Akkoriban még kispulya vótam, a tanyán az udvaron zajlott a nagymosás, hun máshun, mesélte Jani bácsi. Vót dézsa meg mosópad. Összefogott a család, mi hordtuk a vizet, Édesanyám végezte
ezt a fárasztó munkát. Előkerült a gyükérkefe, a mángolló, sulykoló. A
vízhordás, a dézsák megtöltése, tűzrakás, a nehéz, vizes ruhák emelgetése,
sulykolása, öblítése, kifacsarása, teregetése roppant megterhelő műveletsor.
Igazi nagymosás ritkán volt, leginkább csak nyáron. Két havonta vót kismosást
kb. 8 hetenként illett tartani egy tehetősebb rendes háznál, ilyenkorra
felgyülemlett több tucat ing, 8-10 ágyneműhuzat és lepedő, tucatnyi
asztalterítő, rengeteg abrosz, türülköző, meg kötény. A kisebb tételeket,
fehérneműt a köztes időben gyakran mosták, apránként. Általában a víz önmagában
nem elég a tisztításhoz.
A
paraszti munkát végző, földdel és állatokkal foglalkozó emberek igazán szennyes
ruháihoz azonban erősebb mosószerre volt szükség, és ez mindig a lúgok közül
került ki. A textiltisztítás kiváló alapanyaga a szikes területeken nagy
mennyiségben megtalálható sziksó. Ennek hiányában az egyetlen lehetőség a
közönséges fahamu volt. Főztünk szappant is faggyubul. A szegények persze kevés
textillel és ruhával rendelkeztek, ők nem is gyűjtötték óriási halomba a
mosnivalót. A Lónyai kanálisba a vashíd jobboldalán van az a szélesebb rész, odajártak az asszonyok mosni. Nyáron nem volt probléma, a folyóban, patakban kimosták, parti
köveken sulykolták, végül öblítették a ruhát, minden hamar száradt, de télen
több vesződséggel járt a tiszta holmi előteremtése, mert vízhez is nehéz volt
jutni, száradás helyett pedig a padláson vagy a szabadban csonttá fagytak a
ruhák.
A házban nem nagyon volt hely teregetni, hát ilyenkor ritkábban mostak. A szappanfőzés elterjedése előtt a kenderből készült házi
szőttes vászonneműk tisztításánál az ún. szapulással való mosás, azaz a
fahamuval történő mosás volt az általános.
A szapulás két, egymástól jól elkülöníthető részből, egy kémiai és egy
mechanikai részből áll. A hamulúgos áztatás ideje alatt megy végbe a ruhán az a
vegyi folyamat, amikor szennyeződés olyan mértékig lazul fel, hogy kisebb
ütögetéssel és vízbe való mártogatással onnan eltávolíthatóvá válik. A szapulás legalapvetőbb eszköze a szapuló kád volt. Ez a
dézsához hasonló, abroncsokkal összefogott, egyenes oldalú, fületlen dongás
edény, amelynek az aljára egy kb. két ujjnyi átmérőjű lyukat fúrtak.
Erre a
lyukra helyezték a kád csorgóját. A csorgó egy egyenes pálcára, vagy vékonyabb
kóróra félig feltekert tenyérnyi, másfél tenyérnyi vászondarab volt, amit úgy
helyeztek keresztbe a lyukra, hogy a rongy azon kilógjon. Ezen keresztül
csorgott ki a lúg a kádból. Szegényebbek szapuló kosarat használtak. A szapuló
kosárnak nem volt füle, az oldala rendszerint egyenes volt. A szapulás egyetlen és kizárólagos vegyi anyaga a fahamuból
készült lúg volt. Erre a célra a legalkalmasabbnak az akácfa fehér hamuját
tartották, ebből lehetett a legerősebb lúgot főzni. Fehér hamuja van a fűzfának
és a nyárfának is, de ezeket nem tartották olyan jónak. Azt mondták, hogy
ezeknek könnyű hamuja van és csak gyenge lúg lesz belőle. Hogy a jó minőségű
fehér hamu mindig rendelkezésre álljon és mindig megfelelő mennyiség legyen
belőle, egész év folyamán gyűjtötték, és száraz helyen tárolták. A tölgyfa
csersavas hamuja nem volt használható a szapuláshoz, mivel barnás színűre festette a ruhát és ezt az
elszíneződést az anyagokból többé nem lehetett eltávolítani. A munkafolyamat a szapuló kád felállításával kezdődött. A
kád fenekére keresztbe tettek két-három vékonyabb kórót vagy vesszőt, hogy a
kád alján lévő ruha hozzá ne tapadjon a kád ajjához, ami meggátolta volna a lúg
szabad kifolyását.
A kicsavart ruhát jó szorosan a kádba helyezték, legfelülre
tették a hamvast az átrostált száraz hamuval. A hamut szakajtókosárral vagy
vékával mérték. Egy-egy szapulás alkalmával a ruha mennyiségétől függően egy
szakajtóval, vagy teljes vékával használtak fel. A hamvas rendszerint egy
kibontott zsák, egy elhasznált
lepedődarab vagy egy elvágott ponyva volt, amit máskor batyuként teherhordásra
használtak. Amikor a szapuló elkészült, elkezdődött a víz melegítése.
Régen a vizet szabadtűzön melegítették nagy fazékban, öntöttvas fazékban. Az
utóbbi időben rendszerint a kemence mellett az állandóan készenlétben lévő
katlan volt a vízmelegítés helye. A megmelegedett vizet merítő bádoggal, vagy más, lehetőleg
nagyobb, edénnyel apránként a kádban lévő ruhára öntötték. Ez volt a kád
feltöltése. Az első feltöltéshez langyos vizet használtak, a továbbiakban pedig
egy fokozattal mindig melegebbet. Az első feltöltéshez nem lehetett túlságosan
meleg vizet használni, mert úgy a ruha leforrázódott volna és szenny belesült
volna a ruhába. A leforrázott ruha tisztíthatatlanná vált.
A kádból kifolyó lúgot pállúgnak hívták, a feltöltéshez
mindig azt melegítették fel újra, és öntötték rá ismételten a ruhára. Úgy
tartották, hogy addig kell a kádat feltölteni, amíg az alján is forró lúg
folyik ki, vagy amíg üstmeleg lesz az egész. A feltöltés után a kád tetejét egy
vastagabb, durva pokróccal vagy vászonnal, a pállóval letakarták és az egészet
állni hagyták reggelig. Ez alatt az idő alatt a ruha jól megpállott, megkelt. A mosáshoz nagyon sok víz kellett, ezért ezt mindig vagy
folyóvízben, vagy a folyók holt ágaiban, vagy közvetlenül a kút mellett
végezték. A mosásra alkalmas napok eléggé meghatározottak voltak,
mivel a szapulás és a mosás feltétlenül két napot vett igénybe. A hétfőn
szapult ruhát csak kedden lehetett kimosni. Vasárnap már senki sem moshatott,
ismert tréfa volt: Ha valaki szombaton szapul, mikor mos? A felelet erre: Mi
kormos? Az üst feneke.
A mosás eszköze a mosószék és a sulyok. A mosószék mintegy
méter hosszú, 30—40 cm széles, kb. 80 cm magas szék volt, négy, kissé ferdén
befúrt lábbal. A sulyok egységes alakú, egy fából kifaragott, nyelével együtt
mintegy 30 cm hosszú, 10—12 cm széles lapos ütőszerszám. Teteje ritkán
díszített, a vége mindig fecskefarkosra van kiképezve. A mosószéket a víz szélére állították úgy, hogy vizet
könnyen meríteni lehessen, az asszonyok a vízbe álltak és úgy sulykoltak. A
ruhát a parton a hamvason vagy a zsákon csomóba gyűjtötték. A kiszapult ruhát
zsákba tették, az asszonyok a hátukra vették és a mosószékkel a hónuk alatt
mentek a vízpartra. Ha a ruhacsomó nagyobb volt, akkor taligát vagy kordét is
használtak, vagy a családból mindig akadt valaki segítségnek.
Mivel a mosás
három napra, kedd, szerda és csütörtökre torlódott össze, egyszerre mindig többen
is mostak. Volt úgy, hogy a vízparton 10—15 asszony is sulykolt. Különösen így
volt ez egy-egy tavaszi és őszi nagymosáskor, amikor a nagy mezőgazdasági
munkák befejeztével az eszközök tisztítására került sor, vagy tavasszal, amikor
a pokrócokat, vagy a letevőben lévő ruhákat mosták. A heti mosás gyakorisága a módtól függött. A ritkábban
történő heti mosás rangot jelentett, mert azt fejezte ki, hogy elegendő ruha
van a háznál. Ez természetesen a nő szorgalmát is jelenthette azt, hogy sokról
gondoskodott. A letevőben lévő reprezentatív ruháknak az időnkénti átmosása is
főképpen a rangnak, az ügyességnek a bemutató alkalma volt. Ezeket mindig
hosszú köteleken terítették ki úgy, hogy az az utcáról is jól látható legyen. Mink a tornácon feszitettünk ki kenderkötelet, oszt azon száradt a ruha. Kisebb mosásoknál is előfordult, hogy nem használtak
mosószéket. Ilyenkor a mosás deszkán, vagy ahol a vízparton erre lehetőség
volt, kövön történt. A mosás minősége a szapulástól függött. Ha a ruha jól meg
volt kelve, akkor nem kellett sokáig sulykolni, de ha a szapulás nem sikerült,
keletlen maradt a ruha, azt már a sulykolással nem lehetett rendbe hozni.
Ilyenkor a ruha kiterítve, csak olyan daru színű lett. A kisebb mosásokat gyakran bonyolítottak le a kutak mellett.
A mosószéket a kút mellé állították, mellé tették a mosóteknőt, vagy egy nagy
dézsát, amit meghúztak kútvízzel. A sulykolás már itt is úgy történt tovább,
mint a nyílt vizén. A ruhát belemártották a vízbe, rátették a mosószékre, a
sulyokkal többször rácsapkodtak, majd ezt néhányszor megismételték. Volt úgy,
hogy nem is a ruhát mártották vízbe, hanem a sulyok lapjával löttyintettek rá
egy kicsit. A sulykolás addig tartott, amíg a ruha ki nem tisztult. A szárítást
főként bokrokra, fűre való gondos kiteregetéssel oldották meg, és a nap
jótékony hatására bízták – tavasztól őszig ez megfelelő megoldás volt. A nap ki
is fehérítette a vásznakat, egyéb fehér ruhaféléket. Gazdag helyeken télen bent
szárítottak a házban, és külön tüzet raktak a szárítókötél alá, hogy minél
hamarabb megszikkadjanak a ruhák. A Nagyhalászi kendergyár bezárt, így a kenderfonalból
szőtt házivászonból készített lakástextilek, fehérneműk használata következett. Az új
anyagok tisztítása más eljárást igényelt. Ekkortól kezdett szélesebb körben
elterjedni a szappan használata. Bár a szappankészítés nagy múlttal rendelkező
foglalkozásnak számított, szinte minden városban volt szappanos céh, a
parasztságnál a szappan használata és a szappan készítése csak ezután terjedt el. A szapulással történő mosás mellett megjelenik a mosásnak
egy sokkal egyszerűbb formája, a szappannal, kézi dörzsöléssel való mosás. A
mosás meleg vízzel, mosóteknőben történt. A mosóteknőt dagasztólábra
állították, a teknőbe beleöntötték a meleg vizet, majd beletették a mosni való
ruhát. Miután a ruha átnedvesedett, az egészet végigszappanozták. Ennyi volt az
áztatási idő. Majd a ruhát darabonként újból megszappanozva és megdörzsölve
történt a mosás. A teknőben való kézi mosás könnyítésére néhol recés
mosódeszkát használtak. Ez nem vette annyira igénybe a kezet. A textíliákat
gyökérkefével vagy marhaszőrből készült csutakkal dörzsölték, hogy minél
tisztább legyen a ruha. A mosóteknő fűzfából vagy nyárfából készült. A vörösfűzt
tartották erre a célra a legjobbnak, mert azt mondták, hogy az nehezebben
reped. Ügyes férfiak kapacskával maguk is elkészítették a teknőt, de általában
vásárolták a teknővájó cigányoktól. A legutóbbi időben mosóteknőt készítettek
deszkából és bádogból is. A deszka teknőt mindig asztalos mesterek készítették.
A bádog vagy lemez tekenő csak később vált elérhetővé. A ruha tisztasága ennél a mosásnál mindig a szappan
minőségétől függött. Az évi szükséges szappankészletet a családok maguk
állították elő. A #dédanyáinktudása hashtag alatt megtalálja korábbi cikkünket
a szappanfőzésről is. A textíliák rendben tartásának utolsó fázisa a simítás, mely
már a terítéskor megkezdődött. A házi
szövésű kendervászon abroszokat, lepedőket jól meghúzgálták és már némileg
simítva terítették végig a sövénykerítésen. Száradás után a vászon durva, érdes tapintású, ilyen
állapotban különösen alsóneműk esetében majdnem teljesen alkalmatlan viselésre.
Hogy erre alkalmassá váljon, a vászonnak meg kell törnie. A töréssel a vászon
megpuhul, kisimul. A vászonnak ezt a puhítását, simítását, mángorlásnak
nevezték. A parasztcsaládban az asszony gondja volt a
tavaszi, nyári kapálásokon kívül minden házkörüli munka: sütött, főzött,
mosogatott, takarított, szőtt, font, varrt, állatott és gyereket nevelt.
Munkájának voltak mindennaposan ismétlődő elemei (a főzés, mosogatás, stb.),
voltak hetente ismétlődőek (kisebb mosás, takarítás, kenyérsütés, stb.) és
2,3,4 hetente végzett tevékenységek (nagymosás, nagytakarítás, stb.).
Félévente, évente ismétlődő munkák (meszelés, mázolás, a lakás textíliáinak
mosása, stb.). Minden parasztasszony ösmerte a szappanfűvet, tudták mire való. A szappanfű gyökeriből vagy apróra vágott növényi részekből készült főzet mosásra használható vót, mivel jól habzott. A növényt szárítva is el lehet tenni, és vízzel felfőzve habzó oldatot kapunk, amit mosáshoz, hajmosáshoz is használhatunk.
Hogyan készítették a mosószert szappanfűből?
Gyűjtés és szárítás: Ősszel, virágzás után gyűjtsük be a szappanfű gyökerét, tisztítsuk meg és szárítsuk meg. Főzet készítése: A szárított gyökeret vagy a növény apróra vágott részeit tegyük vízbe, és főzzük fel. Hűtés és felhasználás: Hűtsük le a főzetet, és használjuk mosáshoz, hajmosáshoz. A szappanfű gyökere nem csak mosásra, hanem a népi gyógyászatban is ismert köptető, nyákoldó és reumás fájdalmak enyhítésére is használják. A növényt könnyű termeszteni, napsütötte, jó vízelvezetésű talajt kedveli. A szappanfű levelek és virágok is tartalmaznak szaponint, de a gyökérben van a legmagasabb koncentrációban.
Mamán a szappanfű nem helyettesíti a hagyományos mosószereket, de környezetbarát alternatívát nyújthat a mosáshoz és hajmosáshoz. A mosószappanként is funkcionáló orvosi szappanfű, júliustól egészen szeptemberig bontogatja csodaszép szirmait, toktermése van,az apróra vágott növényt vízben melegítve habzó oldatot kapunk. Ősszel, virágzás után gyökerei gyűjthetők. Az egész héjakat főként mosásra használják, de készíthetünk belőlük bőr- és hajmosótejet is. Kammillával és mentával keverve diólevéllel hajmosásra hsználtuk. A tekbőkaparó cigányok faragták a fa tekenőket.
Mamán a szappanfű nem helyettesíti a hagyományos mosószereket, de környezetbarát alternatívát nyújthat a mosáshoz és hajmosáshoz. A mosószappanként is funkcionáló orvosi szappanfű, júliustól egészen szeptemberig bontogatja csodaszép szirmait, toktermése van,az apróra vágott növényt vízben melegítve habzó oldatot kapunk. Ősszel, virágzás után gyökerei gyűjthetők. Az egész héjakat főként mosásra használják, de készíthetünk belőlük bőr- és hajmosótejet is. Kammillával és mentával keverve diólevéllel hajmosásra hsználtuk. A tekbőkaparó cigányok faragták a fa tekenőket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése