra.
A parancssorba írja be a következő parancsot, és nyomja le az ENTER billentyűt:
netsh winsock reset
Ekkor megjelenik az alábbi üzenet:
A Winsock katalógus alaphelyzetbe állítása sikeresen végrehajtva. A művelet teljes befejezéséhez indítsa újra a számítógépet.
Indítsa újra a számítógépet.
Megjegyzés: ha a 3. lépésben említett helyett a „Hozzáférés megtagadva" hibaüzenet jelenik meg, akkor a parancssort nem rendszergazdai jogosultsággal futtatta. Ebben az esetben zárja be a Parancsablakot, és ismételje meg az 1–3. lépéseket. Ügyeljen rá, hogy megfelelően hajtsa végre a 2. lépést.


Linux alatt

ifconfig
route
netstat
arp
nslookup
traceroute


Egy hálózati eszköz beállításainak megtekintéséhez és megváltoztatásához a /sbin/ifconfig (15.61. fejezet) parancsot használhatod:

root@debian:~# /sbin/ifconfig eth0
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:00:C0:56:CB:68
          inet addr:192.168.1.1  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          Collisions:0
          Interrupt:10 Base address:0x290 Memory:c8000-cc000

root@debian:~#
A kernel útvonalválasztási táblázatának megtekintéséhez és megváltoztatásához a /sbin/route (15.102. fejezet) parancsot használhatod:

root@debian:~# /sbin/route
Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
localnet        *               255.255.255.0   U     0      0        0 eth0
root@debian:~#
A bekonfigurált hálózati csatolók statisztikájának, a pillanatnyi hálózati kapcsolatok és a kernel útvonalválasztási táblázatának megjelenítésére használhatod a /bin/netstat parancsot:

root@debian:~# /bin/netstat
Active Internet connections (w/o servers)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address           Foreign Address         State
Active UNIX domain sockets (w/o servers)
Proto RefCnt Flags       Type       State         I-Node Path
unix  2      [ ]         STREAM                   64940  /var/run/gpmctl
unix  2      [ ]         STREAM     CONNECTED     64939
unix  2      [ ]         STREAM                   1360   /dev/log
unix  2      [ ]         STREAM     CONNECTED     1359
unix  1      [ ]         STREAM                   1310
unix  2      [ ]         STREAM                   1242   /dev/log
unix  2      [ ]         STREAM     CONNECTED     1241
unix  2      [ ]         STREAM                   1209   /dev/log
unix  2      [ ]         STREAM     CONNECTED     1208
root@debian:~#
A kernel ARP táblázatának megtekintéséhez és megváltoztatásához a /sbin/arp parancsot használhatod:

root@debian:~# /usr/sbin/arp
Address                 HWtype  HWaddress           Flags Mask            Iface
192.168.1.1          ether   08:00:02:07:0D:6B      C                     eth0
root@debian:~#
A /usr/sbin/traceroute parancs megmutatja azokat az állomásokat, amelyeken adataid egy cél eléréséhez áthaladnak:

root@debian:~# /usr/sbin/traceroute
traceroute to www.linux.hu (157.181.74.105), 30 hops max, 40 byte packets
 1  192.168.1.254 (192.168.1.254)  2.093 ms  1.724 ms  1.613 ms
 2  192.168.1.125 (192.168.1.125)  33.686 ms  12.492 ms  12.684 ms
 3  192.168.1.253 (192.168.1.253)  12.681 ms  13.612 ms  12.463 ms
 4  157.181.74.105 (157.181.74.105) 42.124 ms  45.421 ms  43.254 ms
root@debian:~#
A névszerver lekérdezésére használhatod a /usr/bin/nslookup parancsot:

root@debian:~# /usr/bin/nslookup
Default Server:  debian.home.hu
Address:  192.168.1.1

>
root@debian:~#
Ha egy névhez keresed az IP címet, akkor a /usr/bin/host parancsot használhatod:

root@debian:~# /usr/bin/host www.linux.hu
www.linux.hu            A       157.181.74.105
root@debian:~#
Két gép közötti útvonal ellenőrzésére a /bin/ping parancs szolgál:

root@debian:~# /bin/ping localhost
PING localhost (127.0.0.1): 56 data bytes
64 bytes from 127.0.0.1: icmp_seq=0 ttl=255 time=0.2 ms
64 bytes from 127.0.0.1: icmp_seq=1 ttl=255 time=0.1 ms
64 bytes from 127.0.0.1: icmp_seq=2 ttl=255 time=0.1 ms
64 bytes from 127.0.0.1: icmp_seq=3 ttl=255 time=0.1 ms
64 bytes from 127.0.0.1: icmp_seq=4 ttl=255 time=0.1 ms

--- localhost ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 packets received,0% packet loss
round-trip min/avg/max = 0.1/0.1/0.2 ms
root@debian:~#

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése